Research Article
BibTex RIS Cite

BIOGRAPHIC EXAMINATION OF INDIVIDUALS WITH SPECIAL NEEDS, FAMOUS FOR THEIR SUCCESSFUL SUCCESSES, IN ORDER TO CREATE THE MOTIVATION OF SELF-REALIZATION IN DISADVANTAGED INDIVIDUALS

Year 2023, , 1450 - 1472, 15.09.2023
https://doi.org/10.7884/teke.1360041

Abstract

Many scientists and artists, who have gained a reputation for their achievements with special needs throughout the world, have achieved significant success by not giving up working towards their goals despite their disadvantages. In order to learn the motivation factor behind the mentioned successes, it is aimed to create self-realization motivation for disadvantaged individuals by examining the biographical documents of the individuals in the sample group on the basis of Maslow Hierarchy. While the data sources of the research are biographical documents belonging to many scientists and artists, the research sample includes biographical documents belonging to 8 individuals who are famous for their achievements in different special needs areas. Qualitative research method and case study research design were used in the research. The data collection method of the study is document review, and the data analysis method is descriptive analysis. In line with the findings obtained in the study, it is possible for the individuals to keep their motivation high by being aware that the inadequacies and obstacles to self-actualization are not invisible walls that cannot be overcome for the disadvantaged individuals, similar to those in the study, and the finish line is in the same position for everyone, even if the road used is long and bumpy compared to ordinary people has been reached.

References

  • Abukan, B. (2014). Maslow'un ihtiyaçlar hiyerarşisi kuramına göre kendini gerçekleştirme ve bilgelik ilişkisi: yaşlılar üzerinde bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Aktaş, E. (2018). Abraham Maslow'un ihtiyaçlar hiyerarşisi kuramına göre günümüzde kadına yönelik tüketim analizi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Atik Ü. (2021). Öğretmen adaylarının duygusal zekâ, başarı motivasyonu ve öz yeterlilik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kilis: Kilis 7 Aralık Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Aydın, A., Soyer, U. (2012). Özel eğitim öğrencilerinin öz duyarlık ve sürekli kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, (35), 5-18.
  • Aytaçlı, B. (2012). Durum çalışmasına ayrıntılı bir bakış. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 1-9.
  • Bayındır, N. (2021). Çevrimiçi öğretim sürecinde motivasyon faktörü. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 291-303.
  • Bozdağ, S. (2022). Özel yetenekli çocuklarda ebeveyn akademik başarı baskısı ve desteği ile akademik motivasyon arasındaki ilişkiler: öz düzenlemenin aracı rolü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bullock, J. D., ve Galst, J. M. (2009). The story of Louis Braille. Archives Of Ophthalmology, 127(11), 1532-1533.
  • Büyüköztürk, Ş. (2019). Veri analizi el kitabı (25. Baskı). Ankara: Pagem Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. Ve Demirel, F. (2019). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Atıf İndeksi, 2017, 1-360.
  • Cavkaytar, A. (2019). Özel Eğitim ve Eğitim Teknolojisi: Kuramdan Uygulamaya. (Odabaşı, F. editör) Özel Eğitimde Temel Kavramlar. Ankara. Pegem Akademi.
  • Cüceloğlu, D. (2006). İnsan ve davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Dal, Ö. G. V., Eroğlu, A. H. (2009). Farklı kişilik özelliklerine sahip bireylerin risk algılarının tüketici davranışı açısından incelenmesi: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(2), 361-385.
  • Davranış. (2021). Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük İçinde. Erişim Adresi: https://sozluk.gov.tr/davranış 02.03.2022
  • Demirci, N., ve Demirci, P. (2014). Özel eğitime gereksinim duyan öğrencilerin oyun ve fiziki etkinlikler dersinde elde ettikleri kazanımların incelenmesi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 25-34.
  • Demirel, Ö. (2017). Öğretim ilke ve yöntemleri öğretme sanatı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dimitrios, K., Georgia, V., Eleni, Z., Asterios, P. (2008). Parental attitudes regarding ınclusion of children with disabilities in Greek education settings. Electronic Journal For Inclusive Education, 2(3), 6.
  • Duman, G., Koçak, N. (2013). Anaokulu kaynaştırma sınıfında yer alan özel gereksinimli bir çocuğun sosyal oyun ve sosyal iletişim özellikleri. Cumhuriyet International Journal Of Education, 2(3), 99-108.
  • Duman, İ. (2019). Etkinlik Temelli Öğrenmeye Dayalı Ters-Yüz Edilmiş Sınıf Modelinin Öğrencilerin Akademik Başarı ve Öğrenme Motivasyonlarına Etkisi.
  • Eripek, S. (2002). “Özel Eğitim”. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Fınn, J., Caldwell, K., Raub, T. (2006). Why parents choose charter schools for their children with disabilities. Journal Of Educational Research & Policy Studies, 6(2), 91-110.
  • Gopalan, V., Bakar, JAA, Zulkifli, AN, Alwi, A., Mat, RC (2017). Öğrenmede motivasyon teorilerinin gözden geçirilmesi. aıp konferans bildirilerinde (Cilt 1891, No. 1, S. 020043). AIP Yayıncılık LLC. Greenspan, S. I. (2017). Özel Gereksinimli Çocuk. Gaziantep: Özgür Yayınları.
  • Günay, R., ve Görür, H. İ. (2013). Osmanlı Devleti’nde sağır, dilsiz ve a'mâ mektebi. Tarih Araştırmaları Dergisi, 32(53), 55-76.
  • Gür, T. (2022). Uzaktan Eğitimin Ergenlerde Akademik Kendini Düzenleme, Motivasyonel Stratejiler Kullanma Becerileri ve Akademik Başarı İle İlişkisinin İncelenmesi.
  • Hareket. (2021). Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük İçinde. Erişim Adresi: https://sozluk.gov.tr/hareket 02.03.2022
  • Karapınar, A. (2008). Endüstri çalışanlarını motive eden etmenlerin Maslow ve Herzberg'in kuramlarına göre incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Landrum, T. J., Tankersley, M., And Kauffman, J. M. (2003). What is special about special education for students with emotional or behavioral disorders? The Journal Of Special Education, 37(3), 148-156.
  • Lyon, G. R., Fletcher, J. M., Shaywitz, S. E., Shaywitz, B. A., Torgesen, J. K., Wood, F. B., ... And Olson, R. (2001). Rethinking learning disabilities. Rethinking Special Education For A New Century, 259-287.
  • Motivasyon. (2021). Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük İçinde. Erişim Adresi: https://sozluk.gov.tr/motivasyon 02.03.2022
  • Oğuzkan, A. F. (1981). Eğitim terimleri sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Özbay, Y., Erkan, S. (2012). Eğitim psikolojisi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Özel. (2021). Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük İçinde. Erişim Adresi: https://sozluk.gov.tr/özel 02.03.2022
  • Özmen Güzel, R. (2020). Özel eğitime gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim. Fiziksel Yetersizlikler ve Süreğen Hastalıklar. (Editör Diken, İ. H.). Pegem Akademi.
  • S’lungıle, K., Ntında, K., & Hlanze, B. (2015). Lived experiences of parents’ of children with disabilities in Swaziland., Journal Of Education And Training Studies, 3(4), 206-215.
  • Schiefele, U. (1991). Interest, learning, and motivation. Educational Psychologist, 26(3-4), 299-323.
  • Sur, E. (2021). Maslow'un ihtiyaçlar hiyerarşisi bağlamında lise öğrencilerinin çevresel güvenlik algılarının gelecek beklentileri üzerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Şişman, M. (2020). Eğitime giriş. Ankara:.Pegem Akademi.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. (2016). Dil ve konuşma bozuklukları. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi. Ankara.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. (2016). Otizm spektrum bozukluğu. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi. Ankara.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. (2020). Üstün zekâlılar ve özel yetenekliler. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi. Ankara.
  • Tohidi, H., & Jabbari, M. M. (2012). The effects of motivation in education. Procedia-Social And Behavioral Sciences, 31, 820-824.
  • Tuş, Ö., Ve Çifci Tekinarslan, İ. (2013). Okul öncesi kaynaştırma eğitimine devam eden özel gereksinimli çocukların karşılaştıkları güçlüklerin annelerin görüşlerine göre belirlenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (35), 151-165.
  • Uysal, H.H. (2020). Özel eğitime gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim. Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrenciler. (Editör Diken, İ. H.). Pegem Akademi.
  • Ünlü, E. (2020). Özel eğitime gereksinim duyan çocuklar ve özel eğitim. Pegem Akademi.
  • Yıldırım, A., & Simsek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, E. S., Ve Akçamete, G. (2014). Çoklu yetersizliği olan çocuğa sahip annelerin erken çocukluk özel eğitimi hizmetleri sürecinde karşılaştıkları güçlüklerin belirlenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 3(1), 74-89.
  • Yıldız, S. (2004). Öğrenme güçlüğü olan çocukların psikososyal özellikleri, sorunları ve eğitimi. HAYEF Journal of Education, 1(2), 169-180.
  • Yönetmeliği, Ö. E. H. (2006). Resmi Gazete. Erişim adresi: http://www. resmigazete. gov.tr
  • Yönetmeliği, Ö. E. H. (2012). Resmi Gazete. Erişim adresi: http://www. resmigazete. gov.tr
  • Yönetmeliği, Ö. E. H. (2018). Resmi Gazete. Erişim adresi: http://www. resmigazete. gov.tr
  • Yusupu, R. (2015). Üniversite öğrencilerinden kariyer kararları ile mükemmelletçilik, öğrenme motivasyonu ve akademik başarı arasındaki ilişkiler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Zlate, S., & Cucui, G. (2015). Motivation and performance in higher education. Procedia-Social And Behavioral Sciences, 180, 468-476.

DEZAVANTAJLI BİREYLERDE KENDİNİ GERÇEKLEŞTİRME MOTİVASYONU OLUŞTURMAK AMACIYLA BAŞARILARIYLA ÜNLENMİŞ ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLERİN BİYOGRAFİK İNCELEMESİ

Year 2023, , 1450 - 1472, 15.09.2023
https://doi.org/10.7884/teke.1360041

Abstract

Dünya genelinde özel gereksinimi bulunan başarılarıyla ün kazanmış birçok bilim insanı ve sanatkâr sahip oldukları dezavantajlara rağmen hedefleri doğrultusunda çalışmaktan vazgeçmeyerek önemli başarılar elde etmişlerdir. Söz konusu başarıların arkasındaki motivasyon faktörünü öğrenmek üzere çalışmada örneklem grubunda bulunan bireylere ait biyografik dokümanlar Maslow Hiyerarşisi temelinde incelenerek dezavantajlı bireyler için kendilerini gerçekleştirme motivasyonu oluşturulması hedeflenmektedir. Araştırmanın veri kaynaklarını pek çok bilim insanı ve sanatkâra ait biyografik doküman oluştururken araştırma örneklemi ise farklı özel gereksinim alanlarına dahil olan başarılarıyla ünlenmiş 8 bireye ait biyografik dokümanı kapsamaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi ve durum çalışması araştırma deseni kullanılmıştır. Çalışmanın veri toplama yöntemi doküman incelemesi, veri analiz yöntemi ise betimsel analiz yöntemidir. Araştırmada elde edilen bulgular doğrultusunda çalışmadaki kişilere benzer şekilde dezavantajlı bireyler için kendilerini gerçekleştirmeye yönelik yetersizliklerin ve engellerin alt edilemeyecek görünmez duvarlar olmadığı, kullanılan yol sıradan insanlara kıyasla uzun ve engebeli olsa da bitiş çizgisinin herkes için aynı konumda bulunduğu bilincine varılarak bireylerin motivasyonlarını yüksek tutmalarının mümkün olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Abukan, B. (2014). Maslow'un ihtiyaçlar hiyerarşisi kuramına göre kendini gerçekleştirme ve bilgelik ilişkisi: yaşlılar üzerinde bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Aktaş, E. (2018). Abraham Maslow'un ihtiyaçlar hiyerarşisi kuramına göre günümüzde kadına yönelik tüketim analizi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Atik Ü. (2021). Öğretmen adaylarının duygusal zekâ, başarı motivasyonu ve öz yeterlilik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kilis: Kilis 7 Aralık Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Aydın, A., Soyer, U. (2012). Özel eğitim öğrencilerinin öz duyarlık ve sürekli kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, (35), 5-18.
  • Aytaçlı, B. (2012). Durum çalışmasına ayrıntılı bir bakış. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 1-9.
  • Bayındır, N. (2021). Çevrimiçi öğretim sürecinde motivasyon faktörü. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 291-303.
  • Bozdağ, S. (2022). Özel yetenekli çocuklarda ebeveyn akademik başarı baskısı ve desteği ile akademik motivasyon arasındaki ilişkiler: öz düzenlemenin aracı rolü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bullock, J. D., ve Galst, J. M. (2009). The story of Louis Braille. Archives Of Ophthalmology, 127(11), 1532-1533.
  • Büyüköztürk, Ş. (2019). Veri analizi el kitabı (25. Baskı). Ankara: Pagem Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. Ve Demirel, F. (2019). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Atıf İndeksi, 2017, 1-360.
  • Cavkaytar, A. (2019). Özel Eğitim ve Eğitim Teknolojisi: Kuramdan Uygulamaya. (Odabaşı, F. editör) Özel Eğitimde Temel Kavramlar. Ankara. Pegem Akademi.
  • Cüceloğlu, D. (2006). İnsan ve davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Dal, Ö. G. V., Eroğlu, A. H. (2009). Farklı kişilik özelliklerine sahip bireylerin risk algılarının tüketici davranışı açısından incelenmesi: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(2), 361-385.
  • Davranış. (2021). Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük İçinde. Erişim Adresi: https://sozluk.gov.tr/davranış 02.03.2022
  • Demirci, N., ve Demirci, P. (2014). Özel eğitime gereksinim duyan öğrencilerin oyun ve fiziki etkinlikler dersinde elde ettikleri kazanımların incelenmesi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 25-34.
  • Demirel, Ö. (2017). Öğretim ilke ve yöntemleri öğretme sanatı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Dimitrios, K., Georgia, V., Eleni, Z., Asterios, P. (2008). Parental attitudes regarding ınclusion of children with disabilities in Greek education settings. Electronic Journal For Inclusive Education, 2(3), 6.
  • Duman, G., Koçak, N. (2013). Anaokulu kaynaştırma sınıfında yer alan özel gereksinimli bir çocuğun sosyal oyun ve sosyal iletişim özellikleri. Cumhuriyet International Journal Of Education, 2(3), 99-108.
  • Duman, İ. (2019). Etkinlik Temelli Öğrenmeye Dayalı Ters-Yüz Edilmiş Sınıf Modelinin Öğrencilerin Akademik Başarı ve Öğrenme Motivasyonlarına Etkisi.
  • Eripek, S. (2002). “Özel Eğitim”. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Fınn, J., Caldwell, K., Raub, T. (2006). Why parents choose charter schools for their children with disabilities. Journal Of Educational Research & Policy Studies, 6(2), 91-110.
  • Gopalan, V., Bakar, JAA, Zulkifli, AN, Alwi, A., Mat, RC (2017). Öğrenmede motivasyon teorilerinin gözden geçirilmesi. aıp konferans bildirilerinde (Cilt 1891, No. 1, S. 020043). AIP Yayıncılık LLC. Greenspan, S. I. (2017). Özel Gereksinimli Çocuk. Gaziantep: Özgür Yayınları.
  • Günay, R., ve Görür, H. İ. (2013). Osmanlı Devleti’nde sağır, dilsiz ve a'mâ mektebi. Tarih Araştırmaları Dergisi, 32(53), 55-76.
  • Gür, T. (2022). Uzaktan Eğitimin Ergenlerde Akademik Kendini Düzenleme, Motivasyonel Stratejiler Kullanma Becerileri ve Akademik Başarı İle İlişkisinin İncelenmesi.
  • Hareket. (2021). Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük İçinde. Erişim Adresi: https://sozluk.gov.tr/hareket 02.03.2022
  • Karapınar, A. (2008). Endüstri çalışanlarını motive eden etmenlerin Maslow ve Herzberg'in kuramlarına göre incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Landrum, T. J., Tankersley, M., And Kauffman, J. M. (2003). What is special about special education for students with emotional or behavioral disorders? The Journal Of Special Education, 37(3), 148-156.
  • Lyon, G. R., Fletcher, J. M., Shaywitz, S. E., Shaywitz, B. A., Torgesen, J. K., Wood, F. B., ... And Olson, R. (2001). Rethinking learning disabilities. Rethinking Special Education For A New Century, 259-287.
  • Motivasyon. (2021). Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük İçinde. Erişim Adresi: https://sozluk.gov.tr/motivasyon 02.03.2022
  • Oğuzkan, A. F. (1981). Eğitim terimleri sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Özbay, Y., Erkan, S. (2012). Eğitim psikolojisi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Özel. (2021). Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük İçinde. Erişim Adresi: https://sozluk.gov.tr/özel 02.03.2022
  • Özmen Güzel, R. (2020). Özel eğitime gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim. Fiziksel Yetersizlikler ve Süreğen Hastalıklar. (Editör Diken, İ. H.). Pegem Akademi.
  • S’lungıle, K., Ntında, K., & Hlanze, B. (2015). Lived experiences of parents’ of children with disabilities in Swaziland., Journal Of Education And Training Studies, 3(4), 206-215.
  • Schiefele, U. (1991). Interest, learning, and motivation. Educational Psychologist, 26(3-4), 299-323.
  • Sur, E. (2021). Maslow'un ihtiyaçlar hiyerarşisi bağlamında lise öğrencilerinin çevresel güvenlik algılarının gelecek beklentileri üzerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü.
  • Şişman, M. (2020). Eğitime giriş. Ankara:.Pegem Akademi.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. (2016). Dil ve konuşma bozuklukları. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi. Ankara.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. (2016). Otizm spektrum bozukluğu. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi. Ankara.
  • T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. (2020). Üstün zekâlılar ve özel yetenekliler. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi. Ankara.
  • Tohidi, H., & Jabbari, M. M. (2012). The effects of motivation in education. Procedia-Social And Behavioral Sciences, 31, 820-824.
  • Tuş, Ö., Ve Çifci Tekinarslan, İ. (2013). Okul öncesi kaynaştırma eğitimine devam eden özel gereksinimli çocukların karşılaştıkları güçlüklerin annelerin görüşlerine göre belirlenmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (35), 151-165.
  • Uysal, H.H. (2020). Özel eğitime gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim. Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrenciler. (Editör Diken, İ. H.). Pegem Akademi.
  • Ünlü, E. (2020). Özel eğitime gereksinim duyan çocuklar ve özel eğitim. Pegem Akademi.
  • Yıldırım, A., & Simsek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, E. S., Ve Akçamete, G. (2014). Çoklu yetersizliği olan çocuğa sahip annelerin erken çocukluk özel eğitimi hizmetleri sürecinde karşılaştıkları güçlüklerin belirlenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 3(1), 74-89.
  • Yıldız, S. (2004). Öğrenme güçlüğü olan çocukların psikososyal özellikleri, sorunları ve eğitimi. HAYEF Journal of Education, 1(2), 169-180.
  • Yönetmeliği, Ö. E. H. (2006). Resmi Gazete. Erişim adresi: http://www. resmigazete. gov.tr
  • Yönetmeliği, Ö. E. H. (2012). Resmi Gazete. Erişim adresi: http://www. resmigazete. gov.tr
  • Yönetmeliği, Ö. E. H. (2018). Resmi Gazete. Erişim adresi: http://www. resmigazete. gov.tr
  • Yusupu, R. (2015). Üniversite öğrencilerinden kariyer kararları ile mükemmelletçilik, öğrenme motivasyonu ve akademik başarı arasındaki ilişkiler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Zlate, S., & Cucui, G. (2015). Motivation and performance in higher education. Procedia-Social And Behavioral Sciences, 180, 468-476.
There are 52 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Studies
Journal Section Articles
Authors

Kaan Güney This is me

Zeliha Tuba Erşahin This is me

Publication Date September 15, 2023
Submission Date January 23, 2023
Acceptance Date July 25, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Güney, K., & Erşahin, Z. T. (2023). DEZAVANTAJLI BİREYLERDE KENDİNİ GERÇEKLEŞTİRME MOTİVASYONU OLUŞTURMAK AMACIYLA BAŞARILARIYLA ÜNLENMİŞ ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLERİN BİYOGRAFİK İNCELEMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 12(3), 1450-1472. https://doi.org/10.7884/teke.1360041

27712  27714 27715