Köktürk Yazıtları; içerisinde tarihî, siyasi, idari, sosyal, kültürel,
ekonomik, sanatsal vb. pek çok alanla ilgili bilgiler barındırmasıyla
günümüzde de güncelliğini korumaktadır. Üzerine her geçen gün yeni ve
farklı araştırmaların yapılmasıyla tarihimize, dilimize, kültürümüze ve
benliğimize ışık tutmaya devam etmektedir. Köktürk Yazıtları‟nın her alanda
bu denli önemli olması onun doğru bir şekilde öğrenilmesi ve sonraki
kuşaklara doğru olarak öğretilmesi hususunu ortaya çıkarmaktadır. Bu
öğretim hususu, eğitim sistemi içerisindeki müfredat programları, ders
kitapları ve materyalleri aracılığıyla daha düzenli ve sistemli bir şekilde
yapılmakta ve toplumların geçmişleri ve gelecekleri arasında doğru köprüler
kurulmasını sağlayarak istenilen başarıyı arttırmaktadır.
Çarlık Rusya‟sı ve Sovyetler Birliği dönemlerinde yaşanılan tüm baskıcı
politikalara karşı öz benliğini ve kültürünü kaybetmeyen Kazakistan,
bağımsızlığını aldıktan sonra her alanda olduğu gibi eğitim alanında da çok
önemli çalışmalar yapmış ve özellikle ana dili öğretiminde ciddi ilerlemeler
kat etmiştir. Bu konuda yapılanlardan biri de ortaokul ana dili ders
kitaplarında tüm Türk Dünyası için önem teşkil eden Köktürk Yazıtları‟ndan
bilgilerin yer alması olmuştur. Bu bilgiler bazen anlatılan konuların içerisinde
yer almış, bazen de bu konulara ilave olarak ek bir başlık altında Köktürkçe
ve Kazak Türkçesi karşılıklarına yer verilmesiyle yapılmıştır. Kazakistan, ana
dili öğretiminde yapmış olduğu bu uygulamayla Köktürk (Orhun)
Yazıtları‟nın ve içerisinde yer alan bilgilerin kendileri için ne kadar önemli
olduğunu bizlere göstermiştir.
Çalışmada, 2016-2017 eğitim-öğretim yılı içerisinde kullanılan
Kazakistan Cumhuriyeti ortaokul ana dili ders kitaplarındaki Köktürkçe
unsurlar; ses, şekil, cümle ve anlam bilgisi açılarından örnekleriyle beraber
tespit edilmiş, istatistiksel bilgiler ortaya konulmuş ve görsel ögelere yer
verilmiştir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | March 15, 2017 |
Submission Date | March 15, 2017 |
Acceptance Date | March 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 1 |