Background: Professional values continue to develop throughout medical education as a result of the individual's own internal evaluations during identity development as well as their engagement with the educational environment. Identity development processes, capacity for reflection, and perception of the clinical learning climate have an important role in shaping these values. The aim of this study is to reveal the relationship between personality development processes, reflection capacities, perception of learning climate, and professional values of clinical students.
Methods: Medical students in clinical term (n=681) with a mean age of 22.86 (Sd=1.48) were evaluated for their personality development processes, self-reflection and insight capacities, perception of learning climate, and professional values. The students filled in the valid and reliable scales related to the mentioned variables by themselves after obtaining their consent. In addition to descriptive statistics, linear regression and mediation analyses were performed with Jamovi 2.3.21 to predict professional values. The study was conducted in accordance with the principles of the Declaration of Helsinki and local ethics committee permission was obtained.
Results: Insight and engagement in self-reflection significantly differentiated by grade and females had higher scores for given importance to professional values than males. Except for the emotion dimension, the clinical environment was perceived more positively by juniors than senior students. Perception of learning climate as motivating and exploration- in-depth dimension scores from personality processes positively predicted professional values. The motivator effect of the learning climate has a partial mediating effect on the relationship between exploration-in depth and given importance to professional values.
Conclusions: Research on medical students’ professional values should be designed holistically to evaluate individual and environmental factors together. Medical education should focus on both practices that will encourage personality development processes, increase people's capacity for reflection and evaluation, and improve the clinical learning environment. In this regard, it is important to include practices within the educational programs that specifically target reflection on clinical education experiences as a competency and to inform faculty members about the effects of the learning environment on students' professional value development.
Amaç: Mesleki değerler, tıp eğitimi boyunca bireyin bireysel kimlik gelişimi sırasında kendi iç değerlendirmelerinin yanı sıra eğitim ortamıyla etkileşiminin bir sonucu olarak gelişmeye devam eder. Bireysel kimlik gelişim süreçleri, yansıtma kapasitesi ve klinik öğrenme ortamı iklimi algısı bu değerlerin şekillenmesinde önemli bir role sahip olmaktadır. Bu çalışmanın amacı, klinik dönem tıp fakültesi öğrencilerinin kişilik gelişim süreçleri, yansıtma kapasiteleri, öğrenme ortamı iklimi algıları ve mesleki değerleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır.
Yöntem: Yaş ortalaması 22.86 (Ss=1.48) olan altı yüz seksen bir klinik dönem tıp fakültesi öğrencisi kişilik gelişim süreçleri, öz yansıtma ve içgörü kapasiteleri, öğrenme iklimi algıları ve mesleki değerleri açısından değerlendirilmiştir. Öğrenciler, bahsi geçen değişkenlerle ilgili geçerli ve güvenilir ölçekleri onaylarını alındıktan sonra kendileri doldurmuşlardır. Jamovi 2.3.21 programı ile tanımlayıcı istatistiklerin yanı sıra mesleki değerleri yordamak için doğrusal regresyon ve aracılık analizi yapılmıştır. Bu çalışma Helsinki Deklarasyonu ilkelerine uygun olarak yürütülmüş ve yerel etik kurul izni alınmıştır.
Bulgular: İçgörü ve özdüşünüme katılım sınıflara göre anlamlı şekilde farklılık göstermiştir ve kadınların mesleki değerlere önem verme puanları erkeklerin verdikleri puanlardan daha yüksektir. Öğrenme çevresi iklimi değişkeninde klinik öğrenme ortamı, duygu boyutu hariç, son sınıf öğrencilerine kıyasla alt sınıf öğrencileri tarafından daha olumlu algılanmıştır. Öğrenme ortamı ikliminin motive edici olarak algılanması ve kişilik süreçlerinden derinlemesine araştırma boyutu puanları mesleki değerleri pozitif yönde yordamıştır. Öğrenme ortamı ikliminin motive edici etkisi, derinlemesine araştırma ile mesleki değerlere verilen önem arasındaki ilişkide kısmi aracılık etkisine sahiptir.
Sonuç: Tıp fakültesi öğrencilerinin mesleki değerleri üzerine yapılan araştırmalar, bireysel ve çevresel faktörleri birlikte değerlendirecek şekilde bütüncül olarak tasarlanmalıdır. Tıp eğitimi, kişilik gelişim süreçlerini teşvik edecek, kişilerin yansıtma ve değerlendirme kapasitesini artıracak ve klinik öğrenme ortamını iyileştirecek her iki uygulamaya da odaklanmalıdır. Bu bağlamda, eğitim programlarında özellikle klinik eğitim deneyimlerini yansıtmayı bir yetkinlik olarak hedefleyen uygulamalara yer verilmesi ve öğretim üyelerinin öğrenme ortamının öğrencilerin mesleki değer gelişimi üzerindeki etkileri konusunda bilgilendirilmesi önemlidir.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Medical Education |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | August 1, 2025 |
| Publication Date | August 10, 2025 |
| Submission Date | January 9, 2025 |
| Acceptance Date | April 10, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 24 Issue: 73 |