Background: In the context of good medical practices, physicians perform their duty as a role model for their colleagues for the benefit of patients, without any discrimination, by prioritizing professional responsibilities, ethical principles and human values”. In this context, it is important for physicians to receive ethical education based on humanistic and professional values. There are national and international standard setting studies intended to determine the content of ethics education in medicine. The Association for the Evaluation and Accreditation of Medical Education Programs, which continues its efforts to ensure quality assurance, has set a standard for medical faculties related to the professional ethical development of physicians.
This study aims to determine opinions of the candidate physicians who are at the graduation stage in medical education on their own competencies against a list of competencies defined in "National Competencies Framework for Medical School Graduates".
Methods: This is a cross-sectional study and the target population consists of the candidate physicians who are at the graduation point in the 2019-2020 academic year of Akdeniz University Faculty of Medicine (AUFM) (n=240). A digital data gathering form including two parts was used in the study. In the first part, there were questions about sociodemographic characteristics of the participants. The second part was prepared by the researchers on the basis of the competence list for medical school graduates which is available in the “National Core Curriculum for Undergraduate Medical Education‐2014”. Twenty-four items from the competence list were thought to relevant to ethical issues and used in the study. For each of these 24 items, a five-item likert scale was prepared for the participants to rate themselves on it. The participants filled out the forms online.
Results: The self-evaluation scores of the participants did not differ according to their sociodemographic characteristics. Mean and median values for all items are around “4” on the five-point scale.
Conclusion: Self- evaluation scores of the participants on ethics related items of the competence list are high which means that they find themselves well-equipped on ethical issues at the graduation point from medical school.
Giriş: Hekimler, hekimlik görevini, iyi hekimlik uygulamaları bağlamında, hiçbir ayırım gözetmeden, mesleksel sorumluluklarını, etik ilkeleri ve insani değerleri ön planda tutarak, hastaların yararına meslektaşları için rol model olacak düzeyde gerçekleştirir. Bu bağlamda hekimlerin hümanist ve profesyonel değerler üzerine kurulu etik eğitim alması önemlidir. Tıpta etik eğitimi içeriğinin belirlenmesine yönelik olarak ulusal ve uluslararası düzeyde standart oluşturma çalışmaları bulunmaktadır. Kalite güvencesini sağlamaya yönelik çalışmalarını sürdüren Tıp Eğitimi Programlarını Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (TEPDAD) hekimin mesleki etik gelişimi ile ilgili tıp fakültelerine standart oluşturmuştur. Bu çalışmada, tıp eğitiminde mezuniyet aşamasına gelen hekim adaylarının “Tıp Fakültesi Mezunları için Ulusal Yeterlikler Çerçevesi” bağlamında kendi yeterlilikleri konusunda görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Gereç yöntem: Bu araştırma kesitsel düzeyde planlanmıştır. Araştırma evrenini Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi (AÜTF) 2019-2020 eğitim-öğretim döneminde mezuniyet aşamasında olan hekim adayları oluşturmaktadır (n=240). Veri toplama formu iki kısımdan oluşup, ilk kısımda sosyodemografik bilgileri sorgulayan maddeler bulunmaktadır. İkinci kısım araştırmacılar tarafından Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Ulusal Çekirdek Eğitim Programı‐2014 de yer alan “Tıp fakültesi mezunundan beklenen yeterlikler” maddelerinden yararlanılarak hazırlanmıştır. Etikle ilişkili olduğu düşünülen 24 madde çalışmada kullanılmış ve her madde için katılımcıların kendilerini değerlendirmeleri için beşli likert skalası hazırlanmıştır. Katılımcılar formları çevrimiçi doldurmuşlardır.
Bulgular: Sosyodemografik özelliklerine göre katılımcıların kendilerini ne kadar yeterli hissettiklerine dair verdikleri puanların ortalamaları karşılaştırıldığında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Tüm maddelerin ortanca ve ortalama değerleri beş üzerinden dört puan civarında bulunmuştur.
Sonuç: Tıp fakültesinden mezuniyet aşamasında bulunan katılımcıların etikle ilişkilendirilebilecek yeterlikler konusunda kendilerini ne derece hazır gördüklerini belirlemek için yapılan çalışmamızda, katılımcıların verdikleri puanların yüksek ortalama ve ortanca değerlere sahip olması bu konuda kendilerini oldukça yeterli hissettiklerini düşündürmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2020 |
Submission Date | July 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 19 Issue: 59 |