Opinion Letter
BibTex RIS Cite

Türkiye’s Educational Heritage: Reflections of Village Institutes on Medical Education

Year 2025, Volume: 24 Issue: 73, 7 - 18, 10.08.2025
https://doi.org/10.25282/ted.1666880

Abstract

In this article, it is aimed to talk about the reasons for the establishment of the village institutes, the philosophy on which the education was based, and to interpret the reflections of this experience on the philosophy and practices of medical education.
The Village Institutes are revolutionary as an education model that is unique in the world. If the Village Institutes had not only been limited to training village teachers, but had laid the foundation for a broad educational structure from primary education to higher education, and if its philosophy had been integrated into medical education, modern models of medical education based on community-oriented, problem-solving, rather than the discipline-based approach recommended by the Flexner report, could have emerged from Turkey. The Village Institutes, one of the unique experiences in Turkey's educational history, is a valuable legacy of the Republic. In the future, medical education in Turkey can be reshaped by drawing inspiration from the philosophy and educational policies of the Village Institutes.

References

  • 1. Yıldız Yılmaz N, Esen S, Akandere O. Türkiye’de Köy Enstitülerine Yönelik Çalışmaların Sistematik İncelemesi. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi (AKEF) Dergisi. 2023; 5:941-958.
  • 2. Kızılay BG. Emanet. 2024 (7.Baskı) ISBN:978-625-7685-64-1
  • 3. T.C. Resmi Gazete, 22 Nisan 1940, sayı: 4491
  • 4. T.C. Resmi Gazete, 4 Kasım 1954, sayı: 8625
  • 5. Tural A. Türk Eğitim Tarihinde Alternatif Bir Model: Köy Enstitüleri. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 42: 16-21.
  • 6. Kapluhan E. 1921 Maarif Kongresi’nin Türk Eğitim Tarihindeki Yeri ve Önemi. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi. 2014;4:123-134.
  • 7. T.C. Resmi Gazete, 3 Nisan 1926, sayı: 338
  • 8. Büyüktolu R, Ateş O. Köy Enstitüleri ile İlgili Mecliste Yapılan Yasal Düzenlemeler. Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi. 2024;48: 319-354.
  • 9. T.C. Resmi Gazete, 22 Haziran 1937, sayı: 3639
  • 10. Geçmişten Günümüze Millî Eğitim Şûraları. https://ttkb.meb.gov.tr/www/gecmisten-gunumuze-mill-egitim-sralari/icerik/328. Erişim 19 Mart 2025
  • 11. Demirci C, Bozdağ Tekin H, Çavdar D. Village Institutes In The History of Turkish Education. Osmangazi Journal of Educational Research. 2021;8:77-96.
  • 12. T.C. Resmi Gazete, 25 Haziran 1942, sayı: 5141
  • 13. Arayici, A. Village institutes in Turkey. Prospects. 1999:29, 267–280. doi: 10.1007/BF02736919
  • 14. Erkılıç TA. Eğitim Felsefeleri Açısından Köy Enstitüleri. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.2013;9:1-19.
  • 15. Aydemir, O. Köy Enstitüleri ve Eğitim Felsefesi. 2018
  • 16. Kartal S. Toplum Kalkınmasında Farklı Bir Eğitim Kurumu: Köy Enstitüleri Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008;4: 23-36.
  • 17. Güvercin CH, Aksu M, Arda B. Köy Enstitüleri ve Sağlık Eğitimi. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası. 2004;57(2):97-103.
  • 18. Özkan G. Genç Cumhuriyet’in Mirasi Köy Enstitülerinde Toplum Sağliği Eğitimi. Yüksek Lisans Tezi.
  • 19. Kocabaş A. Süreç Temelli Öğrenme ve Köy Enstitüleri. MSGSÜ Sosyal Bilimler. 2014; 10:50-61.
  • 20. Koçak S, Atanur Baskan G. Village Institutes and Life-long Learning.Procedia Social and Behavioral Sciences. 2012;46:5937-5940.
  • 21. Köken M, Halidi G. Köy Enstitülerinde Yetişen Sağlık Profesyonelleri: Köy Sağlık Memurları Turkiye Klinikleri J Med Ethics. 2023;31(3):208-21 doi: 10.5336/mdethic.2023-97418
  • 22. T.C. Resmi Gazete, 16 Temmuz 1943, sayı: 5457
  • 23. Uysal R. Köy Enstitülerinin Kapatılmasında İç ve Dış Siyasi Etki. Yüksek Lisans Tezi, Manisa Celal Bayar Üniversitesi,2023;5.
  • 24. King LS, XX. The Flexner Report of 1910. JAMA 1984; 25:1079-1086.
  • 25. Papa, F J; Harasym, P H. Medical curriculum reform in North America, 1765 to the present: a cognitive science perspective. Academic Medicine.1999;74:154-164.
  • 26. Şahin H, Özan S, Gürpınar E. Abraham Flexner’i Doğru Anlamak. Tıp Eğitimi Dünyası. 2011;30(30).
  • 27. Ludmerer KM. Understanding the Flexner Report. Acad Med. 2010; 85:193–196.
  • 28. Duffy TP. The Flexner Report--100 years later. The Yale Journal of Biologyand Medicine. 2011;84(3):269–76.
  • 29. Esen F, Arslantas D, Tarihsel Süreç İçerisinde Tıp Eğitiminin Dönüm Noktaları, Osmangazi Journal of Medicine, 2023;45:615-628 doi: 10.20515/otd.1251161
  • 30. Daher Y, Austin ET, Munter BT, Murphy L, Gray K. The history of medical education: a commentary onrace. Journal of Osteopathic Medicine.2021;121(2):163–70.
  • 31. Baser A, Sahin H. Medical Education From Atatürk to Present. Tıp Eğitimi Dünyası. 2017; 48.
  • 32. World Health Organization Primary health care: report of the International Conference on Primary Health Care Alma Ata, USSR, 6–12 September 1978. Geneva, Switzerland, 1978.
  • 33. World Federation of Medical Education. The Edinburgh Declaration Medical Education. http://wfme.org/projects/wfme-publications/99- the-edinburgh-declaration/file: 1988.
  • 34. Harden RM, Sowden S, Dunn WR. Educational strategies in curriculum development: the SPICES model. Medical Education. 1984;18:284-297.
  • 35. Ülman YI. Türkiye’de 19. ve 20 yüzyıllarda Tıp Tarihinin Anahatları. Tıp Tarihi ve Tıp Etigi Ders Kitabı, İ.Ü. Cerrahpasa Tıp Fakültesi 40. Yılda 40 Kitap Serisi, Üniv. Yay.no.471 1, Fakülte yay.no.00249, 2007:175-186.
  • 36. Kurdak H, Altıntaş D, Doran F. Medical education in Turkey: Past to future, Medical Teacher, 2008;30:8, 768-773, doi: 10.1080/01421590802232834
  • 37. Aytekin NT. Topluma Yönelik – Topluma Dayalı Tıp Eğitimi. Uludağ Tıp Derg. 2002;28(2):53-56.
  • 38. Mennin S, Petroni-Mennin R. 2006. Community-based medical education. Clin Teach. 3(2):90–96.
  • 39. Köksal H. Köy Enstitüleri Felsefesi ve Uygulamalarını Günümüze Taşımak. 2019 (1. Baskı). Rayting Academy Yayınları, Çanakklae. ISBN: 978-605-80644-3-0.
  • 40. Norcini J, Burch V. Workplace-based assessment as an educational tool: AMEE Guide No. 31. Med Teach. 2007;29(9):855-71. doi: 10.1080/01421590701775453.
  • 41. Ramani S, Leinster S. AMEE Guide no. 34: Teaching in the clinical environment. Med Teach. 2008;30:347–364.
  • 42. Yardley S, Teunissen PW, Dornan T. Experiential learning: AMEE Guide No. 63. Med Teach. 2012;34(2):e102-15. doi: 10.3109/0142159X.2012.650741.
  • 43. Kocabas A. Vıllage Instıtutes ın Turkey and Cooperatıve Learnıng. European Journal of Education Studies, 2017. ISSN 25011111.
  • 44. Hammick M, Olckers L, Campion-Smith C. Learning in interprofessional teams: AMEE Guide no 38. Med Teach. 2009;31(1):1-12. doi: 10.1080/01421590802585561.
  • 45. Christensen L. The Bologna Process and medical education. Med Teach. 2004;26(7):625-9. doi: 10.1080/01421590400012190.
  • 46. Rourke J. AM Last Page: Social accountability of medical schools. Acad Med. 2013;88:430.

Türkiye’nin Eğitim Mirası: Köy Enstitülerinin Tıp Eğitimine Yansımaları

Year 2025, Volume: 24 Issue: 73, 7 - 18, 10.08.2025
https://doi.org/10.25282/ted.1666880

Abstract

Bu yazıda Köy Enstitülerinin kuruluş gerekçeleri eğitiminin dayandığı felsefeden bahsedilerek ve bu deneyimin tıp eğitiminin felsefe ve uygulamalarına yansımalarının yorumlanması amaçlanmıştır.
Türkiye Cumhuriyeti’nin ilkeleri doğrultusunda ekonomik ve sosyokültürel yapıyı oluşturmak amacıyla hayata geçirilen yapılardan biri de Köy Enstitüleridir. Köy enstitüleri ancak 12 yıl varlıklarını sürdürebilmiş ve kapatılmıştır. Köy enstitüleri ülkemiz eğitim tarihi açısından bir devirden ziyade pragmatik eğitim felsefesinin 20. yüzyıldaki getirilerine ideal bir örnek olarak halen dünyada eğitim modelleri arasında yer almaktadır.
Köy Enstitüleri, dünyada benzeri bulunmayan bir eğitim modeli olarak devrim niteliği taşımaktadır. Köy Enstitüleri yalnızca köy öğretmenleri yetiştirmekle sınırlı kalmayıp, ilköğretimden yükseköğretime kadar geniş bir eğitim yapısının temelini atabilseydi, tıp eğitiminde de felsefesini entegre edilebilseydi, Flexner raporunun önerdiği disiplin temelli yaklaşım yerine, toplum odaklı, problem çözmeye dayalı modern tıp eğitimi modelleri Türkiye’den çıkabilirdi. Türkiye’nin eğitim tarihindeki eşsiz deneyimlerden biri olan Köy Enstitüleri Cumhuriyet’in sağladığı değerli bir mirasdır. Gelecekte, Türkiye’deki tıp eğitimi, Köy Enstitülerinin felsefesinden ve eğitim politikalarından ilham alarak yeniden şekillendirilebilir.

References

  • 1. Yıldız Yılmaz N, Esen S, Akandere O. Türkiye’de Köy Enstitülerine Yönelik Çalışmaların Sistematik İncelemesi. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi (AKEF) Dergisi. 2023; 5:941-958.
  • 2. Kızılay BG. Emanet. 2024 (7.Baskı) ISBN:978-625-7685-64-1
  • 3. T.C. Resmi Gazete, 22 Nisan 1940, sayı: 4491
  • 4. T.C. Resmi Gazete, 4 Kasım 1954, sayı: 8625
  • 5. Tural A. Türk Eğitim Tarihinde Alternatif Bir Model: Köy Enstitüleri. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 42: 16-21.
  • 6. Kapluhan E. 1921 Maarif Kongresi’nin Türk Eğitim Tarihindeki Yeri ve Önemi. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi. 2014;4:123-134.
  • 7. T.C. Resmi Gazete, 3 Nisan 1926, sayı: 338
  • 8. Büyüktolu R, Ateş O. Köy Enstitüleri ile İlgili Mecliste Yapılan Yasal Düzenlemeler. Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi. 2024;48: 319-354.
  • 9. T.C. Resmi Gazete, 22 Haziran 1937, sayı: 3639
  • 10. Geçmişten Günümüze Millî Eğitim Şûraları. https://ttkb.meb.gov.tr/www/gecmisten-gunumuze-mill-egitim-sralari/icerik/328. Erişim 19 Mart 2025
  • 11. Demirci C, Bozdağ Tekin H, Çavdar D. Village Institutes In The History of Turkish Education. Osmangazi Journal of Educational Research. 2021;8:77-96.
  • 12. T.C. Resmi Gazete, 25 Haziran 1942, sayı: 5141
  • 13. Arayici, A. Village institutes in Turkey. Prospects. 1999:29, 267–280. doi: 10.1007/BF02736919
  • 14. Erkılıç TA. Eğitim Felsefeleri Açısından Köy Enstitüleri. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.2013;9:1-19.
  • 15. Aydemir, O. Köy Enstitüleri ve Eğitim Felsefesi. 2018
  • 16. Kartal S. Toplum Kalkınmasında Farklı Bir Eğitim Kurumu: Köy Enstitüleri Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2008;4: 23-36.
  • 17. Güvercin CH, Aksu M, Arda B. Köy Enstitüleri ve Sağlık Eğitimi. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası. 2004;57(2):97-103.
  • 18. Özkan G. Genç Cumhuriyet’in Mirasi Köy Enstitülerinde Toplum Sağliği Eğitimi. Yüksek Lisans Tezi.
  • 19. Kocabaş A. Süreç Temelli Öğrenme ve Köy Enstitüleri. MSGSÜ Sosyal Bilimler. 2014; 10:50-61.
  • 20. Koçak S, Atanur Baskan G. Village Institutes and Life-long Learning.Procedia Social and Behavioral Sciences. 2012;46:5937-5940.
  • 21. Köken M, Halidi G. Köy Enstitülerinde Yetişen Sağlık Profesyonelleri: Köy Sağlık Memurları Turkiye Klinikleri J Med Ethics. 2023;31(3):208-21 doi: 10.5336/mdethic.2023-97418
  • 22. T.C. Resmi Gazete, 16 Temmuz 1943, sayı: 5457
  • 23. Uysal R. Köy Enstitülerinin Kapatılmasında İç ve Dış Siyasi Etki. Yüksek Lisans Tezi, Manisa Celal Bayar Üniversitesi,2023;5.
  • 24. King LS, XX. The Flexner Report of 1910. JAMA 1984; 25:1079-1086.
  • 25. Papa, F J; Harasym, P H. Medical curriculum reform in North America, 1765 to the present: a cognitive science perspective. Academic Medicine.1999;74:154-164.
  • 26. Şahin H, Özan S, Gürpınar E. Abraham Flexner’i Doğru Anlamak. Tıp Eğitimi Dünyası. 2011;30(30).
  • 27. Ludmerer KM. Understanding the Flexner Report. Acad Med. 2010; 85:193–196.
  • 28. Duffy TP. The Flexner Report--100 years later. The Yale Journal of Biologyand Medicine. 2011;84(3):269–76.
  • 29. Esen F, Arslantas D, Tarihsel Süreç İçerisinde Tıp Eğitiminin Dönüm Noktaları, Osmangazi Journal of Medicine, 2023;45:615-628 doi: 10.20515/otd.1251161
  • 30. Daher Y, Austin ET, Munter BT, Murphy L, Gray K. The history of medical education: a commentary onrace. Journal of Osteopathic Medicine.2021;121(2):163–70.
  • 31. Baser A, Sahin H. Medical Education From Atatürk to Present. Tıp Eğitimi Dünyası. 2017; 48.
  • 32. World Health Organization Primary health care: report of the International Conference on Primary Health Care Alma Ata, USSR, 6–12 September 1978. Geneva, Switzerland, 1978.
  • 33. World Federation of Medical Education. The Edinburgh Declaration Medical Education. http://wfme.org/projects/wfme-publications/99- the-edinburgh-declaration/file: 1988.
  • 34. Harden RM, Sowden S, Dunn WR. Educational strategies in curriculum development: the SPICES model. Medical Education. 1984;18:284-297.
  • 35. Ülman YI. Türkiye’de 19. ve 20 yüzyıllarda Tıp Tarihinin Anahatları. Tıp Tarihi ve Tıp Etigi Ders Kitabı, İ.Ü. Cerrahpasa Tıp Fakültesi 40. Yılda 40 Kitap Serisi, Üniv. Yay.no.471 1, Fakülte yay.no.00249, 2007:175-186.
  • 36. Kurdak H, Altıntaş D, Doran F. Medical education in Turkey: Past to future, Medical Teacher, 2008;30:8, 768-773, doi: 10.1080/01421590802232834
  • 37. Aytekin NT. Topluma Yönelik – Topluma Dayalı Tıp Eğitimi. Uludağ Tıp Derg. 2002;28(2):53-56.
  • 38. Mennin S, Petroni-Mennin R. 2006. Community-based medical education. Clin Teach. 3(2):90–96.
  • 39. Köksal H. Köy Enstitüleri Felsefesi ve Uygulamalarını Günümüze Taşımak. 2019 (1. Baskı). Rayting Academy Yayınları, Çanakklae. ISBN: 978-605-80644-3-0.
  • 40. Norcini J, Burch V. Workplace-based assessment as an educational tool: AMEE Guide No. 31. Med Teach. 2007;29(9):855-71. doi: 10.1080/01421590701775453.
  • 41. Ramani S, Leinster S. AMEE Guide no. 34: Teaching in the clinical environment. Med Teach. 2008;30:347–364.
  • 42. Yardley S, Teunissen PW, Dornan T. Experiential learning: AMEE Guide No. 63. Med Teach. 2012;34(2):e102-15. doi: 10.3109/0142159X.2012.650741.
  • 43. Kocabas A. Vıllage Instıtutes ın Turkey and Cooperatıve Learnıng. European Journal of Education Studies, 2017. ISSN 25011111.
  • 44. Hammick M, Olckers L, Campion-Smith C. Learning in interprofessional teams: AMEE Guide no 38. Med Teach. 2009;31(1):1-12. doi: 10.1080/01421590802585561.
  • 45. Christensen L. The Bologna Process and medical education. Med Teach. 2004;26(7):625-9. doi: 10.1080/01421590400012190.
  • 46. Rourke J. AM Last Page: Social accountability of medical schools. Acad Med. 2013;88:430.
There are 46 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Medical Education
Journal Section Review
Authors

Seçil Arslansoyu Çamlar 0000-0002-2402-0722

Hatice Şahin 0000-0002-5200-7533

Early Pub Date August 1, 2025
Publication Date August 10, 2025
Submission Date March 27, 2025
Acceptance Date May 22, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 24 Issue: 73

Cite

Vancouver Arslansoyu Çamlar S, Şahin H. Türkiye’s Educational Heritage: Reflections of Village Institutes on Medical Education. Tıp Eğitimi Dünyası. 2025;24(73):7-18.