Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2018, Volume: 7 Issue: 3, 2025 - 2038, 15.09.2018

Abstract

References

  • Baumeister, R. F., Vohs, K. D. ve Tice, D. M. (2007). The Strength model of self-control. Current Directions in Psychological Science. 16(6), 351-355.
  • Bertrams, A., Baumeister, R. F. ve Englert, C. (2016). Higher self-control capacity predicts lower anxiety-impaired cognition during math examinations. Frontier Psychology, 7,1-10.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Pegema.
  • Chapple, C. L., Vaske, J. ve Hope, T. L. (2010). Sex differences in the cause of self-control: an examination of mediation, moderation, and gendered etiologies, Journal of Criminal Justice, 38(6), 1122-1131.
  • Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • Demirel, Ö. ve Kaya, Z. (2004). Öğretmenlik mesleğine giriş. Ö. Demirel- Z. Kaya (ed.), Eğitimle ilgili temel kavramlar içinde (2-21). İstanbul: Pegema
  • Duckworth, A. L., Gendler, T. S. ve Gross, J. J. (2014). Self-control in school-age children. Educational Psychologist, 49(3), 199-217.
  • Duckworth, A. L, Schulman, E. P., Mastronarde, A.J., Partrick, S.D., Zhang, J. ve Druckman, J. (2015). Will not want: Self Control rather than motivation explains the female advantage in report card grades. Learning and Individual Differences, 39, 13-23.
  • Duyan, V., Gülden, Ç. ve Gelbal, S. (2012). Öz-Denetim Ölçeği-ÖDÖ: Güvenirlik ve geçerlik çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 23 (1), 25-38.
  • Ersözlü, Z. N., Nietfeld, J. L. VE Huseynova, L. (2017). Predicting Preservice Music Teachers’ Performance Success in Enstrumental Courses Using Self-Regulated Study Strategies and Predictor Variables. Music Education Research, 19(2), 123-132.
  • Henden, E. (2008). What is self-control? Philosophical Psychology, 21(1), 69-90.
  • Honken, N., Ralston, P. A. ve Tretter, T. R. (2016). Self-Control and academic performance in engineering. American Journal of Engineering Education, 7(2), 47-85.
  • Ivcevic, Z. ve Brackett, M. (2014). Predicting School success: comparing conscientiousness, grit and emotion regulation ability. Journal of Research in Personality,52, 29-36.
  • Kaygusuz, C., Duyan, G., Oksal, A. ve Duyan V. (2015). The effects of some socio-demographic and academic characteristics of university students on self control. American International Journal of Social Science, 4(5), 162-168.
  • Kaygusuz, C. ve Özpolat A. R. (2015). An analysis of university students’ levels of self-control according to their ego states. Eurasian Journal of Educational Research, 64, 197-212.
  • Leon-Guerro, A. (2008). Self- regulation strategies used by student musicians during music practice. Music Education Research, 10, 91-106.
  • Mattheww, J. S., Ponitz, C. C. vE Morrison, F. J. (2009). Early gender differences in self-regulation and academic achievement. Journal of Educational Psychology, 101(3), 689-704.
  • Mcpherson, G. E. ve Renwick J. E. (2010). A longitudinal study of self-regulation in children’s musical practice. Music Education Research, 3(2), 169-186.
  • Mehta, R. (2010). Exploring self-control: moving beyond depletion hypothesis. Advances in Consumer Research, 37, 174-178.
  • Moffitt, T. E., Arseneault, L., Belsky, D., Dickson, N., Hancox, R. J., Harrington, H. L……Caspi, A. (2011). A Gradient of childhood self-control predicts health, wealth and public safety. Proceedings of National Academy of Sciences of the United States of America, 108 (7), 2693-2698.
  • Rosenbaum, M. (1993). The three functions of self-control behavior: Redressive, Reformative, and experiential. Work and Stress, 7, 33-46.
  • Rothbaum, F., Weisz, J. R. ve Snyder, S. S. (1982). Changing the world and changing the self: A two process model of percieved control. Journal of Personality and Social Personality, 42(1) 5-37.
  • Sünbül, A. M. (2004). Öğretmenlik mesleğine giriş, Ö. Demirel- Z. Kaya (ed.), Bir meslek olarak öğretmenlik içinde (245-273). İstanbul: Pegema.
  • Tangney, J. P., Baumeister, R. F. ve Boone, A. L. (2004). High self-control predicts good adjustment, less pathology, better grades and interpersonal success. Journal of Personality, 72(2), 272-322.
  • Turan, S. ve Demirel, S. (2010). Öz-düzenleyici Öğrenme becerilerinin akademik başarı ile ilişkisi: Hacettepe tıp fakültesi örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 279-291.

MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ÖZ-DENETİM DÜZEYLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ

Year 2018, Volume: 7 Issue: 3, 2025 - 2038, 15.09.2018

Abstract

Bu
araştırmanın amacı, müzik öğretmeni adaylarının öz-denetim düzeylerinin
cinsiyetlerine, bireysel çalgılarına ve en son girdikleri bireysel çalgı sınav
notu değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir.
Araştırmaya Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar
Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi ana bilim dalında okumakta olan 66 müzik öğretmeni
adayı katılmıştır. Veriler, araştırmacılar tarafından oluşturulan kişisel bilgi
formu ile Rosenbaum’un (1980) geliştirdiği Duyan, Gülden ve Gelbal’ın (2012)
Türkçeye uyarladığı Öz-denetim Ölçeği ile toplanmıştır. Ölçek, yaşantısal,
yenileyici ve onarıcı öz-denetim olmak üzere 3 alt boyuttan oluşmaktadır. Elde
edilen verilerin analizinde Bağımsız Grup T-Testi tekniği, Tek Yönlü Varyans
Analizi, Tukey b Testi tekniği, Shapiro-Wilk Testleri kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda, müzik öğretmeni adaylarının öz-denetim düzeylerinin cinsiyet ve
bireysel çalgı değişkenleri açısından farklılık göstermediği bulunmuştur. Ancak
müzik öğretmeni adaylarının öz-denetim düzeyleri ile en son girilen bireysel
çalgı sınav notu değişkeni arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur
(t64=-3,12, p<,003). Öz-denetim ve müzik eğitimi alanında yapılan
çalışmaların yaygınlaştırılması ve sonuçların eğitim fakültesi programlarında
kullanılması, nitelikli müzik öğretmenlerinin yetiştirilmesi açısından
önemlidir.

References

  • Baumeister, R. F., Vohs, K. D. ve Tice, D. M. (2007). The Strength model of self-control. Current Directions in Psychological Science. 16(6), 351-355.
  • Bertrams, A., Baumeister, R. F. ve Englert, C. (2016). Higher self-control capacity predicts lower anxiety-impaired cognition during math examinations. Frontier Psychology, 7,1-10.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Pegema.
  • Chapple, C. L., Vaske, J. ve Hope, T. L. (2010). Sex differences in the cause of self-control: an examination of mediation, moderation, and gendered etiologies, Journal of Criminal Justice, 38(6), 1122-1131.
  • Çelikten, M., Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • Demirel, Ö. ve Kaya, Z. (2004). Öğretmenlik mesleğine giriş. Ö. Demirel- Z. Kaya (ed.), Eğitimle ilgili temel kavramlar içinde (2-21). İstanbul: Pegema
  • Duckworth, A. L., Gendler, T. S. ve Gross, J. J. (2014). Self-control in school-age children. Educational Psychologist, 49(3), 199-217.
  • Duckworth, A. L, Schulman, E. P., Mastronarde, A.J., Partrick, S.D., Zhang, J. ve Druckman, J. (2015). Will not want: Self Control rather than motivation explains the female advantage in report card grades. Learning and Individual Differences, 39, 13-23.
  • Duyan, V., Gülden, Ç. ve Gelbal, S. (2012). Öz-Denetim Ölçeği-ÖDÖ: Güvenirlik ve geçerlik çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 23 (1), 25-38.
  • Ersözlü, Z. N., Nietfeld, J. L. VE Huseynova, L. (2017). Predicting Preservice Music Teachers’ Performance Success in Enstrumental Courses Using Self-Regulated Study Strategies and Predictor Variables. Music Education Research, 19(2), 123-132.
  • Henden, E. (2008). What is self-control? Philosophical Psychology, 21(1), 69-90.
  • Honken, N., Ralston, P. A. ve Tretter, T. R. (2016). Self-Control and academic performance in engineering. American Journal of Engineering Education, 7(2), 47-85.
  • Ivcevic, Z. ve Brackett, M. (2014). Predicting School success: comparing conscientiousness, grit and emotion regulation ability. Journal of Research in Personality,52, 29-36.
  • Kaygusuz, C., Duyan, G., Oksal, A. ve Duyan V. (2015). The effects of some socio-demographic and academic characteristics of university students on self control. American International Journal of Social Science, 4(5), 162-168.
  • Kaygusuz, C. ve Özpolat A. R. (2015). An analysis of university students’ levels of self-control according to their ego states. Eurasian Journal of Educational Research, 64, 197-212.
  • Leon-Guerro, A. (2008). Self- regulation strategies used by student musicians during music practice. Music Education Research, 10, 91-106.
  • Mattheww, J. S., Ponitz, C. C. vE Morrison, F. J. (2009). Early gender differences in self-regulation and academic achievement. Journal of Educational Psychology, 101(3), 689-704.
  • Mcpherson, G. E. ve Renwick J. E. (2010). A longitudinal study of self-regulation in children’s musical practice. Music Education Research, 3(2), 169-186.
  • Mehta, R. (2010). Exploring self-control: moving beyond depletion hypothesis. Advances in Consumer Research, 37, 174-178.
  • Moffitt, T. E., Arseneault, L., Belsky, D., Dickson, N., Hancox, R. J., Harrington, H. L……Caspi, A. (2011). A Gradient of childhood self-control predicts health, wealth and public safety. Proceedings of National Academy of Sciences of the United States of America, 108 (7), 2693-2698.
  • Rosenbaum, M. (1993). The three functions of self-control behavior: Redressive, Reformative, and experiential. Work and Stress, 7, 33-46.
  • Rothbaum, F., Weisz, J. R. ve Snyder, S. S. (1982). Changing the world and changing the self: A two process model of percieved control. Journal of Personality and Social Personality, 42(1) 5-37.
  • Sünbül, A. M. (2004). Öğretmenlik mesleğine giriş, Ö. Demirel- Z. Kaya (ed.), Bir meslek olarak öğretmenlik içinde (245-273). İstanbul: Pegema.
  • Tangney, J. P., Baumeister, R. F. ve Boone, A. L. (2004). High self-control predicts good adjustment, less pathology, better grades and interpersonal success. Journal of Personality, 72(2), 272-322.
  • Turan, S. ve Demirel, S. (2010). Öz-düzenleyici Öğrenme becerilerinin akademik başarı ile ilişkisi: Hacettepe tıp fakültesi örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 279-291.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ajda Aylin Can This is me

Erhan Öztürk

Publication Date September 15, 2018
Submission Date September 28, 2018
Acceptance Date September 28, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 7 Issue: 3

Cite

APA Can, A. A., & Öztürk, E. (2018). MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ ÖZ-DENETİM DÜZEYLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(3), 2025-2038.

27712  27714 27715