The purpose of this study is to evaluate the story texts in Turkish course books in terms of super structure. This research is a descriptive study that is carried out by making use of qualitative data collecting techniques in the survey method. The sample of the study is Turkish course books using in Hatay 5th grade Ada publications, 6th grade Doku publications, 7th grade Koza publications and 8th grade Enderun publications. “Super structure elements scale for story texts ” was used as data collecting tool. This scale forms from eight dimension comprise of 1. characters, 2. place, 3.time, 4.introduction, 5.plot, 6.complication, 7.result, 8.narrator types. According to the findings obtained in research, it was established that there are important deficiencies in super structure arrengement of story texts in the Turkish course books.
Bu araştırmanın amacı, ortaokullarda okutulan Türkçe ders kitaplarındaki hikâye metinlerini üst yapı açısından değerlendirmektir. Araştırma, nitel veri toplama tekniklerinden yararlanılarak gerçekleştirilen tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini Hatay ilinde okutulan 5. sınıf Ada, 6. sınıf Doku, 7. sınıf Koza ve 8. sınıf Enderun yayınevlerine ait Türkçe ders kitapları oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Hikâye Türündeki Metinler İçin Üst Yapı Unsurları Ölçeği” kullanılmıştır. Bu ölçek 1. Karakterler, 2. Mekân, 3. Zaman, 4. Giriş, 5. Olay Örgüsü, 6. Gelişme, 7. Sonuç, 8. Anlatıcı tipleri olmak üzere toplam 8 boyuttan oluşmaktadır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre ders kitaplarındaki hikâyelerin üst yapı düzenlenişlerinde önemli eksiklikler bulunduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 26, 2014 |
Submission Date | September 26, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 |