Yabancı
dil öğretiminde her bir beceri birbirini bütünler bir biçimde ele alındığı
sürece dilsel yeterlik sağlanmaktadır. Bu yeterliğin sağlanmasına dönük olarak
başvurulan araç-gereçlerin başında ise ders kitapları gelmektedir. Ders
kitaplarında her bir becerisinin nasıl uygulandığına ilişkin yapılan sistematik
bir çözümleme, ders kitaplarının olumlu ve eksik yönlerinin keşfedilmesi
açısından önem taşımaktadır. Bu çalışmanın amacı, yabancılara Türkçe öğretimine
dönük ders kitaplarını (Gazi Üniversitesi Yabancılar İçin Türkçe, Yedi İklim
Türkçe ve İstanbul Yabancılar İçin Türkçe Ders Kitabı) konuşma becerisi
etkinlikleri açısından karşılaştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda incelemeye
alınan her bir ders kitabındaki etkinlik; ünite içindeki dağılımı, soru
türleri, doğruluk ve akıcılık, etkileşim, gerçek yaşama yer verme, grup
etkinliği oluşturma, gerçekleşme anı (alıştırma öncesi, sırası, sonrası), diğer
becerilerle ve konuşma etkinlikleriyle ilişkilendirilme ile görsel ve metinsel
destekle planlanması açısından değerlendirilmiştir. Nitel bir araştırma olan bu
çalışmada, belge (doküman) incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda öğretmen merkezli etkinliklerden çok öğrenci merkezli etkinliklere (doğruluk-akıcılık
bileşkesi, iletişime dönük soru türleri, öğrenci-öğrenci etkileşimi, gerçek
yaşama odaklanma, grup etkinliği) daha çok ağırlık verilmesi; dilsel
becerilerdeki bütünsellikte okumanın yanı sıra yazma ve dinleme becerisinin de
dengeli bir biçimde ele alınması; konuşma etkinliklerinde hazırlık sürecinin
gözetilmesi gerektiğine ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2019 |
Submission Date | June 19, 2019 |
Acceptance Date | June 19, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 2 |