Research Article
BibTex RIS Cite

Temel Tıp Bilimleri Uygulama Eğitiminde Farklı Metotların Etkinliğinin Karşılaştırılması

Year 2024, Volume: 23 Issue: 71, 94 - 103
https://doi.org/10.25282/ted.1479633

Abstract

Giriş: Eğitim modelleri, farklı çağlarda ve her çağın gelişmişlik seviyesine göre değişim göstermektedir. Tarihsel süreç incelendiğinde, eğitimde kullanılan öğrenme yöntemlerinin, içinde bulunulan çağın teknolojik ilerlemeleri ve insanların değişen ihtiyaçları doğrultusunda evrildiği görülmektedir. Özellikle pandemi dönemiyle birlikte, örgün eğitimden uzaktan eğitime geçiş oldukça yaygınlaşmıştır. Ayrıca deprem gibi felaketlerde de eğitimin sekteye uğramaması için kullanılmaktadır. Uzaktan eğitim yöntemi, halen yüz yüze eğitimle birlikte kullanılmaktadır ve bu durum eğitim süreçlerinin çeşitlenmesine ve esnekliğe olan ihtiyacı artırmaktadır.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışmada, diş hekimliği öğrencilerine yönelik temel tıp bilimleri uygulama derslerinin etkinliği, farklı eğitim yöntemleriyle karşılaştırılmıştır. Çalışma yöntemi olarak, aynı laboratuvar konuları için yüz yüze eğitim, uzaktan video eğitimi ve teorik laboratuvar uygulamalarının etkinlikleri değerlendirilmiştir. Diş hekimliği öğrencilerinin eğitim programlarındaki temel tıp derslerine (Anatomi, Mikrobiyoloji, Histoloji, Biyokimya) ait müfredata uygun konular belirlenmiş ve seçilen konular için bir eğitim programı hazırlanmıştır. Dersin etkinliğinin değerlendirilmesi için, ders sonrası ve bir hafta sonrasında öğrencilere aynı sınavlar tekrar uygulanarak öğrenme başarısı ölçülmüştür.
Bulgular: Çalışmanın örneklemini Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi'nden 60 öğrenci oluşturmuştur. Öğrenciler arasından rastgele seçilen 20'şer kişilik gruplar, farklı eğitim yöntemleriyle laboratuvar derslerine katılmış ve sonuçları değerlendirilmiştir. Elde edilen verilere göre, yüz yüze eğitim yöntemi, diğer yöntemlere göre daha spesifik sonuçlar vermiş ve öğrencilerin konuyu daha iyi anlamalarını ve uygulama becerilerini spesifik bir şekilde geliştirmelerini sağlamıştır. Videoların uygulamalara destek sağlayabildiği ancak yüz yüze eğitimin yerini tam olarak alamadığı belirlenmiştir.
Sonuç: Bu çalışma, diş hekimliği öğrencilerine yönelik temel tıp bilimleri derslerinin laboratuvar uygulamalarında yüz yüze eğitimin, diğer yöntemlere göre daha etkili olduğunu göstermektedir. Laboratuvar deneyimlerinin öğrencilere kritik düşünme, problem çözme ve işbirliği becerileri kazandırdığı ve mesleki başarılarında önemli bir rol oynadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Tartışma: Sonuçlar, sağlık ve fen bilimleri alanında laboratuvar derslerinin önemini vurgulamaktadır. Yüz yüze laboratuvar deneyimleri, teorik bilgilerin pekiştirilmesi ve gerçek dünya becerilerinin kazanılması için elzemdir. Bu çalışma, eğitimciler ve politika yapıcılar için, özellikle teknik ve uygulamalı disiplinlerde eğitim yöntemlerinin tasarımında önemli içgörüler sağlamaktadır. Pandemi sonrası eğitim süreçlerinin daha da esnek hale gelmesiyle birlikte, bu tür karşılaştırmalı çalışmaların eğitim kalitesini artırma potansiyeline sahip olduğu düşünülmektedir.

References

  • 1. Tuğlu Y, Doğruer S. (Acil) Uzaktan Eğitim Dönemlerinde Yabancı Dil Eğitimi Programları. HUMANITAS Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 2024;12(23):,377-395. https://doi.org/10.20304/humanitas.1406483
  • 2. Santrock JW. Eğitim Psikolojisi. Nobel Akademik Yayıncılık; 5. basım 2018.
  • 3. Tong, Y, Song S. A study on general self- efficacy and subjective well- being of low SES collage students in a Chinese university. College Student Journal. 2004;38(4):637-654.
  • 4. Austin EK. Limits to technology-based distance education in MPA curricula. Journal of Public Affairs Education. 2009;15(2):161-176. DOI:10.1080/15236803.2009.12001551
  • 5. Kahraman ME. COVID-19 Salgınının Uygulamalı Derslere Etkisi ve Bu Derslerin Uzaktan Eğitimle Yürütülmesi: Temel Tasarım Dersi Örneği. Medeniyet Sanat Dergisi, 2020;6(1):44-56. https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.741737
  • 6. Özdemir ST. Tıp Eğitimi ve Standartlar. Uludağ Tıp Dergisi. 2005;31(2):133-137.
  • 7. Gungor AS, Uslu YŞ, Dönmez N. Perceptions of dental students towards online education during the COVID-19 pandemic. European oral research. 2020;55(3), 124-132.
  • 8. Buyurgan S, Demirel İN. Uzaktan Eğitim Öğretim Sürecinde Uygulamalı Sanat Derslerine Yönelik Akademisyen Görüşleri. GEFAD. 2022;42(1):585-620.
  • 9. Wang C, Wang W, Wu H. Association between medical students’ prior experiences and perceptions of formal online education developed in response to COVID-19: a cross-sectional study in China. BMJ open. 2020;10(10), e041886.
  • 10. Rajab MH, Gazal AM. Alkattan K. Challenges to online medical education during the COVID-19 pandemic. Cureus. 2020;12(7).
  • 11. Altun Ekiz, M. (2020). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin karantina dönemindeki uzaktan eğitim ile ilgili görüşleri (Nitel bir araştırma).Spor Ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi. 2(Özel Sayı 1):1-13.
  • 12. Okan N. Pandemi Sürecinde Yapılan Online Derslerin Verimliliğinin İncelenmesi ve Yüz yüze Yapılan Derslerle Karşılaştırmasının Yapılması. Uluslararası Covid Kongresi, Eğitimde Yeni Normlar. 2021.
  • 13. Özdemir D, Uğur ME. Model Proposal On The Determınation Of Student Attendance in Distance Education With Face Recognition Technology. Turkish Online Journal of Distance Education. 2021;22(1):19-32.
  • 14. Duran L. Distance learners' experiences of silence online: a phenomenological inquiry. International Review of Research in Open and Distributed Learning. 2020;21(1):81-98.
  • 15. Öner B, Öner Y. Yüz yüze ve Uzaktan Eğitimde Fakülteler Bazında Üniversite Öğrencilerinin Başarı Durumlarının Değerlendirilmesi. Veri Bilimi. 2022;5(2):71-96.
  • 16. Sunal Aktürk E, Şen SS, Kösen E. COVID-19 Pandemi Döneminde Diş Hekimliği Fakültelerinde Uygulanan Eğitim Metot ve tekniklerinin Değerlendirilmesi. ADO Klinik Bilimler Dergisi. 2022;11(3):286-294.
  • 17. Kör H, Çataloğlu E, Erbay, H. Uzaktan ve örgün eğitimin öğrenci başarısı üzerine etkisinin araştırılması. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2013;12(2):267-279.
  • 18. Hiğde E, Aktamış H. COVID-19 Pandemisi Sürecinde Probleme Dayalı Harmanlanmış Öğrenmeye Yönelik Öğrencilerin Görüşleri. Trakya Eğitim Dergisi. 2023;13(1):260-279. https://doi.org/10.24315/tred.1025568
  • 19. Baykan Z, Poyrazoğlu S, Aksehirli Seyfeli MY. Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Kendi Kendine Öğrenmeye ve Çevrimiçi Öğrenmeye Yönelik Hazırbulunuşluklarının Değerlendirilmesi. TED. 2023;22(67):29-43.
  • 20. Yağan SA. Üniversite Öğrencilerinin COVID-19 Salgını Sürecinde Yürütülen Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum ve Görüşleri. Akademik Platform Eğitim Ve Değişim Dergisi. 2021;4(1):147-174.
  • 21. Efteli E. Uzaktan ve Yüz yüze Eğitim Alan Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinde Sağlık Algısı ve Covid-19 Korkusu İlişkisi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2023;39(2):217-224. https://doi.org/10.53490/egehemsire.1145399 22. Kaysi F. COVID-19 Salgını Sürecinde Türkiye’de Gerçekleştirilen Uzaktan Eğitimin Değerlendirilmesi. 5th International Scientific Research Congress (IBAD - 2020) Bildiriler September 1-2. 2020; 17-22.
  • 23. Yücel A, Küçükoğlu S, Taş Arslan F. Determining the Opinions and Satisfaction of Nursing Students Who Switched to Online Education System During the COVID-19 Pandemic. Göbeklitepe Sağlık Bilimleri Dergisi. 2022;5(8):71–81.
  • 24. Seaman J, Allen IE, Ralph N. Teaching Online: STEM Education in the Time of COVID. Bay View Analytics. 2021.
  • 25. Kavlak EE, Birhanlı A. Fen Bilimleri Öğretmenlerinin COVID-19 Uzaktan Eğitim Sürecinde Sanal Laboratuvar Uygulamaları Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal. 2023;9(2):26-36.
  • 26. Kırışoğlu S, Yıldırım M. Pandemi Sürecinde Uzaktan Eğitimde Senkron, Asenkron Ve Hibrit Yapılmış Derslerde Veri Madenciliği İle Öğrenci Performans Analizi. DÜBİTED. 2024;12(1):89-111.
  • 27. Öçal SE, Akbıyık A, Işık G, Cetişli NE, Tokem Y. Sürecinde Hemşirelik Lisans Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Deneyimleri. JOHUFON. 2024;11(1):8-18.
  • 28. Ataoğlu S. Tıp Eğitimi İlkeleri, Eğitim Amaçları ve Değerlendirme Stratejisi. Düzce Tıp Fakültesi Dergisi. 2018;20(3):57-58.
  • 29. Koçer A. Koçak O. 2023 depremleri ve uzaktan eğitimin yükseköğretim öğrencilerinin psikolojik durumlarına etkisi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi. 2024;10(1):71-91. https://doi.org/10.51948/auad.1324641

Comparing the Effectiveness of Different Methods in Basic Medical Sciences Practical Education

Year 2024, Volume: 23 Issue: 71, 94 - 103
https://doi.org/10.25282/ted.1479633

Abstract

Introduction: Educational models have evolved over different eras, adapting to the level of advancement of each period. A historical review reveals that learning methods in education have evolved in response to the technological advancements and changing needs of the era. Especially with the pandemic, the shift from traditional to distance education has become widespread. Additionally, education continues through disasters like earthquakes, using remote teaching to avoid disruptions. The remote education method is still used alongside face-to-face education, which increases the need for diversified and flexible educational processes.
Materials and Methods: In this study, the effectiveness of practical lessons in basic medical sciences for dental students was compared using different educational methods. As a study method, the effectiveness of face-to-face education, remote video education, and theoretical laboratory applications were evaluated for the same laboratory topics. Curriculum-relevant topics for basic medical courses (Anatomy, Microbiology, Histology, Biochemistry) in dental education programs were identified, and an educational program was developed for the selected topics. To assess the effectiveness of the course, students were given the same exams immediately after the class and one week later to measure learning success.
Findings: The sample of the study consisted of 60 students from Nevşehir Haci Bektas Veli University Faculty of Dentistry. Groups of 20 students, randomly selected, participated in laboratory classes using different educational methods and their results were evaluated. According to the data obtained, the face-to-face education method provided more specific results compared to other methods, enhancing students' understanding and practical skills in a specific manner. It was determined that videos could support applications, but could not fully replace face-to-face education.
Conclusion: This study demonstrates that face-to-face education in laboratory applications of basic medical sciences courses for dental students is more effective than other methods. Laboratory experiences have been found to equip students with critical thinking, problem-solving, and collaborative skills, playing a significant role in their professional success.
Discussion: The results emphasize the importance of laboratory classes in health and science disciplines. Face-to-face laboratory experiences are crucial for reinforcing theoretical knowledge and acquiring real-world skills. This study provides significant insights for educators and policymakers, particularly in designing educational methods in technical and applied disciplines. With education processes becoming more flexible post-pandemic, such comparative studies are thought to have the potential to enhance educational quality.

References

  • 1. Tuğlu Y, Doğruer S. (Acil) Uzaktan Eğitim Dönemlerinde Yabancı Dil Eğitimi Programları. HUMANITAS Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 2024;12(23):,377-395. https://doi.org/10.20304/humanitas.1406483
  • 2. Santrock JW. Eğitim Psikolojisi. Nobel Akademik Yayıncılık; 5. basım 2018.
  • 3. Tong, Y, Song S. A study on general self- efficacy and subjective well- being of low SES collage students in a Chinese university. College Student Journal. 2004;38(4):637-654.
  • 4. Austin EK. Limits to technology-based distance education in MPA curricula. Journal of Public Affairs Education. 2009;15(2):161-176. DOI:10.1080/15236803.2009.12001551
  • 5. Kahraman ME. COVID-19 Salgınının Uygulamalı Derslere Etkisi ve Bu Derslerin Uzaktan Eğitimle Yürütülmesi: Temel Tasarım Dersi Örneği. Medeniyet Sanat Dergisi, 2020;6(1):44-56. https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.741737
  • 6. Özdemir ST. Tıp Eğitimi ve Standartlar. Uludağ Tıp Dergisi. 2005;31(2):133-137.
  • 7. Gungor AS, Uslu YŞ, Dönmez N. Perceptions of dental students towards online education during the COVID-19 pandemic. European oral research. 2020;55(3), 124-132.
  • 8. Buyurgan S, Demirel İN. Uzaktan Eğitim Öğretim Sürecinde Uygulamalı Sanat Derslerine Yönelik Akademisyen Görüşleri. GEFAD. 2022;42(1):585-620.
  • 9. Wang C, Wang W, Wu H. Association between medical students’ prior experiences and perceptions of formal online education developed in response to COVID-19: a cross-sectional study in China. BMJ open. 2020;10(10), e041886.
  • 10. Rajab MH, Gazal AM. Alkattan K. Challenges to online medical education during the COVID-19 pandemic. Cureus. 2020;12(7).
  • 11. Altun Ekiz, M. (2020). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin karantina dönemindeki uzaktan eğitim ile ilgili görüşleri (Nitel bir araştırma).Spor Ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi. 2(Özel Sayı 1):1-13.
  • 12. Okan N. Pandemi Sürecinde Yapılan Online Derslerin Verimliliğinin İncelenmesi ve Yüz yüze Yapılan Derslerle Karşılaştırmasının Yapılması. Uluslararası Covid Kongresi, Eğitimde Yeni Normlar. 2021.
  • 13. Özdemir D, Uğur ME. Model Proposal On The Determınation Of Student Attendance in Distance Education With Face Recognition Technology. Turkish Online Journal of Distance Education. 2021;22(1):19-32.
  • 14. Duran L. Distance learners' experiences of silence online: a phenomenological inquiry. International Review of Research in Open and Distributed Learning. 2020;21(1):81-98.
  • 15. Öner B, Öner Y. Yüz yüze ve Uzaktan Eğitimde Fakülteler Bazında Üniversite Öğrencilerinin Başarı Durumlarının Değerlendirilmesi. Veri Bilimi. 2022;5(2):71-96.
  • 16. Sunal Aktürk E, Şen SS, Kösen E. COVID-19 Pandemi Döneminde Diş Hekimliği Fakültelerinde Uygulanan Eğitim Metot ve tekniklerinin Değerlendirilmesi. ADO Klinik Bilimler Dergisi. 2022;11(3):286-294.
  • 17. Kör H, Çataloğlu E, Erbay, H. Uzaktan ve örgün eğitimin öğrenci başarısı üzerine etkisinin araştırılması. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2013;12(2):267-279.
  • 18. Hiğde E, Aktamış H. COVID-19 Pandemisi Sürecinde Probleme Dayalı Harmanlanmış Öğrenmeye Yönelik Öğrencilerin Görüşleri. Trakya Eğitim Dergisi. 2023;13(1):260-279. https://doi.org/10.24315/tred.1025568
  • 19. Baykan Z, Poyrazoğlu S, Aksehirli Seyfeli MY. Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Kendi Kendine Öğrenmeye ve Çevrimiçi Öğrenmeye Yönelik Hazırbulunuşluklarının Değerlendirilmesi. TED. 2023;22(67):29-43.
  • 20. Yağan SA. Üniversite Öğrencilerinin COVID-19 Salgını Sürecinde Yürütülen Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum ve Görüşleri. Akademik Platform Eğitim Ve Değişim Dergisi. 2021;4(1):147-174.
  • 21. Efteli E. Uzaktan ve Yüz yüze Eğitim Alan Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinde Sağlık Algısı ve Covid-19 Korkusu İlişkisi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2023;39(2):217-224. https://doi.org/10.53490/egehemsire.1145399 22. Kaysi F. COVID-19 Salgını Sürecinde Türkiye’de Gerçekleştirilen Uzaktan Eğitimin Değerlendirilmesi. 5th International Scientific Research Congress (IBAD - 2020) Bildiriler September 1-2. 2020; 17-22.
  • 23. Yücel A, Küçükoğlu S, Taş Arslan F. Determining the Opinions and Satisfaction of Nursing Students Who Switched to Online Education System During the COVID-19 Pandemic. Göbeklitepe Sağlık Bilimleri Dergisi. 2022;5(8):71–81.
  • 24. Seaman J, Allen IE, Ralph N. Teaching Online: STEM Education in the Time of COVID. Bay View Analytics. 2021.
  • 25. Kavlak EE, Birhanlı A. Fen Bilimleri Öğretmenlerinin COVID-19 Uzaktan Eğitim Sürecinde Sanal Laboratuvar Uygulamaları Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal. 2023;9(2):26-36.
  • 26. Kırışoğlu S, Yıldırım M. Pandemi Sürecinde Uzaktan Eğitimde Senkron, Asenkron Ve Hibrit Yapılmış Derslerde Veri Madenciliği İle Öğrenci Performans Analizi. DÜBİTED. 2024;12(1):89-111.
  • 27. Öçal SE, Akbıyık A, Işık G, Cetişli NE, Tokem Y. Sürecinde Hemşirelik Lisans Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Deneyimleri. JOHUFON. 2024;11(1):8-18.
  • 28. Ataoğlu S. Tıp Eğitimi İlkeleri, Eğitim Amaçları ve Değerlendirme Stratejisi. Düzce Tıp Fakültesi Dergisi. 2018;20(3):57-58.
  • 29. Koçer A. Koçak O. 2023 depremleri ve uzaktan eğitimin yükseköğretim öğrencilerinin psikolojik durumlarına etkisi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi. 2024;10(1):71-91. https://doi.org/10.51948/auad.1324641
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Medical Education
Journal Section Original Article
Authors

Umut Kökbaş 0000-0003-4028-3458

Pelin Özmen 0000-0001-9496-3032

Özlem Bozkurt 0000-0002-8455-4275

Işınsu Alkan 0000-0002-9819-7766

Early Pub Date December 24, 2024
Publication Date
Submission Date May 6, 2024
Acceptance Date December 9, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 23 Issue: 71

Cite

Vancouver Kökbaş U, Özmen P, Bozkurt Ö, Alkan I. Temel Tıp Bilimleri Uygulama Eğitiminde Farklı Metotların Etkinliğinin Karşılaştırılması. TED. 2024;23(71):94-103.