Purpose: Cancer is the first or second leading cause of death in Worldwide. About 5 percent to 10 percent of most all cancers are caused by inherited mutations. This rate is up to 50 per cent in some cancers. Medical faculty graduates are the first group in contact with patients compared to specialized physicians. The level of knowledge or awareness of this group about familial inherited cancers is important in terms of early detection of cancer in the community. The main purpose of the study was to develop a cancer awareness scale in medical students and to test its validity, reliability and item analysis
Methods: This scale was developed by three methods. Firstly Exploratory Factor Analysis, secondly Confirmatory Factor Analysis and finally Reliability and Item Analysis.
Results: The Hereditary Cancer Awareness Scale (HCAS) is a reliable and valid measurement tool to assess the awareness of Hereditary cancer among medical students.
Conclusions: The use of this scale in medical education and in the design of cancer awareness programs is important in terms of increasing awareness of cancer and preventing familial hereditary cancer in the future
Amaç: Kanser dünya çapında birinci veya ikinci ölüm nedenidir. Tüm kanserlerin çoğunun yaklaşık yüzde 5 ila yüzde 10'u kalıtsal mutasyonlardan kaynaklanmaktadır. Bazı kanserlerde bu oran yüzde 50'ye kadar çıkıyor. Tıp fakültesi mezunları, uzman hekimlere göre hastalarla ilk temas eden gruptur. Bu grubun ailesel geçişli kanserler hakkındaki bilgi düzeyi veya farkındalık düzeyi, toplumdaki kanserin erken tanısı açısından önemlidir. Araştırmanın temel amacı tıp öğrencilerinde kanser farkındalığı ölçeği geliştirmek ve geçerliliğini, güvenirliğini ve madde analizini test etmektir.
Yöntem: Bu ölçek üç yöntemle geliştirilmiştir. İlk olarak Açımlayıcı Faktör Analizi, ikinci olarak Doğrulayıcı Faktör Analizi ve son olarak Güvenirlik ve Madde Analizi.
Bulgular: Kalıtsal Kanser Farkındalık Ölçeği (HCAS), tıp öğrencileri arasında Kalıtsal kanser farkındalığını değerlendirmek için güvenilir ve geçerli bir ölçüm aracıdır.
Sonuç: Bu ölçeğin tıp eğitiminde ve kanser bilinçlendirme programlarının tasarlanmasında kullanılması gelecekte kanser farkındalığının arttırılması ve ailesel kalıtsal kanserin önlenmesi açısından önemlidir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Medical Education |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2024 |
Submission Date | June 3, 2024 |
Acceptance Date | July 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 23 Issue: 70 |