BibTex RIS Cite

-

Year 2015, , 105 - 121, 15.06.2015
https://doi.org/10.7884/teke.412

Abstract

In my article I would like to draw some parallels of the ideals of epic “Manas” with J.Balasagyn’s Kutadgu Bilig where faithfulness, virtuousness, and humaneness and respect for human rights are described. In epic Manas the humanistic morals and mankind peculiarities are given through the main epic heroes like Manas, Koshoi, Bakai, Almanbet, and Kanykei. As Ch. Aitmatov noted the epic Manas is the most treasured expression of the national heritage of the Kyrgyz people. So it is the great pride and dignity for Kyrgyz nation. In “Kutadgu Bilig” by J. Balasagyn all human values are described as well and can be found in every two lines of this poem

MANAS EPOSU MENEN CUSUP BALASAGINDIN KUTADGU BILIG DASTANINDA ADAM UKUGU CANA ADAM ADEBİ MASELELERİNİN ÇAGILDIRILIŞI

Year 2015, , 105 - 121, 15.06.2015
https://doi.org/10.7884/teke.412

Abstract

İnsanoğlunu iyi yüreklilikle ve insancıllıkla ünleyen Manas destanı gibi Yusuf Balasagın’ın Kutadgu Bilig destanı da insanlara karşı saygılı olmaya, insan haklarını korumaya, değerli bir insan olmaya çağıran destandır.
Manas destanında başkahramanlar olan Manas, Koşoy, Bakay, Almambet, Cakıp, Koňurbay, Kanıkey’in karakterleriyle insanlığın millî ve evrensel ahlaki değerlerine ait özelliklerin yansıtıldığını görebiliriz.
Cengiz Aytmatov’un Manas destanı, Kırgız ruhunun zirvesidir dediği gibi söz konusu destan, Kırgızlar için bir ebedi enerji kaynağı sayılır. Yusuf Balasagın’ın Kutadgu Bilig eserinin hemen hemen her satırında da aynı düşünceyi görebiliriz.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Kaliya Kulaliyeva This is me

Publication Date June 15, 2015
Submission Date June 15, 2015
Published in Issue Year 2015

Cite

APA Kulaliyeva, K. (2015). MANAS EPOSU MENEN CUSUP BALASAGINDIN KUTADGU BILIG DASTANINDA ADAM UKUGU CANA ADAM ADEBİ MASELELERİNİN ÇAGILDIRILIŞI. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 4(1), 105-121. https://doi.org/10.7884/teke.412

27712  27714 27715