Amaç: Eleştirel ve yansıtıcı düşünme, öğrencilerin mesleki uygulama alanlarını genişletmek için gerekli becerileri sağlamada sürdürülebilir gelişmeyi teşvik eden öğrenme deneyimlerini tasarlamada kilit faktörlerden biri olarak görülmektedir. Tıp eğitiminin birikimli bir şekilde ilerleyen sarmal program yapısı, içerdiği mesleksel becerilerin yoğunluğu ve çoğu zaman karmaşık problemlerin çözülmesi gerektiği olguların varlığı nedeniyle tıp öğrencilerin vakalara eleştirel yaklaşarak, özellikle edindikleri becerileri istenen düzeyde yansıtmaları beklenir. Bu araştırmada, eleştirel düşünme ve yansıtıcı öğrenme gibi üst düzey düşünme becerileri geliştirmiş olmaları beklenen tıp öğrencilerinin, hangi düzeyde bu becerilere sahip olduğu ve bu becerilerin akademik başarı düzeyleri ile ilişkili olup olmadıklarının belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Betimsel analiz yanında ilişkisel karşılaştırma türünde yapılandırılmış olan bu araştırmada, bir devlet üniversitesi tıp fakültesi dönem I’den dönem VI’ya kadar 575 öğrenci ile çalışılmıştır. Veriler “Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği (CTDS)” ve “Tıp Öğrencilerinin Yansıtıcı Öğrenme Anlayışı” ölçekleriyle elde edilmiştir. Öğrencilerin akademik başarı puanları ilgili fakülte dekanlığından gerekli izinler alınarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde betimleyici istatistiklerin yanında korelasyon analizinden yararlanılmıştır.
Bulgular: Bu araştırmada tıp öğrencilerin genel başarı puanları ile yansıtıcı öğrenme anlayışı ölçeğinden aldıkları toplam puan arasında pozitif yönde ve anlamlı ilişki bulunmuştur. Eleştirel düşünme eğilimi alt boyutlarından alınan puanlar ile eleştirel düşünme eğilimi ölçek genel toplam puanı arasında ise düşük düzeyde, pozitif yönde ve anlamlı ilişki bulunmuştur.
Sonuç: Tıp fakültesi öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve yansıtıcı öğrenme anlayışları ile akademik başarı puanları arasında anlamlı fark bulunmaması literatürde yer alan çalışmaların bazıları ile örtüşürken bazıları ile çelişmektedir. Dolayısıyla bu durumu daha belirgin bir biçimde ortaya koyabilmek amacıyla, konuyla ilgili araştırmaların farklı tıp fakültelerini kapsayacak şekilde geliştirilmesinin yararlı olacağı düşünülmektedir.
Aim: Critical and reflective thinking is seen as one of the key factors in designing learning experiences that promote sustainable development in providing students with the necessary skills to expand their professional practice. Due to the spiral program structure of medical education that progresses cumulatively, the intensity of the professional skills involved, and the presence of cases where complex problems often need to be solved, medical students are expected to critically approach cases and reflect on the skills they have acquired, especially at the desired level. This study, it was aimed to determine at what level medical students, who are expected to have developed high-level thinking skills such as critical thinking and reflective learning, have these skills and whether these skills are related to their academic achievement levels.
Methods: In this study, which was structured as a descriptive analysis as well as a correlational comparison, 575 students from semester I to semester VI of a state university medical faculty were studied. Data were obtained with the "Critical Thinking Disposition Scale (CTDS)" and "Medical Students' Reflective Learning Understanding" scales. The academic achievement scores (CGPA) of the students were obtained by obtaining the necessary permissions from the dean of the relevant faculty. In the analysis of the data, descriptive statistics and correlation analysis were used.
Results: In this study, a positive and significant relationship was found between the general achievement scores of medical students and the total score they received from the reflective learning approach scale. A low, positive, and significant relationship was found between the scores obtained from the sub-dimensions of critical thinking disposition and the overall total score of the critical thinking disposition scale.
Conclusions: The fact that there is no significant difference between the critical thinking dispositions and reflective learning conceptions of medical students and their academic achievement scores overlaps with some of the studies in the literature and contradicts others. Therefore, to reveal this situation more clearly, it is thought that it would be useful to develop research on the subject to cover different medical faculties.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Medical Education |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | July 5, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 22 Issue: 68 |