Bir Balkan ülkesi olan Kuzey Makedonya Cumhuriyeti’nde diğer Balkan
ülkelerinde olduğu gibi yoğun bir Türk nüfusu yaşamaktadır. Ülkede MS 4.
yüzyılda başlayan Türk varlığı, Osmanlı’nın 14. yüzyılda Rumeli’ye geçişi ile
uzun süren bir hâkimiyete dönüşmüştür. Makedonya Balkan Savaşı ile
Osmanlı hâkimiyetinden çıkmıştır. Ancak yüzyıllardır burayı vatan olarak
kabul eden çok sayıda Türk, Makedonya’da yaşamaya devam ettiğinden ve
Çocuk Hakları Evrensel Beyannamesi’nde de belirtildiği üzere, gelişim ve
eğitim hakkı gereği bölgede Türk kültürünün öğretimine yönelik faaliyetlerin
sürdürülmesi önemli kabul edilmektedir. Bu araştırmanın amacı, Kuzey
Makedonya’da görev yapan öğretmenlerin, Türk kültürünün öğretimine ilişkin
görüşlerini tespit etmektir. Nitel araştırma desenlerinden olgu bilim deseninin
kullanıldığı çalışmada, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Kuzey
Makedonya’da 5 farklı şehir ve 7 okulda görev yapan toplam 65 öğretmenden
yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilen veriler, betimsel analiz
tekniği ile çözümlenmiştir. Öğretmenlerin genel olarak öğretim programları ve
ders kitaplarının Türk kültürü öğretimi açısından yeterli düzeyde olmadığına
yönelik görüş beyan ettikleri tespit edilmiştir. Çalışma sonucunda okul-aile iş
birliğinin sağlanması, ders programları ve kitaplarının incelenmesi gibi
öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2023 |
Submission Date | November 15, 2022 |
Acceptance Date | February 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |