BibTex RIS Cite

-

Year 2015, Volume: 4 Issue: 1, 349 - 368, 15.06.2015
https://doi.org/10.7884/teke.422

Abstract

The purposes of this study are to examine the Turkish speaking anxieties of the students who are learning Turkish as a foreign language in Bosnia and Herzegovina and to evaluate it in terms of different variables. 63 students participated in this research. The data was collected from “the Speech Anxiety Scale” developed by Melanlıoğlu and Demir (2013) and “Personal Information Forms” conducted to students

References

  • ALPORT, R. ve HABER, R. N. (1980). Anxiety in Academica Chievement Situations. Journal of Abnormaland Social Psychology, 10, 207-215.
  • ANDRADE, M. ve WILLIAMS, K. (2009). Foreing Language Learning Anxiety in Japanese Efl Universty Classes: Physical, Emotional, Expressive and Verbalreactions. Sophia Junior College Faculty Journal, 29,1-24.
  • AYDIN, B. (1999). Konuşma ve Yazma Derslerinde Yabancı Dil Öğrenimindeki Kaygı Nedenleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • BARLOW, D. (2002). Anxiety and its Disorders: The Nature and Treatment of Anxiety and Panic. New York: Guilford Press.
  • BAŞ, G. (2013). Yabancı Dil Öğrenme Kaygısı Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 17(2), 49-68.
  • BAŞ, G. (2014). Lise Öğrencilerinde Yabancı Dil Öğrenme Kaygısı: Nitel Bir Araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (36), 101-119.
  • BOYLU, E. ve ÇANGAL, Ö. (2014). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Dil İhtiyaç Analizi: İran Örneği. International Journal of Language Academy, 2(4), 127-151.
  • CALP, M. (2010). Özel Eğitim Alanı Olarak Türkçe Öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • DJIGUNOVIC, J. M. (2006). Language Anxietyand Language Processing. In S. H. Fostercohen, M. M. Krajnovic, ve J.M. Djigunovic (Eds.), EUROSLA Yearbook, Vol. 6, 191-212.
  • DOĞAN, A. (2008). Lise Öğrencilerinin İngilizce Öğrenimlerini Etkileyen Yabancı Dil Kaygısı. Ankara Üniversitesi Türkçe ve Yabancı Dil Araştırma ve Uygulama Merkezi TÖMER Dil Dergisi, 139, 48-67.
  • DURMUŞ, M. (2013). Yabancılara Türkçe Öğretimi. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • GARDNER, R. ve MACINTYRE, P. (1993). On the Measurement of Affective Variables in Second Language Learning. Language Learning, 43, 157-194.
  • GÖĞÜŞ, B. (1978). Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe ve Yazın eğitimi. Ankara: Gül Yayınevi.
  • HORWITZ, M. B., HORWITZ, E. K. ve COPE, J. (1986). Foreing language classroom anxiety. The Modern Language Journal, 70(2), 125-132.
  • HORWITZ, E. K., HORWITZ, M. B. ve COPE, J. A. (1991). Foreign Language Classroom Anxiety. (eds. E. K. Horwitz & D. J. Young), In Language Anxiety: From Theoryand Research to Classroom Implications (pp. 27-36). New Jersey: Englewood Cliffs.
  • İŞCAN, A. (2011). The Effect of Language Learning Anxiety on the Learner of Turkish as a Second Language: The Case of Jawaharlal Nehru University, India. Educational Researchand Reviews, 6(8), 586-591.
  • İŞCAN, A., YAĞMUR ŞAHİN, E., KANA, F. ve KOÇER, Ö. (2013). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Öğrencilerin İhtiyaç Algıları: Betimsel Bir Durum Çalışması. International Journal of Social Science, 6(4), 1185-1198.
  • KARASAR, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (23. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • KURUDAYIOĞLU, M. (2003). Konuşma Eğitimi ve Konuşma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Etkinlikler. TÜBAR-XIII, 287-309.
  • LITTLEWOOD, W. (1984). Foreign and Second Language Learning; Language Acquisation Research and its Implications for the Classroom. Cambridge: CUP, pp. 58-59.
  • MACINTYRE, P. D. ve GARDNER, R. C. (1994). Thesubtle Effects of Language Anxiety on Cognitive Processing in the Second Language. Language Learning, 44, 283-305.
  • MELANLIOĞLU, D. ve DEMİR, T. (2013). Türkçe Öğrenen Yabancılar İçin Konuşma Kaygısı Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(3), 389-404.
  • ÖNER, G. (2008). Ortaöğretim Öğrencilerinin Yabancı Dil Öğrenimlerini Etkileyen Etmenler. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ÖNER, G. ve GEDİKOĞLU, T. (2007). Ortaöğretim Öğrencilerinin İngilizce Öğrenimlerini Etkileyen Yabancı Dil Kaygısı. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 67- 78.
  • ÖZBAY, M. ve ÇETİN, D. (2011). Dinleme Becerisinin Geliştirilmesinde Prozodik Farkındalığın Önemi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26,155-175.
  • ÖZDEMİR, E. (2008). Güzel ve Etkili Konuşma Sanatı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • ÖZDEMİR, E. (2012). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Konuşma Kaygılarının Kaynakları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • ÖZTÜRK, T. (2003). Suggestion Sabout Reduced Language Anxiety Caused by Personal Reasons. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • SALLABAŞ, M. E. (2012). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Konuşma Kaygılarının Değerlendirilmesi. Turkish Studies, 7(3), 2199-2218.
  • SCOVEL, T. (1978). The Effect of Affect on Foreign Language Learning: A Review of the Anxiety Research. Language Learning, 28(1), 129-142.
  • SERTÇETİN, A. (2006). Türk İlköğretim Öğrencileri Arasında Yabancı Dil Sınıf Kaygısı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • SEVİM, O. (2014). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Türkçe Konuşma Kaygılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, 18(60), 389-402.
  • SEVİM, O. ve GEDİK, M. (2014). Ortaöğretim Öğrencilerinin Konuşma Kaygılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi (TAED), 52, 379-393.
  • TALLON, M. (2009). Foreign Language Anxiety and Heritage Students of Spanish: A Quantitative Study. Foreign Language Annals, 42(1), 112-137.
  • TEKİNDAL, S. (2009). Duyuşsal Özelliklerin Ölçülmesi İçin Araç Oluşturma. Ankara: Pegem Akademi.
  • TEMİZYÜREK, F., ERDEM, İ ve TEMİZKAN, M. (2013). Konuşma Eğitimi (Sözlü Anlatım). Ankara: Pegem Akademi.
  • TİRYAKİ, E, N. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Yazma Kaygısının Çeşitli Değişkenler Açısından Belirlenmesi. Eğitim Dergisi, 1(1), 14-21.
  • TRAN, T. T. T. (2012). A Review of Horwitz, Horwitz and Cope’s Theory of Foreign Language Anxiety and the Challengesto the Theory. English Language Teaching, 5( 1), 69-75.
  • TUNÇEL, H. (2014a). Yabancı Dil Olarak Türkçeye Yönelik Kaygı ve Kaygının Yabancı Dil Başarısına Etkisi. Turkish Studies, 9(5), 1987-2003.
  • TUNÇEL, H. (2014b). Yabancı Dil Öğretimine Yönelik Kaygı Çalışmalarına Genel Bir Bakış. Route Educational and Social Science Journal, 1(2), 126-151.
  • TÜRK DİL KURUMU. (2014). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • WILLIAMS, K. E. ve ANDRADE, M. R. (2008). Foreign Language Learning Anxiety in Japanese EFL University Classes: Causes, Coping, and Locus of Control. Electronic Journal of Foreign Language Teaching, 5(2),181-191.
  • YAMAN, H. (2010). Türk Öğrencilerin Yazma Kaygısı: Ölçek Geliştirme ve Çeşitli Değişkenler Açısından Yordama Çalışması. International Online Journal of Educational Sciences, 2(1), 267-289.
  • YAMAN, H. ve KARAARSLAN, F. (2012). Konuşma Becerisinin Geliştirilmesinde Beyin Fırtınası Tekniğinin Etkisi: Bir Eylem Araştırması. Turkish Studies, 7(4), 545-563.
  • YAMAN, H. ve SUROĞLU SOFU, M. (2013). Öğretmen Adaylarına Yönelik Konuşma Kaygısı Ölçeğinin Geliştirilmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 17(3), 41-50.
  • YOĞURTÇU, K. ve YOĞURTÇU, G. (2013). Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğreniminde Kaygının Akademik Başarıya Etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Türkçenin Öğretimi Özel Sayısı, 6(11), 1115-1158.

YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRENEN BOSNA-HERSEKLİ ÖĞRENCİLERİN KONUŞMA KAYGILARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Year 2015, Volume: 4 Issue: 1, 349 - 368, 15.06.2015
https://doi.org/10.7884/teke.422

Abstract

Bu çalışmada, Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen Bosna-Hersekli öğrencilerin konuşma kaygıları belirlenmeye ve çeşitli değişkenler açısından değerlendirmeye çalışılmıştır. Araştırmaya 63 öğrenci katılmıştır. Araştırmaya temel teşkil eden veriler, Melanlıoğlu ve Demir (2013) tarafından geliştirilen “Konuşma Kaygısı Ölçeği” ve araştırmacılar tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” ile toplanmıştır.
Saraybosna TKM’de Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin konuşma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelendiği bu araştırmada, öğrencilerin Türkçe konuşurken belli bir oranda kaygı duydukları; fakat bu kaygının yüksek olmadığı söylenilebilir. Araştırma sonuçlarına göre, erkek öğrencilerin konuşma kaygısı puan ortalaması bayan öğrencilere göre bir miktar daha fazladır; ancak öğrencilerin cinsiyetleri, yaşları, meslekleri, devam ettikleri kurları, Türkiye’de bulunma ve Türkçeyi sınıf dışında kullanma durumları ile Türkçe konuşma kaygıları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır.

References

  • ALPORT, R. ve HABER, R. N. (1980). Anxiety in Academica Chievement Situations. Journal of Abnormaland Social Psychology, 10, 207-215.
  • ANDRADE, M. ve WILLIAMS, K. (2009). Foreing Language Learning Anxiety in Japanese Efl Universty Classes: Physical, Emotional, Expressive and Verbalreactions. Sophia Junior College Faculty Journal, 29,1-24.
  • AYDIN, B. (1999). Konuşma ve Yazma Derslerinde Yabancı Dil Öğrenimindeki Kaygı Nedenleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • BARLOW, D. (2002). Anxiety and its Disorders: The Nature and Treatment of Anxiety and Panic. New York: Guilford Press.
  • BAŞ, G. (2013). Yabancı Dil Öğrenme Kaygısı Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 17(2), 49-68.
  • BAŞ, G. (2014). Lise Öğrencilerinde Yabancı Dil Öğrenme Kaygısı: Nitel Bir Araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (36), 101-119.
  • BOYLU, E. ve ÇANGAL, Ö. (2014). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Dil İhtiyaç Analizi: İran Örneği. International Journal of Language Academy, 2(4), 127-151.
  • CALP, M. (2010). Özel Eğitim Alanı Olarak Türkçe Öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • DJIGUNOVIC, J. M. (2006). Language Anxietyand Language Processing. In S. H. Fostercohen, M. M. Krajnovic, ve J.M. Djigunovic (Eds.), EUROSLA Yearbook, Vol. 6, 191-212.
  • DOĞAN, A. (2008). Lise Öğrencilerinin İngilizce Öğrenimlerini Etkileyen Yabancı Dil Kaygısı. Ankara Üniversitesi Türkçe ve Yabancı Dil Araştırma ve Uygulama Merkezi TÖMER Dil Dergisi, 139, 48-67.
  • DURMUŞ, M. (2013). Yabancılara Türkçe Öğretimi. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • GARDNER, R. ve MACINTYRE, P. (1993). On the Measurement of Affective Variables in Second Language Learning. Language Learning, 43, 157-194.
  • GÖĞÜŞ, B. (1978). Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe ve Yazın eğitimi. Ankara: Gül Yayınevi.
  • HORWITZ, M. B., HORWITZ, E. K. ve COPE, J. (1986). Foreing language classroom anxiety. The Modern Language Journal, 70(2), 125-132.
  • HORWITZ, E. K., HORWITZ, M. B. ve COPE, J. A. (1991). Foreign Language Classroom Anxiety. (eds. E. K. Horwitz & D. J. Young), In Language Anxiety: From Theoryand Research to Classroom Implications (pp. 27-36). New Jersey: Englewood Cliffs.
  • İŞCAN, A. (2011). The Effect of Language Learning Anxiety on the Learner of Turkish as a Second Language: The Case of Jawaharlal Nehru University, India. Educational Researchand Reviews, 6(8), 586-591.
  • İŞCAN, A., YAĞMUR ŞAHİN, E., KANA, F. ve KOÇER, Ö. (2013). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Öğrencilerin İhtiyaç Algıları: Betimsel Bir Durum Çalışması. International Journal of Social Science, 6(4), 1185-1198.
  • KARASAR, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (23. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • KURUDAYIOĞLU, M. (2003). Konuşma Eğitimi ve Konuşma Becerisini Geliştirmeye Yönelik Etkinlikler. TÜBAR-XIII, 287-309.
  • LITTLEWOOD, W. (1984). Foreign and Second Language Learning; Language Acquisation Research and its Implications for the Classroom. Cambridge: CUP, pp. 58-59.
  • MACINTYRE, P. D. ve GARDNER, R. C. (1994). Thesubtle Effects of Language Anxiety on Cognitive Processing in the Second Language. Language Learning, 44, 283-305.
  • MELANLIOĞLU, D. ve DEMİR, T. (2013). Türkçe Öğrenen Yabancılar İçin Konuşma Kaygısı Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(3), 389-404.
  • ÖNER, G. (2008). Ortaöğretim Öğrencilerinin Yabancı Dil Öğrenimlerini Etkileyen Etmenler. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ÖNER, G. ve GEDİKOĞLU, T. (2007). Ortaöğretim Öğrencilerinin İngilizce Öğrenimlerini Etkileyen Yabancı Dil Kaygısı. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 67- 78.
  • ÖZBAY, M. ve ÇETİN, D. (2011). Dinleme Becerisinin Geliştirilmesinde Prozodik Farkındalığın Önemi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26,155-175.
  • ÖZDEMİR, E. (2008). Güzel ve Etkili Konuşma Sanatı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • ÖZDEMİR, E. (2012). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Konuşma Kaygılarının Kaynakları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • ÖZTÜRK, T. (2003). Suggestion Sabout Reduced Language Anxiety Caused by Personal Reasons. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • SALLABAŞ, M. E. (2012). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Konuşma Kaygılarının Değerlendirilmesi. Turkish Studies, 7(3), 2199-2218.
  • SCOVEL, T. (1978). The Effect of Affect on Foreign Language Learning: A Review of the Anxiety Research. Language Learning, 28(1), 129-142.
  • SERTÇETİN, A. (2006). Türk İlköğretim Öğrencileri Arasında Yabancı Dil Sınıf Kaygısı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • SEVİM, O. (2014). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Türkçe Konuşma Kaygılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, 18(60), 389-402.
  • SEVİM, O. ve GEDİK, M. (2014). Ortaöğretim Öğrencilerinin Konuşma Kaygılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi (TAED), 52, 379-393.
  • TALLON, M. (2009). Foreign Language Anxiety and Heritage Students of Spanish: A Quantitative Study. Foreign Language Annals, 42(1), 112-137.
  • TEKİNDAL, S. (2009). Duyuşsal Özelliklerin Ölçülmesi İçin Araç Oluşturma. Ankara: Pegem Akademi.
  • TEMİZYÜREK, F., ERDEM, İ ve TEMİZKAN, M. (2013). Konuşma Eğitimi (Sözlü Anlatım). Ankara: Pegem Akademi.
  • TİRYAKİ, E, N. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Yazma Kaygısının Çeşitli Değişkenler Açısından Belirlenmesi. Eğitim Dergisi, 1(1), 14-21.
  • TRAN, T. T. T. (2012). A Review of Horwitz, Horwitz and Cope’s Theory of Foreign Language Anxiety and the Challengesto the Theory. English Language Teaching, 5( 1), 69-75.
  • TUNÇEL, H. (2014a). Yabancı Dil Olarak Türkçeye Yönelik Kaygı ve Kaygının Yabancı Dil Başarısına Etkisi. Turkish Studies, 9(5), 1987-2003.
  • TUNÇEL, H. (2014b). Yabancı Dil Öğretimine Yönelik Kaygı Çalışmalarına Genel Bir Bakış. Route Educational and Social Science Journal, 1(2), 126-151.
  • TÜRK DİL KURUMU. (2014). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • WILLIAMS, K. E. ve ANDRADE, M. R. (2008). Foreign Language Learning Anxiety in Japanese EFL University Classes: Causes, Coping, and Locus of Control. Electronic Journal of Foreign Language Teaching, 5(2),181-191.
  • YAMAN, H. (2010). Türk Öğrencilerin Yazma Kaygısı: Ölçek Geliştirme ve Çeşitli Değişkenler Açısından Yordama Çalışması. International Online Journal of Educational Sciences, 2(1), 267-289.
  • YAMAN, H. ve KARAARSLAN, F. (2012). Konuşma Becerisinin Geliştirilmesinde Beyin Fırtınası Tekniğinin Etkisi: Bir Eylem Araştırması. Turkish Studies, 7(4), 545-563.
  • YAMAN, H. ve SUROĞLU SOFU, M. (2013). Öğretmen Adaylarına Yönelik Konuşma Kaygısı Ölçeğinin Geliştirilmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 17(3), 41-50.
  • YOĞURTÇU, K. ve YOĞURTÇU, G. (2013). Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğreniminde Kaygının Akademik Başarıya Etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Türkçenin Öğretimi Özel Sayısı, 6(11), 1115-1158.
There are 46 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Emrah Boylu This is me

Önder Çangal This is me

Publication Date June 15, 2015
Submission Date June 15, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Boylu, E., & Çangal, Ö. (2015). YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRENEN BOSNA-HERSEKLİ ÖĞRENCİLERİN KONUŞMA KAYGILARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 4(1), 349-368. https://doi.org/10.7884/teke.422

Cited By




















27712  27714 27715