In this article, it is aimed to talk about the reasons for the establishment of the village institutes, the philosophy on which the education was based, and to interpret the reflections of this experience on the philosophy and practices of medical education.
The Village Institutes are revolutionary as an education model that is unique in the world. If the Village Institutes had not only been limited to training village teachers, but had laid the foundation for a broad educational structure from primary education to higher education, and if its philosophy had been integrated into medical education, modern models of medical education based on community-oriented, problem-solving, rather than the discipline-based approach recommended by the Flexner report, could have emerged from Turkey. The Village Institutes, one of the unique experiences in Turkey's educational history, is a valuable legacy of the Republic. In the future, medical education in Turkey can be reshaped by drawing inspiration from the philosophy and educational policies of the Village Institutes.
colloborative learning community based learning ezperimental learning life-long learning medical education student centered education village institutes
Bu yazıda Köy Enstitülerinin kuruluş gerekçeleri eğitiminin dayandığı felsefeden bahsedilerek ve bu deneyimin tıp eğitiminin felsefe ve uygulamalarına yansımalarının yorumlanması amaçlanmıştır.
Türkiye Cumhuriyeti’nin ilkeleri doğrultusunda ekonomik ve sosyokültürel yapıyı oluşturmak amacıyla hayata geçirilen yapılardan biri de Köy Enstitüleridir. Köy enstitüleri ancak 12 yıl varlıklarını sürdürebilmiş ve kapatılmıştır. Köy enstitüleri ülkemiz eğitim tarihi açısından bir devirden ziyade pragmatik eğitim felsefesinin 20. yüzyıldaki getirilerine ideal bir örnek olarak halen dünyada eğitim modelleri arasında yer almaktadır.
Köy Enstitüleri, dünyada benzeri bulunmayan bir eğitim modeli olarak devrim niteliği taşımaktadır. Köy Enstitüleri yalnızca köy öğretmenleri yetiştirmekle sınırlı kalmayıp, ilköğretimden yükseköğretime kadar geniş bir eğitim yapısının temelini atabilseydi, tıp eğitiminde de felsefesini entegre edilebilseydi, Flexner raporunun önerdiği disiplin temelli yaklaşım yerine, toplum odaklı, problem çözmeye dayalı modern tıp eğitimi modelleri Türkiye’den çıkabilirdi. Türkiye’nin eğitim tarihindeki eşsiz deneyimlerden biri olan Köy Enstitüleri Cumhuriyet’in sağladığı değerli bir mirasdır. Gelecekte, Türkiye’deki tıp eğitimi, Köy Enstitülerinin felsefesinden ve eğitim politikalarından ilham alarak yeniden şekillendirilebilir.
deneyimsel öğrenme işbirlikçi öğrenme köy enstitüleri tıp eğitimi toplum tabanlı eğitim öğrenci merkezli eğitim yaşam boyu eğitim
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Medical Education |
| Journal Section | Review |
| Authors | |
| Early Pub Date | August 1, 2025 |
| Publication Date | August 10, 2025 |
| Submission Date | March 27, 2025 |
| Acceptance Date | May 22, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 24 Issue: 73 |