Edebî eserin okuyucusuna ulaĢması ve değerlendirilmesi süreci sadece
yazar ve eserle ilgili süreçlerle açıklanamaz. Yazardan ve eserden bağımsız
bir biçimde oluĢmuĢ bir sosyal ortam vardır ve eser bu ortama yayınlandıktan
sonra dahil olur. Bu aĢamada eser ve okuyucu arasında bazı yönlendirici
kavramlar bulunur. Eserin yazarının tanınırlığı ve bulunduğu çevre, eserin
yetkinliği, eleĢtirmenlerin düĢünceleri, sosyal, siyasi, politik ve ekonomik
yapı, hâkim kültürel otoriteler gibi birçok etken edebî anlamda bir “kanon”
oluĢturur.
Kemal Tahir, Türk romanı içerisinde eserlerinin içerikleri ile olduğu
kadar kanonik yapı ile iliĢkileri bakımından da oldukça büyük tartıĢmalar
yaratmıĢ bir yazardır. Yazdığı eserlerdeki Türk insanının cevherini bulma
çabası, bir “Türk romanı” tartıĢmasını da ortaya çıkarmıĢtır. Bu tartıĢmada
Türkiye‟deki ideolojik yönelimlerle zaman zaman çarpıĢan Kemal Tahir, bu
bağlamda Türk romanı kanonun oluĢumu hakkında da bilgi verebilecek bir
konuma sahiptir.
Bu çalıĢma Kemal Tahir‟in Türk roman kanonu içerisindeki konumunu
sorgularken, kanon oluĢum süreci hakkında da yorumlar geliĢtirmeyi
hedeflemektedir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | March 15, 2017 |
Submission Date | March 15, 2017 |
Acceptance Date | March 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 1 |