Letter to Editor
BibTex RIS Cite

Acil Tıp Stajı Alan Tıp Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Hekimlik Becerilerinin Değerlendirilmesi

Year 2025, Volume: 24 Issue: 73, 3 - 4, 10.08.2025
https://doi.org/10.25282/ted.1647884

Abstract

Sayın Editör,
Tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin aldıkları acil tıp stajı ile acil servise başvuran hastaların sahip olduğu acil durumun tanınması, ilk tedavilerinin yapılması, gerektiği durumda ilgili uzmana yönlendirilmesi beklenilmektedir. Ulusal Çekirdek Tıp Eğitim programı (UÇEP), eğitim içeriğinin belirlenmesinde temel bilgi ve beceriye sahip hekimlerin yetişmesinde bir kaynak görevi görmektedir (1,2).
Çalışmamızda verdiğimiz gibi acil tıp stajı alan tıp fakültesi son sınıf öğrencileri, acil servise başvuran vakaların triyajının yapılmasından, anamnez, muayene, tetkik isteyebilme, ayırıcı tanı yapabilme, ön tanı koyabilme, hayatı tehdit eden tüm acil tibbi problemlerin ayırıcı tanısını yapabilme, ön tanı-tanı koyabilme, hayatı tehdit eden tüm acil tibbi problemlerin ayırıcı tanısını yapabilme, uygun ilk müdahale de bulunabilme, ileri kardiyak yaşam desteği verebilme, kritik hasta yönetimi, acil müdahalelerde uygulanabilecek temel tibbi girişimleri yapabilme, hasta mahremiyetinin gözeterek, etik ilkeler doğrultusunda hastalara yaklaşım becerisini alabilmektedir. Alanlarda yanlarında araştırma görevlisi doktorlar eşliğinde ve öğretim üyelerinin rehberliğinde acil tıp stajını gerçekleştirmektedirler. Amacımız UÇEP’in kullanılması ile ulaşılması hedeflenen temel beceriler ve kazanımlarla acil tıp stajı almış tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin, hekimlik becerilerinin değerlendirilmesi ve ilgi alanına göre tekrar seçmeli staj olarak acil tıp stajını alan öğrencilerin hekimlik karşılaştırılmasıdır. Acil tıp stajı alan sonrasında seçmeli olarak da acil tıp stajı alan tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin acil tıp stajı almayanlar referans alındığında entübasyon yapabilmenin değerlendirilmesi (%27,6) ve reçete düzenleyebilme (%84) daha yüksek ve anlamlı bulunmuştur. Biz bu durumun pekiştirme fırsatının yaratılmasından kaynaklı olduğunu düşünmekteyiz.
Kısıtlamalara bakıldığında dönem 1,2,3 mesleki beceri laboratuvarında maket başında uygulamalı eğitimler ve dönem 4 ve 5’teki blok stajlar ve yapılan formatif sınavlar, nesnel yapılandırılmış klinik sınav (NYKS-Observed Structured Clinical Examination [OSCE]) ile performanslarını göstermektedirler. Acil serviste hastalarla birebir kaldıkları için sorulan anket sorularına alınan cevaplar, aslında çoğunluğunda gerçek performansları sergilemektedir. Gerek entübasyon, gerekse ileri yaşam desteği uygulamaları tıp fakültesi eğitimlerinde yer almaktadır. Acil tıp stajında da aktif olarak katılımları söz konusudur. Seçmeli acil stajında erkek cinsiyetin fazla olması ise tamamen rastlantısal olarak denk gelmiştir. Grup dinamikleri farklı olabilmektedir. Seçmeli staj seçenler ileride acil tıp uzmanı olmak isteyenler olabildiği gibi, staj dağılımına bağlı olarak yönlendirilenlerde olabilmektedir. Her zaman seçmeli staj seçiminde son sınıf öğrencileri söz hakkına sahip olamayabilmektedir.
Belkide vurgulanması gereken diğer bir nokta tıp fakültesinde eğitimleri sırasında acil tıp bilgi ve becerilerine yer verilmesine rağmen duydukları tedirginliktir. Gözlemlerimizde bunu haklı çıkarmaktadır. Tıp fakültesi öğrencilerinin diğer fakülte öğrencilerine göre daha fazla bir tedirginlik duyduğu ve tıp fakültesi son sınıfında bu tedirginliğin daha çok arttığı belirtilmektedir (3). Duyulan bu tedirginlik, çalışma isteklerinde ve dolayısı ile performanslarında etkili olmaktadır. Asıl amaç bu tedirginliğin nedeninin saptanması ve buna uygun çözümlerin ivedilikle yapılmasıdır.

References

  • 1. Ferguson, E., James, D., Madeley L. (2002). Factors associated with success in medical school: systematic review of the literature. British Medical Journal, 324, 952-957.
  • 2. Shawwa, L.A., Abulaban, A.A., Abulaban A.A., Merdad, A., Baghlaf, S., Algethami, A., et al. (2015). Factors potentially influencing academic performance among medical students. Advances in Medical Educationand Practice, 6, 65–75.
  • 3. Zajacova, A., Lynch, S.M., Espenshade, T.J. (2005). Self-efficacy, stress, and academic success in college. Research in higher education, 46 (6), 677-706.
  • 4. Senemoğlu, N. (2013). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim, Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Yargı.
  • 5. Bandura, A. (1999). Social Cognitive Theory: An Agentic Perspective. Asian Journal of Social Psychology, 2, 21-41.
  • 6. Schunk, D.H., Miller, S.D. (2002). Self-efficacy and adolescents’ motivation. Pajares F,T. Urdan (Eds.). Academic motivation of adolescents (pp. 29-52). Greenwich, CT: Information Age.
  • 7. Khanghahi, M. E., & Azar, F. E. F. (2018). Direct observation of procedural skills (DOPS) evaluation method: Systematic review of evidence. Medical journal of the Islamic Republic of Iran, 32, 45.
  • 8. Yazar, F. (2003). Tıp Eğitiminde Beceri Laboratuarları ve Simülatörlerin Kullanılması. Gülhane Tıp Dergisi, 45 (1), 96-99.
  • 9. Barsuk JH, et al. Use of simulation-based education to reduce carheter-related bloodstream infections. Ach Intern Med 2009; 169: 1420-3.
  • 10. Kneebone RL, et al. Blurring the boundaries: scenario-based simulation in a clinical setting. Med Educ 2005; 39: 580-7.
  • 11. Diseth, A., Melandb, E., Breidablik, H.J. (2014). Self-beliefs among students: Grade level and gender differences in self-esteem, self-efficacy and implicit theories of intelligence. Learning and Individual Differences, 35, 1-8.

Evaluation of Medical Skills of Medical Faculty Final Year Students Who Received Emergency Medicine Internship

Year 2025, Volume: 24 Issue: 73, 3 - 4, 10.08.2025
https://doi.org/10.25282/ted.1647884

Abstract

Dear Editor,
With the emergency medicine internship that senior medical students receive, it is expected that they will recognize the emergency condition of patients who apply to the emergency department, perform their initial treatment, and refer them to the relevant specialist when necessary. The National Core Medical Education Program (UCEP) serves as a resource in determining the content of the education and training physicians with basic knowledge and skills (1,2).
As we have provided in our study, senior medical students who receive emergency medicine internships can learn the skills of performing triage of cases that apply to the emergency department, requesting anamnesis, examination, tests, making differential diagnosis, making preliminary diagnosis, making differential diagnosis of all life-threatening emergency medical problems, making preliminary diagnosis-diagnosis, making differential diagnosis of all life-threatening emergency medical problems, providing appropriate first intervention, providing advanced cardiac life support, critical patient management, performing basic medical interventions that can be applied in emergency interventions, and approaching patients in accordance with ethical principles, while respecting patient privacy. They carry out their emergency medicine internships in the fields accompanied by research assistant doctors and under the guidance of faculty members. Our aim is to evaluate the medical skills of senior medical students who have received emergency medicine internships with the basic skills and gains targeted to be achieved by using UÇEP and to compare the medical skills of students who have received emergency medicine internships as elective internships according to their areas of interest. When the senior medical students who received emergency medicine internships and then received emergency medicine internships as electives are taken as reference, the evaluation of intubation (27.6%) and prescription preparation (84%) are found to be higher and more significant. We think that this situation is due to the creation of reinforcement opportunities.
Considering the restrictions, they demonstrate their performances with model-based practical training in the professional skills laboratory in term 1,2,3 and block internships in term 4 and 5 and formative exams, objective structured clinical exam (NYKS-Observed Structured Clinical Examination [OSCE]). The answers to the survey questions asked because they are one-on-one with patients in the emergency department actually show their real performances in the majority. Both intubation and advanced life support applications are included in medical school education. They also actively participate in emergency medicine internships. The fact that there is a high male gender in the elective emergency internship is completely coincidental. Group dynamics may be different. Those who choose elective internships may be those who want to become emergency medicine specialists in the future, or they may be directed depending on the internship distribution. Senior students may not always have a say in the selection of elective internships. Perhaps another point that should be emphasized is the anxiety they feel despite the fact that emergency medicine knowledge and skills are included during their education in medical school. Our observations prove this right. It is stated that medical school students feel more anxiety than students from other faculties and that this anxiety increases more in the final year of medical school (3). This anxiety affects their desire to work and therefore their performance. The main purpose is to determine the cause of this anxiety and to provide appropriate solutions immediately.

Ethical Statement

Editöre mektup cevap etik beyan çalışmada mevcuttur.

Supporting Institution

yok

Thanks

Tıp eğitimi dünyasına teşekkür ederim, gösterdiği duyarlılık açısından

References

  • 1. Ferguson, E., James, D., Madeley L. (2002). Factors associated with success in medical school: systematic review of the literature. British Medical Journal, 324, 952-957.
  • 2. Shawwa, L.A., Abulaban, A.A., Abulaban A.A., Merdad, A., Baghlaf, S., Algethami, A., et al. (2015). Factors potentially influencing academic performance among medical students. Advances in Medical Educationand Practice, 6, 65–75.
  • 3. Zajacova, A., Lynch, S.M., Espenshade, T.J. (2005). Self-efficacy, stress, and academic success in college. Research in higher education, 46 (6), 677-706.
  • 4. Senemoğlu, N. (2013). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim, Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Yargı.
  • 5. Bandura, A. (1999). Social Cognitive Theory: An Agentic Perspective. Asian Journal of Social Psychology, 2, 21-41.
  • 6. Schunk, D.H., Miller, S.D. (2002). Self-efficacy and adolescents’ motivation. Pajares F,T. Urdan (Eds.). Academic motivation of adolescents (pp. 29-52). Greenwich, CT: Information Age.
  • 7. Khanghahi, M. E., & Azar, F. E. F. (2018). Direct observation of procedural skills (DOPS) evaluation method: Systematic review of evidence. Medical journal of the Islamic Republic of Iran, 32, 45.
  • 8. Yazar, F. (2003). Tıp Eğitiminde Beceri Laboratuarları ve Simülatörlerin Kullanılması. Gülhane Tıp Dergisi, 45 (1), 96-99.
  • 9. Barsuk JH, et al. Use of simulation-based education to reduce carheter-related bloodstream infections. Ach Intern Med 2009; 169: 1420-3.
  • 10. Kneebone RL, et al. Blurring the boundaries: scenario-based simulation in a clinical setting. Med Educ 2005; 39: 580-7.
  • 11. Diseth, A., Melandb, E., Breidablik, H.J. (2014). Self-beliefs among students: Grade level and gender differences in self-esteem, self-efficacy and implicit theories of intelligence. Learning and Individual Differences, 35, 1-8.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Medical Education
Journal Section Review
Authors

Canan Akman 0000-0002-3427-5649

Early Pub Date August 1, 2025
Publication Date August 10, 2025
Submission Date February 27, 2025
Acceptance Date April 20, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 24 Issue: 73

Cite

Vancouver Akman C. Evaluation of Medical Skills of Medical Faculty Final Year Students Who Received Emergency Medicine Internship. Tıp Eğitimi Dünyası. 2025;24(73):3-4.