Osmanlı Türkçesi, yaklaşık altı yüz yıllık bir döneme şahitlik
eden, Türk dili, tarihi ve dünya görüşünün şekillenmesinde önemli rol oynayan,
Türk edebiyatına binlerce eser kazandırarak Türkçenin zenginleşmesini sağlayan
tarihî bir yazı dilidir. Türk dilinin şekillenmesi sürecinde önemli zaman
dilimlerinden birine karşılık gelen Osmanlı Türkçesinin genç kuşaklara
öğretimi, Türk dilinin, tarihinin ve kültürünün dünya sahnesindeki yerinin
koruması bakımından önemlidir
Bu çalışmada, Fen Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü öğrencilerinin Osmanlı Türkçesi
dersi kapsamındaki okuma hataları belirlenmeye çalışılmıştır. “Fen Edebiyat
Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı 2. sınıf öğrencilerinin Osmanlı Türkçesiyle
yazılan metinlerdeki okuma hataları nelerdir?" sorusu araştırmanın
problemini oluşturmaktadır. Çalışmaya Fen Edebiyat Fakültesi Türk Dili
ve Edebiyatı 1. ve 2. sınıf öğrencilerinden oluşan 341 öğrenci katılmıştır.
Araştırmanın yöntemi, olayları, olguları doğal koşulları içerisinde
incelemeyi hedefleyen alan araştırmasıdır. Araştırmada tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmaya veri toplamak amacıyla bahar yarıyılı
sonunda Osmanlı Türkçesi dersi final sınavında sorulan açık uçlu sorulara
öğrencilerin verdikleri cevaplardan
yararlanılmıştır. Sınav süresi olarak öğrencilere 2 ders saati verilmiştir. Araştırmada
veri toplama yöntemi olarak doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır.
Belirlenen hatalar genel olarak ve Osmanlı Türkçesini oluşturan üç
dil “Türkçe, Arapça ve Farsça” açısından olmak üzere iki şekilde kategorize
edilmiştir: Biri genel olarak ve ikincisi Osmanlı Türkçesini oluşturan üç dil
“Türkçe, Arapça ve Farsça” açısından kategorize edilmiştir. Bulgular ışığında,
öğrencilerin, “fonetik ayrım yapamama, kelimeyi yanlış okuma, kelime atlama,
hece atlama, hece ekleme, harf ekleme, tersten okuma ve sözcük/ kelime anlamını
kavrayamama, bağlamdan hareketle anlam çıkaramama” olmak üzere birçok okuma
hatası yaptığı tespit edilmiştir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | September 15, 2017 |
Submission Date | October 15, 2017 |
Acceptance Date | October 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 3 |