Research Article
BibTex RIS Cite

YAZMA KAYGISI ÖLÇEĞİ’NİN GELİŞTİRİLMESİ: GÜVENİRLİK VE GEÇERLİK ÇALIŞMASI

Year 2019, Volume: 8 Issue: 2, 1034 - 1051, 15.06.2019

Abstract

Yazma
kaygısı, bireyin yazma işlemine başlamadan önce ya da yazma sırasında yaşadığı
bir gerilim tepkisidir. Bu durum yazma işleminden kaçınma, yazma isteksizliği
gibi davranışları beraberinde getirmekte, yazma beceri ve eğilimini olumsuz
etkilemekte, yazma alışkanlığı kazanımına engel olmaktadır. Bu araştırmanın
amacı ortaokul öğrencilerinin yazma kaygılarını ölçmek amacıyla güvenilir ve
geçerli Yazma Kaygısı Ölçeği geliştirmektir. Açımlayıcı faktör analizi 503,
test-tekrar test işlemi 165, doğrulayıcı faktör analizi 509 ortaokul öğrencisi
üzerinde gerçekleştirilmiştir. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda %40.55
toplam varyans değeriyle 26 maddelik Yazma Kaygısı Ölçeği’nin üç faktörlü)
yapısı doğrulayıcı faktör analiziyle doğrulanmıştır (x²=629.02, sd=296,
RMSEA=.047, NFI=.94, NNFI=.96, GFI=.91, AGFI=.90, CFI=.97, SRMR=.052). Bu
kapsamda ölçeğin genelinin ve alt boyutlarının Crombach’s Alpha, Spearman Brown
ve Guttman Split-Half güvenirlik değerleriyle, ölçeğin alt boyutlarının yapı
güvenirliklerinin ve test tekrar test işlemiyle elde edilen iç tutarlılık
katsayısının % 70’in üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuçlar
doğrultusunda güvenilir ve geçerli bir Yazma Kaygısı Ölçeği elde edildiği
söylenebilir.

References

  • Aytan, N. ve Tunçel, H. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe Yazma Kaygısı Ölçeği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(30).
  • Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cheng, Y. S. (2004). EFL students’ writing anxiety: Sources and implications. English Teaching & Learning, 29(2), 41-62.
  • Cüceloğlu, D. (2002). İnsan ve davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çelik, H. E. ve Yılmaz, V. (2013). LISREL 9.1 ile yapısal eşitlik modellemesi, temel kavramlar-uygulamalar-programlama. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Pegem Akademi.
  • Daly, J. A. ve Miller, M. D. (1975). The empirical development of an instrument to measure writing apprehension. Research in the Teaching of English, 9(3), 242-249.
  • Demir, S. (2016). Türkçe öğretmen adaylarının yazma kaygısı düzeyleri ve nedenleri: bir karma yöntemli yaklaşım. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Van.
  • Erkuş, A. (2016). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-I temel kavramlar ve işlemler. (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Gömleksiz, M. N., Sinan, A. T. ve Demir, S. (2010). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programındaki yazma öğrenme alanının etkililiğinin değerlendirilmesi. Turkish Studies International Periodical For the Languages. Literature and History of Turkish or Turkic. 5(4). 1135-1173.
  • Kara, S. (2013). Writing Anxiety: A Case study on students’ reasons for anxiety in writing. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 3(1).
  • Maden, S., Dincel, Ö. ve Maden, A. (2015). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazma kaygıları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 4(2).
  • Negari, G. M. ve Rezaabadi, O. T. (2012). Too nervous to write? The relationship between anxiety and EFL writing. Theory and Practice in Language Studies, 2(12), 2578-2586.
  • Pajares, F. (2003). Self-efficacy beliefs, motivation, and achievement in writing: A review of the literature. Reading &Writing Quarterly, 19(2), 139-158.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal Eşitlik Modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, Cilt.3, Sayı.6, ss. 49-73
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. (Çev. Edt. M. Baloğlu). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tayşi, E. K. ve Taşkın, Y. (2018). Ortaokul öğrencileri için Yazma Kaygısı Ölçeği’nin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(2), 1172-1189.
  • Yaman, H. (2010). Writing anxiety of Turkish students: Scale development and the working procedures in terms of various variables. International Online Journal of Educational Sciences. 2(1). 267-289.
Year 2019, Volume: 8 Issue: 2, 1034 - 1051, 15.06.2019

Abstract

References

  • Aytan, N. ve Tunçel, H. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe Yazma Kaygısı Ölçeği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(30).
  • Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cheng, Y. S. (2004). EFL students’ writing anxiety: Sources and implications. English Teaching & Learning, 29(2), 41-62.
  • Cüceloğlu, D. (2002). İnsan ve davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çelik, H. E. ve Yılmaz, V. (2013). LISREL 9.1 ile yapısal eşitlik modellemesi, temel kavramlar-uygulamalar-programlama. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Pegem Akademi.
  • Daly, J. A. ve Miller, M. D. (1975). The empirical development of an instrument to measure writing apprehension. Research in the Teaching of English, 9(3), 242-249.
  • Demir, S. (2016). Türkçe öğretmen adaylarının yazma kaygısı düzeyleri ve nedenleri: bir karma yöntemli yaklaşım. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Van.
  • Erkuş, A. (2016). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-I temel kavramlar ve işlemler. (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Gömleksiz, M. N., Sinan, A. T. ve Demir, S. (2010). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programındaki yazma öğrenme alanının etkililiğinin değerlendirilmesi. Turkish Studies International Periodical For the Languages. Literature and History of Turkish or Turkic. 5(4). 1135-1173.
  • Kara, S. (2013). Writing Anxiety: A Case study on students’ reasons for anxiety in writing. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 3(1).
  • Maden, S., Dincel, Ö. ve Maden, A. (2015). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazma kaygıları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 4(2).
  • Negari, G. M. ve Rezaabadi, O. T. (2012). Too nervous to write? The relationship between anxiety and EFL writing. Theory and Practice in Language Studies, 2(12), 2578-2586.
  • Pajares, F. (2003). Self-efficacy beliefs, motivation, and achievement in writing: A review of the literature. Reading &Writing Quarterly, 19(2), 139-158.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal Eşitlik Modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, Cilt.3, Sayı.6, ss. 49-73
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. (Çev. Edt. M. Baloğlu). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tayşi, E. K. ve Taşkın, Y. (2018). Ortaokul öğrencileri için Yazma Kaygısı Ölçeği’nin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(2), 1172-1189.
  • Yaman, H. (2010). Writing anxiety of Turkish students: Scale development and the working procedures in terms of various variables. International Online Journal of Educational Sciences. 2(1). 267-289.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Hacer Deniz This is me

Sezgin Demir This is me

Publication Date June 15, 2019
Submission Date June 19, 2019
Acceptance Date June 19, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Deniz, H., & Demir, S. (2019). YAZMA KAYGISI ÖLÇEĞİ’NİN GELİŞTİRİLMESİ: GÜVENİRLİK VE GEÇERLİK ÇALIŞMASI. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 8(2), 1034-1051.

27712  27714 27715