Research Article
BibTex RIS Cite

PROSPECTIVE CLASSROOM TEACHERS' VIEWS ON TRADITIONAL CHILDREN'S GAMES

Year 2024, , 288 - 307, 15.03.2024
https://doi.org/10.7884/teke.1393667

Abstract

Today, different studies are carried out in order to remember traditional children's games, which are one of our important cultural treasures and make serious contributions to the development of children. In this context, "traditional children's games" course has been added to the field education elective courses of the undergraduate course programs of the Department of Classroom Teaching, which has been updated since 2018-2019. The aim of this study is to determine the opinions of prospective classroom teachers about
traditional children's games. Phenomenographic method, one of the qualitative research methods, was used in the study. The sample of the study consisted of 55 prospective classroom teachers who took the elective course "Traditional Children's Games". An open-ended questionnaire form was used as a data collection tool. The data obtained were analyzed by creating themes and codes. As a result of the study, it was determined that pre-service classroom teachers mostly associate traditional children's games with the culture of societies. The study also revealed that pre-service primary school teachers have the view that students can gain most of the root values and 21st century skills by including traditional children's games in learning environments.

References

  • Adi, B. S., Irianto, D. P., & Sukarmin, Y. (2022). Teachers’ perspectives in motor learning with traditional game approach for early childhood. Cakrawala Pendidikan: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 41(1), 1-11. doi:10.21831/cp.v41i1.36843.
  • Akhan, N. E., Subaşı, E. ve Açıl, F. B. (2020). Öğretmen adaylarının kök değerlere ilişkin görüşleri. Eğitim ve Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(2), 115-134.
  • Anning, A. & Edwards, A. (2006). Promoting children’s learning from birth to five: developing the new early years professional. Open University, (2. Edition), Newyork, McGraw-Hill Education.
  • Arslan, A. (2022). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin kök değerlere yönelik görüşlerinin incelenmesi. Asya Studies, 6(22), 29-44.
  • Aypay, A. (2016). Investigating the role of traditional children’s games in teaching ten universal values in Turkey. Eurasian Journal of Educational Research, 16(62), 283-300 Retrieved from.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231–274.
  • Baran Kaya, T., Arslan, S. ve Hacısalihoğlu Karadeniz, M. (2022). Geleneksel çocuk oyunlarının matematik öğretiminde kullanılmasına ilişkin sınıf öğretmeni adaylarının görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(3), 1879-1914.
  • Battelle for Kids, (2021). Framework for 21st century learning, 21st century student outcomes and support systems, Erişim: 05.05.2023 http://www.p21.org/storage/documents/doc.
  • Beaulieu, R. (2017). Phenomenography: Implıcatıons for expandıng the educatıonal actıon research lens. Canadian Journal of Action Research, 18(2), 62-81.
  • Bee, H. & Boyd, D., (2012). Çocuk gelişim psikolojisi. (Çev: O. Gündüz) İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Berk. L. (2013). Çocuk gelişimi. (Çev: A. Dönmez) Ankara: İmge Kitabevi.
  • Budak, M., Kılıç, M. ve Taşkın, H. (2017). The effect of traditional children's games on orientation and rhythm ability. Science. Movement and Health Dergisi, 17(2), 200-204.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. 25. Baskı. Ankara, Pegem Akademi.
  • Charles, M. A. G., Abdullah, M. R., Musa, R. M. & Kosni, N. A. (2017). The effectiveness of traditional games intervention program in the ımprovement of form one school-age children's motor skills related performance components. Journal of Physical Education and Sport, 17, 925-930.
  • Çelik, A. (2020). Sosyal bilgiler öğretim programında yer alan becerilerin öğretiminde kullanılabilecek geleneksel çocuk oyunlarının incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 9(1), 413-424.
  • Çepni, S. (2018). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Geliştirilmiş 8. Baskı. Trabzon: Celepler Matbaacılık Yayın ve Dağıtım.
  • Çiftçi, S., Sağlam, A. ve Yayla, A. (2021). 21. yüzyıl becerileri bağlamında öğrenci, öğretmen ve eğitim ortamları. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 24, 718-734. DOI: 10.29000/rumelide.995863.
  • Dehkordı, M. R. (2017). The educational ımpact of traditional games: the role of zurkhaneh sport in educating children. International Journal of Science Culture and Sport, 5(3), 134-139.
  • Deniz, K. ve Karagöl, E. (2018). Değerler eğitimi açısından ortaokul Türkçe ders kitapları. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 244-255.
  • Dündar, F. (2022). 5. sınıf alan ve uzunluk ölçme konusunun geleneksel çocuk oyunları ile öğretiminin başarıya etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ekici, M. (2011). Halkbilgisi (folklor) derleme ve inceleme yöntemleri. Ankara: Geleneksel Yayıncılık.
  • Erol, M., Akbakla, M. U. ve Karabıçak, N. (2022). Sınıf öğretmeni adaylarına göre geleneksel çocuk oyunları. Değerler Eğitimi Dergisi, 20(44), 491-517. doi:10.34234/ded.1166387
  • Fırat, H. (2013). Çocuk oyunları-eğitim ilişkisi: bezirgân başı örneği. Electronic Turkish Studies, 8(13), 885-896.
  • Fromberg, D. P. & Bergen, D. (2006). Play from birth to twelve: Contexts, perspectives and meanings. New York: Routledge.
  • Ghipit Charles, M. A., Abdullah, M. R., Musa, R. M., Kosni, N. A., & Maliki, A. B. H. M. (2017). The effect of traditional games intervention programme in the enhancement school-age children’s motor skills: A preliminary study, Health, Movement & Exercise, 6(2), 157-169.
  • Gümüştaş, N. (2010). Geleneksel çocuk oyunlarından çağdaş eğitimde yararlanılması. Yayımlanmamış Yükseklisans Tezi, İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gürbüz, D. Ö. (2016). Geleneksel çocuk oyunlari ve eğitimsel işlevleri: Emirdağ örneği. Turkish Studies, 11(14), 529- 564.
  • Hacısalihoğlu Karadeniz, M. (2017). A general review of acquisitions and problems in the process of adapting and applying traditional children’s games into maths, Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(6), 2245-2262
  • Handayani, P. (2017). Upaya peningkatan keterampilan sosial siswa melalui per-mainan tradisional congklak pada mata pelajaran IPS. Premiere Educandum Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 7(1), 39-46.
  • Hazar, Z., Tekkurşun Demir, G. ve Dalkıran, H. (2017). Ortaokul öğrencilerinin geleneksel oyun ve dijital oyun algılarının incelenmesi: Karşılaştırmalı metafor çalışması. Spormetre Dergisi, 15(4), 179-190.
  • Iasha, V., Al Ghozali, M. I., Supena, A., Wahyudiana, E., Setiawan, B. & Auliaty, Y. (2020, September). The Traditional Games Effect on Improving Students Working Memory Capacity in Primary Schools. In Proceedings of the 4th International Conference on Learning Innovation and Quality Education, 1-5.
  • Ilgar, Ş. ve Tutumlu, R. (2021). Traditional Games Played in School in Early Childhood and their Analysis in Terms of Values Education. Journal of Strategic Research in Social Science, 7(1), 75-90.
  • Kamaruddin, I., Tannady, H., & Aina, M. (2023). The efforts to improve children’s motoric ability by utilizing the role of traditional games.Journal on Education, 5(3), 9736-9740.
  • Karadeniz, M. H. (2017). Geleneksel çocuk oyunlarının matematiğe uyarlanması ve uygulanması sürecindeki kazanım ve problemlere genel bir bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(6), 2245-2262.
  • Khan, S. H. (2014). Phenomenography: a qualitative research methodology in Bangladesh. International Journal of New Trends in Education and Their Implications, 5(2), 34–43.
  • Kleiman, S. (2004). Phenomenology: to wonder and search for meanings. Nurse Researcher, 11(4), 7-19. DOI: doi:10.7748/nr2004.07.11.4.7.c6211.
  • Koballa, T., Graber, W., Coleman, C., & Kemp, C. (2000). Prospective gymnasium teachers conceptions of chemistry learning and teaching, International Journal of Science Education, 22(2), 209-224.
  • Kovačević, T. & Opić, S. (2014). Contribution of traditional games to the quality of students’ relations and frequency of students’ socialization in prima ry education, Croatian Journal of Education, 16(1), 95–112.
  • Küçükibiş, H. F., Özkurt, B., Sirkeci, H. ve Öztürk, O. (2022). Geleneksel oyun ve geleneksel çocuk oyunlarının eğitim-öğretim programlarındaki yeri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 21(83), 1422-1436.
  • Lestariningrum, A. (2017). The effects of traditional game ‘congklak’ and self-confidence towards logical mathematical ıntelligence of 5-6 years children. Journal Ilmiah Pendidikan Prasekolah dan Sekolah Awal, 3(1), 13-22.
  • Liang, T. (2002). Implementing cooperative learning in EFL teaching: Process and effects. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Taiwan: National Taiwan Normal University.
  • Madondo, F. & Tsikira, J. (2021). Traditional children’s games: Their relevance on skills development among rural zimbabwean children age 3–8 years. Journal of Research in Childhood Education. 36(3), 406–420. DOI: 10.1080/02568543.2021.1982084
  • MEB (2022). Değerler eğitimi etkinlik kitabı öğretim programlarında yer alan kök değerler temalı etkinlik kitabı. MEB Ortaöğretim Genel Müdürlüğü.
  • MEB (2023). 2023 Anasınıfı ve ilkokul öğrencilerine yönelik geleneksel çocuk oyunları şenliği. Meece, J. & Daniels, D. (2008). Child and adolescent development for educators (3rd ed.), New York, NY: McGraw-Hill.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, California: SAGE.
  • Ningsih, S., Cendana, W., & Purwandari, E. (2022). The effectiveness of konjo traditional game “Ak Bombo-Bombo” in English vocabulary mastery. Wiyata Dharma: Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 10(2), 119-127.
  • Oğuz Haçat, S. ve Topal, M. (2021). Geleneksel çocuk oyunlarının değerler eğitimindeki rolünün sınıf öğretmenlerinin görüşleri açısından değerlendirilmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(2), 558-575. DOI: 10.51460/baebd.946222
  • Öngören, S. ve Gündoğdu, S. (2021). Mathematical skills in traditional children's games in early childhood. Kastamonu Eğitim Dergisi, 29(5), 1052-1064. DOI: 10.24106/kefdergi.735687
  • Özalp Gerçeker, G.Ö., Kahraman, A., Yardımcı, F. ve Bolışık, B. (2014). İlköğretim öğrencilerinin geleneksel çocuk oyunlarını oynama durumlarının ve etkileyen etmenlerin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Aile Çocuk ve Eğitim Dergisi, 2(3),49-62.
  • Petrovska, S., Sivevska, D., & Cackov, O. (2013). Role of the game in the development of preschool child. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 92, 880-884.
  • Ramayenda, N. (2020). Social emotional development of early childhood through traditional games in PAUD terpadu hauriyah halum city of padang. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, Proceedings of the International Conference of Early Childhood Education, 449, 13–16.
  • Ramazan, M. O. ve Adak Özdemir, A. (2015). Çocuk oyun alanlarının/parklarının fiziksel özelliklerinin ve kullanıcılarının davranışlarının incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 12(1), 1558-1576.
  • Salsabilah, A. P., Rahmah, A. A., Wulandari, A., & Soebagyo, J. (2022). A review of research: exploring ethnomatematics on ındonesian traditional games ın mathematics learning. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 6(1), 191-202.
  • Savaş, E., Gülüm, K. (2014). Geleneksel oyunlarla öğretim yöntemi uygulamasının başarı ve kalıcılık üzerine etkisi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 183-202.
  • Senemoğlu, N. (2020). Gelişim öğrenme ve öğretim, kuramdan uygulamaya 25. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sevinç, M. (2004). Erken çocukluk gelişimi ve eğitiminde oyun. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Sümbüllü, Y. Z. ve Altınışık, M. E. (2016). Geleneksel çocuk oyunlarının değerler eğitimi açısından önemi. ETÜ, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2), 73-85.
  • Şahin, C. ve Tuğrul, V. M. (2012). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin incelenmesi. Zeitschrift Für Die Welt Der Türken Dergisi, 4(3), 115-130.
  • Şimşek, A., (2021). Geleneksel çocuk oyunlarının kültürel mirasa katkısı ve eğitsel yönünün öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Mersin ili örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin: Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Taheri, L. & Chahian, G. (2015). Restoration of traditional children’s play in Iranian nomadic societies (Case Study of Kohgilouyeh and Boyer Ahmad). Children, 2(2), 211–227.
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB). (2017, Temmuz 18). Müfredatta yenileme ve değişiklik çalışmalarımız üzerine.
  • Tatli, Z. (2018). Traditional and digital game preferences of children: A CHAID analysis on middle school students. Contemporary Educational Technology, 9(1), 90-110. DOI: https:// doi.org/10.30935/cedtech/6213.
  • Tekindal, M. ve Uğuz Arsu, Ş. (2020). Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 153- 182.
  • Telef, B. B. (2016). Investigating the relationship among ınternet addiction, positive and negative affects, and life satisfaction in turkish adolescents. International Journal of Progressive Education, 12(19), 128-135.
  • Traijkovik, V., Malinovski, T., Vasileva-Stojanovska, T., & Vasileva, M. (2018). Traditional games in elementary school: Relationships of student’s personality traits, motivation and experience with learning outcomes. PLoS One, 13(8), DOI: doi.org/10.1371/journal.pone.020217.
  • Turan, B. N., Gözler, A., Turan, M., İncetürkmen, M. ve Meydani, A. (2020). Geleneksel çocuk oyunlarına yönelik öğretmen görüşleri. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 231-241. DOI: 10.31680/gaunjss.757332
  • Yeniasır, M. ve Gökbulut, B. (2019). Socio-cultural values provided to pre-school children using traditional children games. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 10(2), 127-136.
  • Yeşilyurt, E. (2020). Yaratıcılık ve yaratıcı düşünme: Tüm boyut ve paydaşlarıyla kapsayıcı bir derleme çalışması. OPUS International Journal of Society Research, 15(25), 3874-3915. DOI: 10.26466/opus.662721.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara. Seçkin Yayınevi.
  • Yıldırım, G. (2021). Somut olmayan kültürel mirasın eğitim programlarına yansıması: hayat bilgisi öğretimi. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 16, 231-247. DOI: 10.20860/ijoses.974198.
  • Yıldız, R. ve Koçak, Ç. V. (2022). Geleneksel çocuk oyunlarının ilkokul öğrencilerinin karar verme becerilerine etkisi. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 38-44.
  • Yurdakal, İ. H. (2018). Değişen sınıf öğretmenliği lisans program içeriğinin incelenmesi. Ulakbilge, 6(29), 1483-1499
  • Yükseköğretim Kurumu [YÖK], (2018). Öğretmen yetiştirme lisans programları, programların güncelleme gerekçeleri, getirdiği yenilikler ve uygulama esasları.
  • Yüksel, P. ve Yıldırım, S. (2015). Theoretical frameworks, methods, and procedures for conducting phenomenological studies in educational settings. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(1), 1-20. DOI: doi:10.17569/tojqi.59813.
  • Zayyadi, M., Hasanah, S., I., & Surahmi E. (2018). Ethnomatematics exploration in traditional games as a form of students social ınteraction. JIPM (Jurnal IlmiahPendidikan Matematika), 6(2), 125-132.

SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GELENEKSEL ÇOCUK OYUNLARI HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ

Year 2024, , 288 - 307, 15.03.2024
https://doi.org/10.7884/teke.1393667

Abstract

Önemli kültür hazinelerimizden olan ve çocukların gelişimlerine ciddi katkılar sunan geleneksel çocuk oyunlarının yeniden hatırlanması amacıyla günümüzde farklı çalışmalar yürütülmektedir. Bu bağlamda 2018-2019 yılından itibaren güncellenen sınıf öğretmenliği bölümü lisans ders programları alan eğitimi seçmeli derslerine geleneksel çocuk oyunları dersi eklenmiştir. Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının geleneksel çocuk oyunları hakkındaki görüşlerinin belirlenmesidir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden olan fenomenografik yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi alan eğitimi seçmeli “Geleneksel Çocuk Oyunları” dersini alan 55 sınıf öğretmeni adayından oluşturulmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak açık uçlu bir anket formundan yararlanılmıştır. Elde edilen veriler temalar ve kodlar oluşturularak analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda sınıf öğretmeni adaylarının geleneksel çocuk oyunlarını çoğunlukla toplumların kültürü ile ilişkilendirdiği belirlenmiştir. Çalışmada ayrıca sınıf öğretmeni adaylarının geleneksel çocuk oyunlarına öğrenme ortamlarında yer verilmesiyle kök değerlerin ve 21. yy. becerilerinin önemli bir bölümünün öğrencilere kazandırılabileceği görüşüne sahip olduğu belirlenmiştir.

References

  • Adi, B. S., Irianto, D. P., & Sukarmin, Y. (2022). Teachers’ perspectives in motor learning with traditional game approach for early childhood. Cakrawala Pendidikan: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 41(1), 1-11. doi:10.21831/cp.v41i1.36843.
  • Akhan, N. E., Subaşı, E. ve Açıl, F. B. (2020). Öğretmen adaylarının kök değerlere ilişkin görüşleri. Eğitim ve Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 3(2), 115-134.
  • Anning, A. & Edwards, A. (2006). Promoting children’s learning from birth to five: developing the new early years professional. Open University, (2. Edition), Newyork, McGraw-Hill Education.
  • Arslan, A. (2022). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin kök değerlere yönelik görüşlerinin incelenmesi. Asya Studies, 6(22), 29-44.
  • Aypay, A. (2016). Investigating the role of traditional children’s games in teaching ten universal values in Turkey. Eurasian Journal of Educational Research, 16(62), 283-300 Retrieved from.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231–274.
  • Baran Kaya, T., Arslan, S. ve Hacısalihoğlu Karadeniz, M. (2022). Geleneksel çocuk oyunlarının matematik öğretiminde kullanılmasına ilişkin sınıf öğretmeni adaylarının görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(3), 1879-1914.
  • Battelle for Kids, (2021). Framework for 21st century learning, 21st century student outcomes and support systems, Erişim: 05.05.2023 http://www.p21.org/storage/documents/doc.
  • Beaulieu, R. (2017). Phenomenography: Implıcatıons for expandıng the educatıonal actıon research lens. Canadian Journal of Action Research, 18(2), 62-81.
  • Bee, H. & Boyd, D., (2012). Çocuk gelişim psikolojisi. (Çev: O. Gündüz) İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Berk. L. (2013). Çocuk gelişimi. (Çev: A. Dönmez) Ankara: İmge Kitabevi.
  • Budak, M., Kılıç, M. ve Taşkın, H. (2017). The effect of traditional children's games on orientation and rhythm ability. Science. Movement and Health Dergisi, 17(2), 200-204.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. 25. Baskı. Ankara, Pegem Akademi.
  • Charles, M. A. G., Abdullah, M. R., Musa, R. M. & Kosni, N. A. (2017). The effectiveness of traditional games intervention program in the ımprovement of form one school-age children's motor skills related performance components. Journal of Physical Education and Sport, 17, 925-930.
  • Çelik, A. (2020). Sosyal bilgiler öğretim programında yer alan becerilerin öğretiminde kullanılabilecek geleneksel çocuk oyunlarının incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 9(1), 413-424.
  • Çepni, S. (2018). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Geliştirilmiş 8. Baskı. Trabzon: Celepler Matbaacılık Yayın ve Dağıtım.
  • Çiftçi, S., Sağlam, A. ve Yayla, A. (2021). 21. yüzyıl becerileri bağlamında öğrenci, öğretmen ve eğitim ortamları. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 24, 718-734. DOI: 10.29000/rumelide.995863.
  • Dehkordı, M. R. (2017). The educational ımpact of traditional games: the role of zurkhaneh sport in educating children. International Journal of Science Culture and Sport, 5(3), 134-139.
  • Deniz, K. ve Karagöl, E. (2018). Değerler eğitimi açısından ortaokul Türkçe ders kitapları. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 244-255.
  • Dündar, F. (2022). 5. sınıf alan ve uzunluk ölçme konusunun geleneksel çocuk oyunları ile öğretiminin başarıya etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ekici, M. (2011). Halkbilgisi (folklor) derleme ve inceleme yöntemleri. Ankara: Geleneksel Yayıncılık.
  • Erol, M., Akbakla, M. U. ve Karabıçak, N. (2022). Sınıf öğretmeni adaylarına göre geleneksel çocuk oyunları. Değerler Eğitimi Dergisi, 20(44), 491-517. doi:10.34234/ded.1166387
  • Fırat, H. (2013). Çocuk oyunları-eğitim ilişkisi: bezirgân başı örneği. Electronic Turkish Studies, 8(13), 885-896.
  • Fromberg, D. P. & Bergen, D. (2006). Play from birth to twelve: Contexts, perspectives and meanings. New York: Routledge.
  • Ghipit Charles, M. A., Abdullah, M. R., Musa, R. M., Kosni, N. A., & Maliki, A. B. H. M. (2017). The effect of traditional games intervention programme in the enhancement school-age children’s motor skills: A preliminary study, Health, Movement & Exercise, 6(2), 157-169.
  • Gümüştaş, N. (2010). Geleneksel çocuk oyunlarından çağdaş eğitimde yararlanılması. Yayımlanmamış Yükseklisans Tezi, İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gürbüz, D. Ö. (2016). Geleneksel çocuk oyunlari ve eğitimsel işlevleri: Emirdağ örneği. Turkish Studies, 11(14), 529- 564.
  • Hacısalihoğlu Karadeniz, M. (2017). A general review of acquisitions and problems in the process of adapting and applying traditional children’s games into maths, Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(6), 2245-2262
  • Handayani, P. (2017). Upaya peningkatan keterampilan sosial siswa melalui per-mainan tradisional congklak pada mata pelajaran IPS. Premiere Educandum Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 7(1), 39-46.
  • Hazar, Z., Tekkurşun Demir, G. ve Dalkıran, H. (2017). Ortaokul öğrencilerinin geleneksel oyun ve dijital oyun algılarının incelenmesi: Karşılaştırmalı metafor çalışması. Spormetre Dergisi, 15(4), 179-190.
  • Iasha, V., Al Ghozali, M. I., Supena, A., Wahyudiana, E., Setiawan, B. & Auliaty, Y. (2020, September). The Traditional Games Effect on Improving Students Working Memory Capacity in Primary Schools. In Proceedings of the 4th International Conference on Learning Innovation and Quality Education, 1-5.
  • Ilgar, Ş. ve Tutumlu, R. (2021). Traditional Games Played in School in Early Childhood and their Analysis in Terms of Values Education. Journal of Strategic Research in Social Science, 7(1), 75-90.
  • Kamaruddin, I., Tannady, H., & Aina, M. (2023). The efforts to improve children’s motoric ability by utilizing the role of traditional games.Journal on Education, 5(3), 9736-9740.
  • Karadeniz, M. H. (2017). Geleneksel çocuk oyunlarının matematiğe uyarlanması ve uygulanması sürecindeki kazanım ve problemlere genel bir bakış. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(6), 2245-2262.
  • Khan, S. H. (2014). Phenomenography: a qualitative research methodology in Bangladesh. International Journal of New Trends in Education and Their Implications, 5(2), 34–43.
  • Kleiman, S. (2004). Phenomenology: to wonder and search for meanings. Nurse Researcher, 11(4), 7-19. DOI: doi:10.7748/nr2004.07.11.4.7.c6211.
  • Koballa, T., Graber, W., Coleman, C., & Kemp, C. (2000). Prospective gymnasium teachers conceptions of chemistry learning and teaching, International Journal of Science Education, 22(2), 209-224.
  • Kovačević, T. & Opić, S. (2014). Contribution of traditional games to the quality of students’ relations and frequency of students’ socialization in prima ry education, Croatian Journal of Education, 16(1), 95–112.
  • Küçükibiş, H. F., Özkurt, B., Sirkeci, H. ve Öztürk, O. (2022). Geleneksel oyun ve geleneksel çocuk oyunlarının eğitim-öğretim programlarındaki yeri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 21(83), 1422-1436.
  • Lestariningrum, A. (2017). The effects of traditional game ‘congklak’ and self-confidence towards logical mathematical ıntelligence of 5-6 years children. Journal Ilmiah Pendidikan Prasekolah dan Sekolah Awal, 3(1), 13-22.
  • Liang, T. (2002). Implementing cooperative learning in EFL teaching: Process and effects. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Taiwan: National Taiwan Normal University.
  • Madondo, F. & Tsikira, J. (2021). Traditional children’s games: Their relevance on skills development among rural zimbabwean children age 3–8 years. Journal of Research in Childhood Education. 36(3), 406–420. DOI: 10.1080/02568543.2021.1982084
  • MEB (2022). Değerler eğitimi etkinlik kitabı öğretim programlarında yer alan kök değerler temalı etkinlik kitabı. MEB Ortaöğretim Genel Müdürlüğü.
  • MEB (2023). 2023 Anasınıfı ve ilkokul öğrencilerine yönelik geleneksel çocuk oyunları şenliği. Meece, J. & Daniels, D. (2008). Child and adolescent development for educators (3rd ed.), New York, NY: McGraw-Hill.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, California: SAGE.
  • Ningsih, S., Cendana, W., & Purwandari, E. (2022). The effectiveness of konjo traditional game “Ak Bombo-Bombo” in English vocabulary mastery. Wiyata Dharma: Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 10(2), 119-127.
  • Oğuz Haçat, S. ve Topal, M. (2021). Geleneksel çocuk oyunlarının değerler eğitimindeki rolünün sınıf öğretmenlerinin görüşleri açısından değerlendirilmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(2), 558-575. DOI: 10.51460/baebd.946222
  • Öngören, S. ve Gündoğdu, S. (2021). Mathematical skills in traditional children's games in early childhood. Kastamonu Eğitim Dergisi, 29(5), 1052-1064. DOI: 10.24106/kefdergi.735687
  • Özalp Gerçeker, G.Ö., Kahraman, A., Yardımcı, F. ve Bolışık, B. (2014). İlköğretim öğrencilerinin geleneksel çocuk oyunlarını oynama durumlarının ve etkileyen etmenlerin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Aile Çocuk ve Eğitim Dergisi, 2(3),49-62.
  • Petrovska, S., Sivevska, D., & Cackov, O. (2013). Role of the game in the development of preschool child. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 92, 880-884.
  • Ramayenda, N. (2020). Social emotional development of early childhood through traditional games in PAUD terpadu hauriyah halum city of padang. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, Proceedings of the International Conference of Early Childhood Education, 449, 13–16.
  • Ramazan, M. O. ve Adak Özdemir, A. (2015). Çocuk oyun alanlarının/parklarının fiziksel özelliklerinin ve kullanıcılarının davranışlarının incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 12(1), 1558-1576.
  • Salsabilah, A. P., Rahmah, A. A., Wulandari, A., & Soebagyo, J. (2022). A review of research: exploring ethnomatematics on ındonesian traditional games ın mathematics learning. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 6(1), 191-202.
  • Savaş, E., Gülüm, K. (2014). Geleneksel oyunlarla öğretim yöntemi uygulamasının başarı ve kalıcılık üzerine etkisi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 183-202.
  • Senemoğlu, N. (2020). Gelişim öğrenme ve öğretim, kuramdan uygulamaya 25. Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sevinç, M. (2004). Erken çocukluk gelişimi ve eğitiminde oyun. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Sümbüllü, Y. Z. ve Altınışık, M. E. (2016). Geleneksel çocuk oyunlarının değerler eğitimi açısından önemi. ETÜ, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2), 73-85.
  • Şahin, C. ve Tuğrul, V. M. (2012). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin incelenmesi. Zeitschrift Für Die Welt Der Türken Dergisi, 4(3), 115-130.
  • Şimşek, A., (2021). Geleneksel çocuk oyunlarının kültürel mirasa katkısı ve eğitsel yönünün öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi (Mersin ili örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin: Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Taheri, L. & Chahian, G. (2015). Restoration of traditional children’s play in Iranian nomadic societies (Case Study of Kohgilouyeh and Boyer Ahmad). Children, 2(2), 211–227.
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB). (2017, Temmuz 18). Müfredatta yenileme ve değişiklik çalışmalarımız üzerine.
  • Tatli, Z. (2018). Traditional and digital game preferences of children: A CHAID analysis on middle school students. Contemporary Educational Technology, 9(1), 90-110. DOI: https:// doi.org/10.30935/cedtech/6213.
  • Tekindal, M. ve Uğuz Arsu, Ş. (2020). Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 153- 182.
  • Telef, B. B. (2016). Investigating the relationship among ınternet addiction, positive and negative affects, and life satisfaction in turkish adolescents. International Journal of Progressive Education, 12(19), 128-135.
  • Traijkovik, V., Malinovski, T., Vasileva-Stojanovska, T., & Vasileva, M. (2018). Traditional games in elementary school: Relationships of student’s personality traits, motivation and experience with learning outcomes. PLoS One, 13(8), DOI: doi.org/10.1371/journal.pone.020217.
  • Turan, B. N., Gözler, A., Turan, M., İncetürkmen, M. ve Meydani, A. (2020). Geleneksel çocuk oyunlarına yönelik öğretmen görüşleri. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 231-241. DOI: 10.31680/gaunjss.757332
  • Yeniasır, M. ve Gökbulut, B. (2019). Socio-cultural values provided to pre-school children using traditional children games. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 10(2), 127-136.
  • Yeşilyurt, E. (2020). Yaratıcılık ve yaratıcı düşünme: Tüm boyut ve paydaşlarıyla kapsayıcı bir derleme çalışması. OPUS International Journal of Society Research, 15(25), 3874-3915. DOI: 10.26466/opus.662721.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara. Seçkin Yayınevi.
  • Yıldırım, G. (2021). Somut olmayan kültürel mirasın eğitim programlarına yansıması: hayat bilgisi öğretimi. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 16, 231-247. DOI: 10.20860/ijoses.974198.
  • Yıldız, R. ve Koçak, Ç. V. (2022). Geleneksel çocuk oyunlarının ilkokul öğrencilerinin karar verme becerilerine etkisi. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 38-44.
  • Yurdakal, İ. H. (2018). Değişen sınıf öğretmenliği lisans program içeriğinin incelenmesi. Ulakbilge, 6(29), 1483-1499
  • Yükseköğretim Kurumu [YÖK], (2018). Öğretmen yetiştirme lisans programları, programların güncelleme gerekçeleri, getirdiği yenilikler ve uygulama esasları.
  • Yüksel, P. ve Yıldırım, S. (2015). Theoretical frameworks, methods, and procedures for conducting phenomenological studies in educational settings. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(1), 1-20. DOI: doi:10.17569/tojqi.59813.
  • Zayyadi, M., Hasanah, S., I., & Surahmi E. (2018). Ethnomatematics exploration in traditional games as a form of students social ınteraction. JIPM (Jurnal IlmiahPendidikan Matematika), 6(2), 125-132.
There are 75 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Classroom Education
Journal Section Articles
Authors

Pınar Ural Keleş 0000-0001-6325-0152

Publication Date March 15, 2024
Submission Date November 20, 2023
Acceptance Date January 9, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Ural Keleş, P. (2024). SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GELENEKSEL ÇOCUK OYUNLARI HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 13(1), 288-307. https://doi.org/10.7884/teke.1393667

27712  27714 27715