Bu araĢtırmanın amacı, Oxford’un (1990), dil öğrenme stratejileri
sınıflandırmasında doğrudan stratejiler içinde yer alan bellek, biliĢsel ve telafi
stratejilerine göre oluĢturulan etkinliklerin B2 seviyesindeki öğrencilerin
okuduğunu anlama becerilerine yönelik baĢarılarına ve kalıcılığa etkisini
belirlemektir. Deney ve kontrol grubu, 2014 - 2015 bahar döneminde
NevĢehir Hacı BektaĢ Veli Üniversitesi Türkçe ve Yabancı Dil Öğretimi
Uygulama ve AraĢtırma Merkezinde (NEÜ TÖMER) Türkçe öğrenen B2
düzeyindeki 41 yabancı uyruklu öğrenciden oluĢmaktadır. Karma yöntem ile
yürütülen araĢtırmada, nicel ve nitel araĢtırma yaklaĢımları birlikte
kullanılmıĢ iki farklı yöntemden elde edilen bulgular yorumlarda
birleĢtirilmiĢtir. AraĢtırmanın nicel boyutunda deneysel araĢtırma
modellerinden Öntest - Sontest Kontrol Gruplu Desen kullanılmıĢtır.
Deneysel iĢlem 6 hafta sürmüĢtür. Deneysel sürecin baĢında ve sonunda
gruplara, araĢtırmacı tarafından geliĢtirilen okuduğunu anlama baĢarı testi
uygulanmıĢtır. Sontest verilerinin elde edilmesinden 22 gün sonra ise baĢarı
testi kalıcılık verilerinin elde edilmesi için yeniden uygulanmıĢtır. Durum
ÇalıĢmasının kullanıldığı nitel boyutta ise odak grup görüĢmesi ve dil
öğrenme günlüğü gibi veri toplama teknikleri kullanılmıĢtır. Verilerin
analizinde ĠliĢkili Örneklemler Ġçin t Testi, ĠliĢkisiz Örneklemler Ġçin t Testi,
Levene ve Shapiro - Wilks Testi kullanılmıĢtır. Elde edilen verilere göre,
deney ve kontrol grubu öğrencilerinin okuduğunu anlama baĢarı testleri
öntest - sontest puan ortalamalarının anlamlı bir düzeyde arttığı ancak gruplar
arasındaki farkın deney grubu lehine olduğu; deney ve kontrol grubu
öğrencilerinin okuduğunu anlama sontest - kalıcılık testleri puanları arasında
deney grubu lehine anlamlı bir farklılık olduğu; okuma etkinliğinden önce
sunulan resim ya da fotoğrafların konuyla ilgili olarak çağrıĢım kurmayı
sağladığı ve eski bilgileri harekete geçirdiği; kullanılan stratejilerin, bilginin
daha kolay bir Ģekilde bellekte tutulmasını sağladığını ve bunun da kelime
hazinesi yönünden öğrenciyi okuma alanında olumlu yönde etkilediği
sonucuna varılmıĢtır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | March 15, 2017 |
Submission Date | March 16, 2017 |
Acceptance Date | March 16, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 1 |