Ulusların
geçmişten günümüze sahip olduğu maddi ve manevi ilkelerin tümüne değer denir.
Değer, bireylerin çevrelerinde karşılaştıkları olay ve durumları yorumlamak, bu
olay ve durumlar karşısında düşüncelerini ve tutumlarını mantıksal bir zemine
dayandırmak için kullandığı bir ölçüttür. Değerler eğitimi ise bireyin kendini ve
toplumu tanıması, kendisi ve toplum ile uyumlu olmasını sağlayan bir süreçtir.
Değerler eğitimi ulusal ve evrensel ilkeler üzerine kurulu olup iyi insanlar
yetiştirmeyi ve çok yönlü öğrenmeyi amaçlamaktadır. Türkçe öğretiminin temel
aracı olarak kullanılan metinler, işlenen tema bakımından ulusal ve evrensel
değerleri öğrencilere aktarmada önemli bir rol oynamaktadır. Değerlerden oluşan
kültürün kuşaktan kuşağa aktarımı dil aracılığıyla sağlanır. Dilin en güzel
kullanım örnekleri edebî metinlerde hayat bulur. Öyküler ise az sözcükle çok
şeyin anlatıldığı, öğrencilerin sıkılmadan okuduğu zengin edebî metinlerdir.
Nitel
araştırma yöntemine dayalı olarak gerçekleştirilen bu çalışma, tarama
modelindedir ve betimsel bir nitelik taşımaktadır. Çalışmada, modern Türk
öykücülüğünün mihenk taşlarından olan M. Şevket Esendal’ın öyküleri değer
aktarımı açısından incelenmiş, öğretim programlarınca hedeflenen değerlere
uygunluğu saptanmaya çalışılmıştır. Çalışmada Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim
Programı’nda (MEB, 2005: 90) belirtilen “aile birliğine önem verme, adil olma,
bağımsızlık, barış, özgürlük, bilimsellik, çalışkanlık, dayanışma, duyarlılık,
dürüstlük, estetik, hoşgörü, misafirperverlik, sağlıklı olmaya önem verme,
saygı, sevgi, sorumluluk, temizlik, vatanseverlik, yardımseverlik” temel
değerleri esas alınmıştır. Esendal’ın öykü kitaplarının tamamı incelenmiş ve
öykülerinde en fazla vurgu yapılan değerin ‘duyarlılık’ (322) değeri olduğu
saptanmıştır. Bu değeri sırasıyla ‘dayanışma’ (229), ‘sevgi’ (165),
‘çalışkanlık’ (145), ‘saygı’ (133) ve ‘vatan sevgisi’ (101) değerlerinin
izlediği gözlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2018 |
Submission Date | March 19, 2018 |
Acceptance Date | March 19, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 1 |