BibTex RIS Cite

The Levels of Using Reading Strategies of the Preservices Turkish Language and Literature Teachers

Year 2012, , 162 - 186, 01.12.2012
https://doi.org/10.7884/teke.86

Abstract

The using of reading strategies expresses a significant process in terms of providing information on how to approach the text. Understanding of what is read is regarded as a period including the active and complex processes. Researchers has determined that there is a substantive corelation between the level of using the reading strategies and the comprehension of reading. Reading strategies included in metacognitive skills signify the process in which the skills of the students stand out. Considering that there is a strong correlation between reading strategies and the comprehension of readnig, the using of reading strategies, especially in the areas in which the comprehension skills are mostly shaped such as literary teacher, stands a significant skill. In this study, the level of using reading strategies of the preservice Turkish Language and Literature teachers have been examined. It has been modelled in examination and raster pattern.

References

  • AKYOL, H. (2006). Yeni Programa Uygun Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • BEYDOĞAN, H. Ö. (2009). Okuma-Anlama Sürecinde İşe Koşulan Stratejiler ve Bu Stratejiler Kapsamında Kullanılan Taktikler. Milli Eğitim, 181, 65-83.
  • BAKER, T. (2012). The Relationship Between Reading Instructional Strategies Used for Students with a Disability and Their Performance. Jones International University. Degree of Doctor of Education.
  • BANNER, A. ve WANG, Y.(2010). An Analysis of the Reading Strategies Used by Adult and Student Deaf Readers. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 16(1), 2-23.
  • BATUR, Z. (2012). Divânü Lûgati’t-Türk’te Anlama ve Anlatma Becerilerine İlişkin Örnekler. Turkish Studies, 7(2), 219-231.
  • BURROWS, L. (2012). The Effects of Extensive Reading and Reading Strategies on Reading Self-Efficacy, Degree of Doctor of Education, Temple University.
  • ÇAPRİ, B. ve ÇELİKKALELİ, Ö. (2008). Öğretmen Adaylarının Öğretmenliğe İlişkin Tutum ve Mesleki Yeterlik İnançlarının Cinsiyet, Program ve Fakültelerine Göre İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 9(15), 33–53.
  • ÇETİNKAYA, G. (2004). Ana Dilinde ve Yabancı Dilde Okuma Surecine Yönelik Gözlemler: Okuma Anlama Stratejileri Üzerine Uygulamalı Bir Çalışma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yabancı Dil Öğretimi Ana Bilim Dalı.
  • ÇÖĞMEN, S. (2008). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Kullandıkları Okuduğunu Anlama Stratejileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Programları ve Öğretim Ana Bilim Dalı.
  • DEVRİMCİ, H. (1993). İlkokul 5. sınıf Çocuklarında Okuma Alışkanlığının İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • GÜLERYÜZ, H. (2000). Türkçe Programlanmış İlkokuma Yazma Öğretimi Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • GÜNDEMİR, Y. (2002). İlköğretim Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Becerilerinin Gelişimlerinin Ölçülmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • GÜNEYLİ, A. (2003). Metin Türlerine Göre Okuduğunu Anlama Becerisinin Sınanması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • GÖGÜŞ, B. (1978). Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe ve Yazın Eğitimi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • GÜRSES, R. (1996). Okuma Anlama. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Bülteni, 28(9), 98-103.
  • KARASAKALOĞLU, N., SARACALOĞLU A. S., ÖZELÇİ S. (2012). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Okuma Stratejileri, Eleştirel Düşünme Tutumları ve Üst Bilişsel Yeterlilikleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (Kefad), 13(1), 207-221.
  • KARASAR, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi- Kavramlar,İlkeler,Teknikler. Ankara: Nobel Yayınları.
  • KAVCAR, C., OĞUZKAN, F. ve SEVER, S. (1998). Türkçe Öğretimi. Ankara: Engin Yayıncılık.
  • KAVCAR, C. (1986). Türk Dili. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fak. Yayınları.
  • KURNAZ, C., ERDEM, C. (2012). Dil ve Anlatım Ders Kitaplarındaki Metinlerin Kelime-Cümle Uzunlukları ve Okunabilirlik Düzeyleri. Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Araştırmaları Dergisi, 4, 1-19.
  • KIROĞLU, M. K. (2002). Anlamlı Gruplandırma Stratejisinin Okuduğunu Anlamaya Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KAYACAN, N. (2005). Lise Hazırlık Sınıfı Öğrencileri Tarafından Kullanılan İngilizce Okuma Stratejilerinin Sesli Düşünme Yöntemiyle Bulunması ve Tanımlanması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • MUHTAR, S. (2006). Üstbilişsel Strateji Eğitiminin Okuma Becerisinde Öğrenci Başarısına Olan Etkisi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dil Bilim Ana Bilim Dalı.
  • ÖZBAY, M., BAHAR, M. A. (2012). İleri Okur ve Üstbiliş Eğitimi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 1, 158-177.
  • ÖZSOY, G. (2008). Üstbiliş. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 713-740.
  • ÖZDEMİR, E. (1995). Eleştirel Okuma. Ankara: Ümit Yayıncılık.
  • PRADO, L. ve PLOURDE, L. A. (2011). Increasing Reading Comprehension Through The Explicit Teaching Of Reading Strategies: Is There A Difference Among The Genders? Hang. Reading Improvement; 48(1), 32.
  • PONCE H. R., LÓPEZ M. J. ve MAYER R. C. (2012). Instructional Effectiveness of a Computer-Supported Program for Teaching Reading Comprehension Strategies. Computers & Education, 59, 1170-1183.
  • RYONG P. ve KİM, D. (2011). Reading-Strategy Use by English as a Second Language Learners in Online Reading Tasks. Computers and Education, 57, 2156–2166.
  • SARIÇOBAN, A. (2001). The Teaching of Language Skills. Ankara: Hacettepe Taş.
  • SENEMOĞLU, N. (2001). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. (3.Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • SHAH M. P., YUSOF A., LİP, M. S., MAHMOOD, N., HAMİD E. A. ve HASHİM, M. S. (2010). Comparing Reading Processing Strategies of Second Language Readers. American Journal of Applied Sciences, 7(1): 140-144.
  • ŞAHİN, A., SEVİM, O., GÜCÜYETER, B., ŞAHİN, E. (2009). Öğretmen Adaylarının Okuma Durumları (Atatürk Üniversitesi Örneği). Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 1-21.
  • TAZEBAY, A. (1997). İlkokul Öğrencilerinin Okuma Becerilerinin Okuduğunu Anlamaya Etkisi. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • TEMİZKAN, M. (2007). İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Derslerinde Okuma Stratejilerinin Okuduğunu Anlama Üzerindeki Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • TOSUN, A ve IRAK, M. (2008). Üstbiliş Ölçeği-30’un Türkçe Uyarlaması, Geçerliği, Güvenirliği, Kaygı ve Obsesif-Kompülsif Belirtilerle İlişkisi. Psikiyatri Dergisi, 19(1), 67-80.
  • TOPUZKANAMIŞ, E. (2009). Öğretmen Adaylarının Okuduğunu Anlama ve Okuma Stratejilerini Kullanma Düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • URLAUB P. (2012).Reading Strategies and Literature Instruction: Teaching Learners to Generate Questions to Foster Literary Reading in the Second Language. System, 40, 296-304.
  • UZUNÇAKMAK, P. (2005). Successful and Unsuccessful Readers’ Use of Reading Strategies. Yayımlanmamış Yüksek Tezi. Ankara: Bilkent Üniversitesi Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • XAVİER F., RAJOO A. S. ve SELVARAJ, B. (December 5-7 2010 ). Metacognitive Awareness of Reading Strategies. International Conference on Science and Social Research, Malaysia.
  • YILDIZ, M. ve CEVİZ, N. (2008). Arapça Okuma Becerisini Geliştirme Rehberi. (2. Baskı). İstanbul: Elif Yayınları.
  • YURDAIŞIK, A. (2007). Teachers’ Views About and Approaches to Reading Instruction and Reading Strategies. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmen Adaylarının Okuma Stratejilerini Kullanma Düzeyleri

Year 2012, , 162 - 186, 01.12.2012
https://doi.org/10.7884/teke.86

Abstract

Okuma Stratejilerinin kullanılması metne nasıl yaklaşılması noktasında bilgi vermesi bakımından önemli bir süreci ifade etmektedir. Okuduğunu anlama aktif ve karmaşık süreçleri içeren bir alan olarak görülmektedir. Araştırmacılar, okuma stratejilerini kullanma düzeyi ve okuduğunu anlama arasında anlamlı bir korelasyon olduğunu tespit etmiştir. Üstbilişsel beceriler içerisinde yer alan okuma stratejilerini kullanma öğrencilerin kendini kontrol etme becerilerinin ön plana çıktığı bir alanıdır. Okuma stratejileri ve okuduğunu anlama arasında güçlü bir ilişki olduğu düşünüldüğünde özellikle edebiyat öğretmenliği gibi anlama becerilerinin en üst noktada şekillendiği bir alanda okuma stratejilerini kullanma önemli bir beceri olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmada, Türk dili ve edebiyatı öğretmen adaylarının okuma stratejilerini kullanma düzeyleri incelenmiştir. Araştırma tarama deseninde modellenmiştir.

References

  • AKYOL, H. (2006). Yeni Programa Uygun Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • BEYDOĞAN, H. Ö. (2009). Okuma-Anlama Sürecinde İşe Koşulan Stratejiler ve Bu Stratejiler Kapsamında Kullanılan Taktikler. Milli Eğitim, 181, 65-83.
  • BAKER, T. (2012). The Relationship Between Reading Instructional Strategies Used for Students with a Disability and Their Performance. Jones International University. Degree of Doctor of Education.
  • BANNER, A. ve WANG, Y.(2010). An Analysis of the Reading Strategies Used by Adult and Student Deaf Readers. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 16(1), 2-23.
  • BATUR, Z. (2012). Divânü Lûgati’t-Türk’te Anlama ve Anlatma Becerilerine İlişkin Örnekler. Turkish Studies, 7(2), 219-231.
  • BURROWS, L. (2012). The Effects of Extensive Reading and Reading Strategies on Reading Self-Efficacy, Degree of Doctor of Education, Temple University.
  • ÇAPRİ, B. ve ÇELİKKALELİ, Ö. (2008). Öğretmen Adaylarının Öğretmenliğe İlişkin Tutum ve Mesleki Yeterlik İnançlarının Cinsiyet, Program ve Fakültelerine Göre İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 9(15), 33–53.
  • ÇETİNKAYA, G. (2004). Ana Dilinde ve Yabancı Dilde Okuma Surecine Yönelik Gözlemler: Okuma Anlama Stratejileri Üzerine Uygulamalı Bir Çalışma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yabancı Dil Öğretimi Ana Bilim Dalı.
  • ÇÖĞMEN, S. (2008). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Kullandıkları Okuduğunu Anlama Stratejileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Programları ve Öğretim Ana Bilim Dalı.
  • DEVRİMCİ, H. (1993). İlkokul 5. sınıf Çocuklarında Okuma Alışkanlığının İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • GÜLERYÜZ, H. (2000). Türkçe Programlanmış İlkokuma Yazma Öğretimi Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • GÜNDEMİR, Y. (2002). İlköğretim Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Becerilerinin Gelişimlerinin Ölçülmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • GÜNEYLİ, A. (2003). Metin Türlerine Göre Okuduğunu Anlama Becerisinin Sınanması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • GÖGÜŞ, B. (1978). Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe ve Yazın Eğitimi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • GÜRSES, R. (1996). Okuma Anlama. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Bülteni, 28(9), 98-103.
  • KARASAKALOĞLU, N., SARACALOĞLU A. S., ÖZELÇİ S. (2012). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Okuma Stratejileri, Eleştirel Düşünme Tutumları ve Üst Bilişsel Yeterlilikleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (Kefad), 13(1), 207-221.
  • KARASAR, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi- Kavramlar,İlkeler,Teknikler. Ankara: Nobel Yayınları.
  • KAVCAR, C., OĞUZKAN, F. ve SEVER, S. (1998). Türkçe Öğretimi. Ankara: Engin Yayıncılık.
  • KAVCAR, C. (1986). Türk Dili. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fak. Yayınları.
  • KURNAZ, C., ERDEM, C. (2012). Dil ve Anlatım Ders Kitaplarındaki Metinlerin Kelime-Cümle Uzunlukları ve Okunabilirlik Düzeyleri. Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Araştırmaları Dergisi, 4, 1-19.
  • KIROĞLU, M. K. (2002). Anlamlı Gruplandırma Stratejisinin Okuduğunu Anlamaya Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KAYACAN, N. (2005). Lise Hazırlık Sınıfı Öğrencileri Tarafından Kullanılan İngilizce Okuma Stratejilerinin Sesli Düşünme Yöntemiyle Bulunması ve Tanımlanması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • MUHTAR, S. (2006). Üstbilişsel Strateji Eğitiminin Okuma Becerisinde Öğrenci Başarısına Olan Etkisi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dil Bilim Ana Bilim Dalı.
  • ÖZBAY, M., BAHAR, M. A. (2012). İleri Okur ve Üstbiliş Eğitimi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 1, 158-177.
  • ÖZSOY, G. (2008). Üstbiliş. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 713-740.
  • ÖZDEMİR, E. (1995). Eleştirel Okuma. Ankara: Ümit Yayıncılık.
  • PRADO, L. ve PLOURDE, L. A. (2011). Increasing Reading Comprehension Through The Explicit Teaching Of Reading Strategies: Is There A Difference Among The Genders? Hang. Reading Improvement; 48(1), 32.
  • PONCE H. R., LÓPEZ M. J. ve MAYER R. C. (2012). Instructional Effectiveness of a Computer-Supported Program for Teaching Reading Comprehension Strategies. Computers & Education, 59, 1170-1183.
  • RYONG P. ve KİM, D. (2011). Reading-Strategy Use by English as a Second Language Learners in Online Reading Tasks. Computers and Education, 57, 2156–2166.
  • SARIÇOBAN, A. (2001). The Teaching of Language Skills. Ankara: Hacettepe Taş.
  • SENEMOĞLU, N. (2001). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. (3.Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • SHAH M. P., YUSOF A., LİP, M. S., MAHMOOD, N., HAMİD E. A. ve HASHİM, M. S. (2010). Comparing Reading Processing Strategies of Second Language Readers. American Journal of Applied Sciences, 7(1): 140-144.
  • ŞAHİN, A., SEVİM, O., GÜCÜYETER, B., ŞAHİN, E. (2009). Öğretmen Adaylarının Okuma Durumları (Atatürk Üniversitesi Örneği). Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 1-21.
  • TAZEBAY, A. (1997). İlkokul Öğrencilerinin Okuma Becerilerinin Okuduğunu Anlamaya Etkisi. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • TEMİZKAN, M. (2007). İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Derslerinde Okuma Stratejilerinin Okuduğunu Anlama Üzerindeki Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • TOSUN, A ve IRAK, M. (2008). Üstbiliş Ölçeği-30’un Türkçe Uyarlaması, Geçerliği, Güvenirliği, Kaygı ve Obsesif-Kompülsif Belirtilerle İlişkisi. Psikiyatri Dergisi, 19(1), 67-80.
  • TOPUZKANAMIŞ, E. (2009). Öğretmen Adaylarının Okuduğunu Anlama ve Okuma Stratejilerini Kullanma Düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • URLAUB P. (2012).Reading Strategies and Literature Instruction: Teaching Learners to Generate Questions to Foster Literary Reading in the Second Language. System, 40, 296-304.
  • UZUNÇAKMAK, P. (2005). Successful and Unsuccessful Readers’ Use of Reading Strategies. Yayımlanmamış Yüksek Tezi. Ankara: Bilkent Üniversitesi Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • XAVİER F., RAJOO A. S. ve SELVARAJ, B. (December 5-7 2010 ). Metacognitive Awareness of Reading Strategies. International Conference on Science and Social Research, Malaysia.
  • YILDIZ, M. ve CEVİZ, N. (2008). Arapça Okuma Becerisini Geliştirme Rehberi. (2. Baskı). İstanbul: Elif Yayınları.
  • YURDAIŞIK, A. (2007). Teachers’ Views About and Approaches to Reading Instruction and Reading Strategies. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Cem Erdem This is me

Publication Date December 1, 2012
Submission Date April 13, 2014
Published in Issue Year 2012

Cite

APA Erdem, C. (2012). Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmen Adaylarının Okuma Stratejilerini Kullanma Düzeyleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 1(4), 162-186. https://doi.org/10.7884/teke.86

27712  27714 27715