Literature theories presented till the last quarter of 20th century has carried out criticism by considering either text, writer or the period of the writer has grown up. On the other hand; theories such as reader response theories, reception theory, feminist criticism place the reader in the center of the criticism. Accordingly, it is necessary to work on concept of reader and to define perception of participants about ideal reader. The current study is conducted to determine pre-service teachers’ ideas and evaluation of “ideal reader”. In the study, it is emphasized by the participants that ideal reader is anyone who comprehend, interpret and criticize the text. Moreover, ideal reader was perceived as receptor, trainee by participants; that’s why, he was likened to an obese, library, consumer in a market. Nevertheless, friends and family members were referred as ideal readers, especially teachers. Furthermore, it can be said that participants have pragmatist perspective about reading and they read for pleasure and information
Yirminci yüzyılın son çeyreğine kadar ortaya konan edebi eleştiri kuramları, ya metni ya yazarı ya da yazarın içinde yetiştiği dönemi dikkate alarak eleştiriyi gerçekleştirmiştir. Öte yandan okur merkezli eleştiri kuramları, alımlama estetiği, feminist eleştiri, izlenimci eleştiri gibi kuramlar okuru eleştirinin merkezine almışlardır. Bu bağlamda okur kavramı üzerinde durmak ve ideal okur alımlamasını belirlemek gerekmektedir. Bu araştırma, öğretmen adaylarının “ideal okur” kavramı üzerine düşüncelerini, değerlendirmelerini belirlemek için gerçekleştirilmiştir. Araştırmada ideal okurun okuduğunu anlayan, yorumlayan ve okuduklarına eleştirel bakan bir okur tipi olduğu katılımcılar tarafından öne çıkarılmıştır. Ayrıca ideal okur bir alıcı, öğrenici olarak algılanmış bu doğrultuda ideal okur obeze, kütüphaneye, marketteki müşteriye benzetilmiştir. Bununla birlikte öğretmenler, arkadaşlar ve sıklık düzeyi düşük de olsa, aile bireyleri ideal okur olarak işaret edilmiştir. Aynı zamanda katılımcıların okuma eylemini eğlenmek, birtakım bilgileri edinmek için faydacı bir bakış açısıyla gerçekleştirdikleri söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2014 |
Submission Date | February 2, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 3 Issue: 4 |