The purpose of this research is to determine reading acquisitions in 5, 6, 7 and 8th grade Turkish courses and determining the relationship between those acquisitions and reading models. Reading acquisitions in Turkish Courses Curriculum of 5, 6, 7 and 8th classes are detected and in this research document research method is used. At this step, common reading achievements of 5, 6, 7 and 8th classes are tabulated by determining. In next step, the relation between reading models and determined reading acquisitions are examined. With respect to results of this research, there is no relationship found between explanatory reading model, reading technics model, sampling model and operational reading model, and reading acquisitions. The interaction has been determined between The Transactional Reading model and 41 of reading achievements. The research is significant in order to shows relation between reading achievements and reading models concretely.
Bu araştırmanın amacı, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar Türkçe Dersi Öğretim
Programı’nda yer alan okuma kazanımlarını incelemek ve bu kazanımların okuma
modelleri ile olan ilişkisini ortaya koymaktır. Doküman incelemesi yönteminin kullanıldığı araştırmanın ilk
aşamasında, Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda yer alan 5, 6, 7 ve 8. sınıflara
ait okuma kazanımları tespit edilmiştir. Bu aşamada, 5, 6, 7 ve 8. sınıflara
ait ortak okuma kazanımları belirlenerek tablolaştırılmıştır. Sonraki aşamada
ise belirlenen okuma kazanımlarının okuma modelleri ile olan ilişkisi
incelenmiştir. Elde edilen bulgular sonucunda; açıklayıcı okuma modeli, okuma
teknikleri modeli, örnekleme modeli ve işlemsel okuma modeli ile okuma
kazanımları arasında doğrudan bir ilişki tespit edilememiştir. Bununla birlikte
okuma kazanımlarının 41’inin etkileşimsel, 5’inin bütünleştirici ve 2’sinin
çözümleyici okuma modeli ile ilişkili olduğu belirlenmiştir. Araştırma, okuma
kazanımları ile okuma modelleri arasındaki ilişkiyi somut bir şekilde
göstermesi açısından önemlidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2017 |
Submission Date | July 10, 2017 |
Acceptance Date | July 10, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 2 |