Yazma
kaygısı, bireyin yazma işlemine başlamadan önce ya da yazma sırasında yaşadığı
bir gerilim tepkisidir. Bu durum yazma işleminden kaçınma, yazma isteksizliği
gibi davranışları beraberinde getirmekte, yazma beceri ve eğilimini olumsuz
etkilemekte, yazma alışkanlığı kazanımına engel olmaktadır. Bu araştırmanın
amacı ortaokul öğrencilerinin yazma kaygılarını ölçmek amacıyla güvenilir ve
geçerli Yazma Kaygısı Ölçeği geliştirmektir. Açımlayıcı faktör analizi 503,
test-tekrar test işlemi 165, doğrulayıcı faktör analizi 509 ortaokul öğrencisi
üzerinde gerçekleştirilmiştir. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda %40.55
toplam varyans değeriyle 26 maddelik Yazma Kaygısı Ölçeği’nin üç faktörlü)
yapısı doğrulayıcı faktör analiziyle doğrulanmıştır (x²=629.02, sd=296,
RMSEA=.047, NFI=.94, NNFI=.96, GFI=.91, AGFI=.90, CFI=.97, SRMR=.052). Bu
kapsamda ölçeğin genelinin ve alt boyutlarının Crombach’s Alpha, Spearman Brown
ve Guttman Split-Half güvenirlik değerleriyle, ölçeğin alt boyutlarının yapı
güvenirliklerinin ve test tekrar test işlemiyle elde edilen iç tutarlılık
katsayısının % 70’in üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuçlar
doğrultusunda güvenilir ve geçerli bir Yazma Kaygısı Ölçeği elde edildiği
söylenebilir.
Ana dili eğitimi yazma kaygısı yazma becerisi doğrulayıcı faktör analizi geçerlik güvenirlik
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2019 |
Submission Date | June 19, 2019 |
Acceptance Date | June 19, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 2 |