Eğitim
öğretim faaliyetlerinin gerisinde belirli amaçlar doğrultusunda hazırlanmış bir
program bulunur. Bu programın pratikteki temsili ders kitapları, uygulaması ise
öğretmenler tarafından gerçekleştirilir. Öğretmen yanlışlıkları tespit etme,
eksikliği giderme konusunda inisiyatif alabilmesi bakımından önemli bir
elemandır. Bir diğer önemli unsur ise ona kılavuzluk yapacak, işini
kolaylaştıracak olan ders kitabıdır. Özellikle bizim gibi hayli kalabalık bir
öğrenci kitlesini barındıran gelişmekte olan ülkelerde ders kitabının önemi
oldukça büyüktür. Çoğu kez tek kaynak olarak kullanıldığı dezavantajlı bölge
veya gruplarda ise önemi bir kat daha artmaktadır.
Türkçe
ders kitapları ders kitabı olmanın dışında birçok görevi de yerine getirirler.
Karakter ve değerler eğitimi, kültür taşıyıcılığı, ortak hafızanın oluşumu,
estetik beğeninin tesisi vb.
bunlardan bazılarıdır. Dört temel becerinin edinimi ve geliştirilmesinin yanı
sıra Türkçe dersinin en önemli amaçlarından biri, Türk edebiyatını belli bir
program dâhilinde öğrenciye tanıtmak ve bu yolla onun içinde bulunduğu kültürü
öğrenmesini ve benimsemesini sağlamak olmalıdır. İletişim araçları sayesinde
dünyanın gittikçe küçüldüğü günümüzde, Türkçe dersinin temel hedeflerinden bir
diğeri ise öğrencilerin dünyadaki değişik kültürleri tanımaları ve dünya
edebiyatının önemli isim ve eserlerinden haberdar olmalarıdır. Ancak günümüzde
Türkçe ders kitapları tematik bir plan takip ettiği ve metinler temaya
uygunluğuna göre seçildiği için bu önemli görevin ortaokul müfredatıyla
gerçekleştirilmesi mümkün görünmemektedir. Bu çalışmada temel amaç, ortaokulda
okutulan Türkçe ders kitaplarını bu açıdan ele alarak Türk ve dünya
edebiyatından hangi yazarları ve onlara ait hangi metinleri barındırdığını
belirleyip seçilen yazarların ve metinlerin Türk ve dünya edebiyatını ne kadar
temsil ettiğini ortaya çıkarmaya çalışmaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2019 |
Submission Date | June 19, 2019 |
Acceptance Date | June 19, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 2 |