Araştırma, farklı kuşaklardaki katılımcıların Türk dilinin sorunlarına, bu
sorunlara ilişkin çözüm önerilerine yönelik görüşlerinin ve Türkçe
bilinçlerinin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı araştırma yöntemine göre
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini, İstanbul ilinde yaşayan 15 yaş
üstü tüm bireyler (11.502.393 kişi), örneklemini ise, İstanbul ilinde yaşayan,
15 yaşını doldurmuş tesadüfî örnekleme yöntemi ile seçilen ve araştırmaya
gönüllü olarak katılmayı kabul eden 799 kişi oluşturmuştur. Veri toplama
araçları olarak; Bilgi Formu
ve Türkçe Bilinci Ölçeği
kullanılmıştır. Katılımcıların
büyük çoğunluğu X, Y ve Z kuşağındadır. Tüm kuşaklardaki katılımcıların büyük
çoğunluğu günümüzde Türk diline ilişkin sorunlar yaşandığını, yaşanan
sorunların ağırlıklı olarak yabancı kelime tutkusu
ve özensiz kullanım olduğunu ifade etti. Katılımcıların büyük çoğunluğu Türk diline ilişkin yaşanan sorunların
çözümüne ilişkin yapılan çalışmaları bilmediklerini,
Türk dilinde yaşanan sorunları ortadan
kaldırmaya yönelik çözüm önerilerini; Eğitim
ve Bilinçlendirme olarak ifade etti. Araştırmada tüm kuşaklardaki katılımcıların
büyük çoğunluğunun en yüksek
puan ortalamasına sahip maddeleri “Türk milletinin dili, Türkçedir.”, “Türkçe,
toplumsal kimliğimizin en önemli belirleyicilerindendir.” olarak, en düşük puan ortalamasına sahip maddeyi “Kitle
iletişim araçlarındaki yabancı kelime kullanımı ile ilgili rahatsızlığımı
ilgili kurumlara iletirim.” olarak belirttiği saptandı. Tüm kuşaklardaki katılımcıların Türkçe bilinçlerinin bireysel kullanım
ve ülke
bütünlüğündeki önem alt boyutlarında yüksek, kitle iletişim araçlarında
doğru kullanım alt boyutunda orta, ölçeğin tamamından alınan
toplam puan doğrultusunda Türkçe bilincinin yüksek olduğu söylenebilir. Bu
sonuçlar, hangi kuşakta olursa olsun katılımcıların Türk dilinin sorunlarının
farkında oldukları ancak büyük çoğunluğunun Türk diline ilişkin yaşanan sorunların çözümüne ilişkin yapılan
çalışmaları bilmedikleri, Türkçe
bilinçlerinin ise yüksek olduğu şeklinde yorumlanabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2017 |
Submission Date | September 20, 2018 |
Acceptance Date | September 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 3 |