Türkçenin
özellikle yabancı dil olarak öğretiminin yaygınlaşmasıyla birlikte, bu alanda
çalışan yabancıların sayısı da artış göstermiştir. Gerek Türkiye’de gerekse
yurt dışında Türkçe öğreten birçok yabancı öğretmen, Türkiye’deki
üniversitelerde Türkçe öğretimi alanında lisansüstü düzeyde çalışmalar
yürütmektedir. Bu araştırmanın amacı,
Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin Türkçe eğitimi üzerine
yaptıkları lisansüstü tezleri üniversiteleri, dilleri, konuları, araştırma
yöntemleri gibi değişkenler bakımından incelemek, bu yolla bu alanda
çalışanlara yeni fikirler ve farklı bakış açıları kazandırabilmektir. Bu amaç
doğrultusunda, 1990-2018 yılları arasında Türkiye’de öğrenim gören yabancı
uyruklu öğrencilerin Türkçe eğitimi üzerine yazdıkları 59 lisansüstü tez
incelenmiştir. Betimsel tarama modelinin kullanıldığı bu çalışmada, yabancı
uyruklu öğrencilerin Türkçe eğitimi üzerine en fazla 2016 yılında tez
yaptıkları görülmüştür. Yabancı uyruklu öğrencilerin hazırladıkları tezlerden
58’i yüksek lisans, sadece biri doktora düzeyindedir. Yabancı uyruklu
öğrenciler Türkçe eğitimi üzerine en fazla Dokuz Eylül Üniversitesi, Gazi
Üniversitesi ile İstanbul Üniversitesinde tez hazırlamışlardır. Türkçe eğitimi
üzerine tez yapan yabancı uyruklu öğrencilerin en fazla Kazakistan’dan geldiği,
onu Afganistan, Gürcistan, Irak ve Mısır’ın izlediği saptanmıştır. Yabancı
uyruklu öğrencilerin Türkçe eğitimi üzerine hazırladıkları tezlerde konu olarak
en fazla kendi ana dilleri ile Türkçeyi dil bilgisi, sözcük türleri, söylem
özellikleri ve anlam bilim açısından karşılaştırma çalışmalarına yer verdikleri
tespit edilmiştir. Ayrıca Türkçe eğitimi üzerine tez hazırlayan yabancı uyruklu
öğrencilerin çalışmalarında çoğunlukla nitel yöntemi tercih ettikleri, en az
başvurulan çalışma yönteminin ise karma yöntem olduğu, 59 tezin 25’inde yöntem
bölümünün bulunmadığı saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2019 |
Submission Date | June 19, 2019 |
Acceptance Date | June 19, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 2 |