Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRKÇE YETERLİK SINAVI’NIN (TYS) ULUSLARARASI GEÇERLİĞE SAHİP BAZI DİL YETERLİK SINAVLARIYLA AKREDİTASYON KURULUŞLARINA ÜYELİK, GEÇERLİK SÜRESİ VE GEÇERLİK DURUMU AÇISINDAN KARŞILAŞTIRILMASI

Year 2020, Volume: 9 Issue: 2, 795 - 806, 15.06.2020

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Türkçe Yeterlik Sınavı’nı (TYS) uluslararası alanda uygulanan dil yeterlik sınavlarıyla uluslararası akreditasyon kuruluşlarına üyelik, geçerlik süresi ve uluslararası geçerlik açısından karşılaştırıp TYS’nin niteliksel görünümünü tespit etmektir. Araştırmada veriler, içerik analizi tekniğiyle incelenmiştir. Araştırmanın veri kaynağını uluslararası alanda yapılan ve sınav sonuçları ÖSYM’nin eşdeğerlik tablosunda yer alan dil yeterlik sınavları ve TYS oluşturmaktadır. Bu sınavlar, Türkçe için TYS, İngilizce için CPE, CAE, TOEFL iBT, PTE Akademik; Almanca için TestDaF, DSD II, telc Deutsch ve Goethe-Zertifikat; Fransızca için DELF & DALF, İspanyolca için DELE, İtalyanca için CELI, Rusça için TORFL’dır.
Elde edilen veriler bağlamında, sınavların üye oldukları uluslararası akreditasyon kuruluşları açısından TYS’nin üye olduğu uluslararası akreditasyon kuruluş sayısının çoğu sınavdan az olduğu, üyelik çeşidi açısından çoğu sınavın sahip olduğu tam üyeliğin TYS için henüz gerçekleşmediği, alınan dil yeterlik belgesinin geçerlik süresinin çoğu sınavda süresiz iken TYS’de sınırlı süreli (2 yıl) olduğu, uluslararası geçerlik açısından ise TYS’nin ve diğer tüm sınavların uluslararası geçerliğinin olduğu saptanmıştır.

References

  • ALTE (2019). Framework. Erişim Adresi: https://www.alte.org/resources/Documents/2019-03-14%20ALTE%20Framework%20v29.pdf Erişim Tarihi:7.4.2019
  • ALTE (2018a). Erişim Adresi: https://www.alte.org/ Erişim Tarihi:29.10.2018
  • ALTE (2018b). Erişim Adresi: https://www.alte.org/Our-Full-Members Erişim Tarihi:29.10.2018
  • ALTE (2018c). Erişim Adresi : https://www.alte.org/Our-Institutional-Affiliates Erişim Tarihi:29.10.2018
  • ALTE (2018d). Erişim Adresi: https://www.alte.org/Become-an-ALTE-Individual-Affiliate Erişim Tarihi: 29.10.2018
  • ALTE (2018e). Erişim adresi: https://www.alte.org/Setting-Standards , https://www.alte.org/resources/Documents/minimum_standards_en.pdf Erişim Tarihi: 29.10.2018
  • EALTA (2018). Erişim Adresi: http://www.ealta.eu.org/index.htm Erişim Tarihi:30.10.2018
  • Eaquals (2018a). Erişim Adresi: https://www.eaquals.org/about-eaquals/our-aims-and-mission/ Erişim Tarihi:30.10.2018
  • Eaquals (2018b). Erişim Adresi: https://www.eaquals.org/our-members/accredited-members/ Erişim Tarihi:30.10.2018
  • Eaquals (2018c). Erişim Adresi: https://www.eaquals.org/our-members/associate-members/ Erişim Tarihi:30.10.2018
  • Eaquals (2018d). Erişim Adresi: https://www.eaquals.org/our-members/individual-members/ Erişim Tarihi:30.10.2018
  • Eaquals (2018e). Erişim Adresi: https://www.eaquals.org/our-members/project-partners/ Erişim Tarihi:30.10.2018
  • Koçak A. ve Arun Ö. (2006). İçerik analizi çalışmalarında örneklem sorunu. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 4(3), 21-28.
  • ÖSYM (2016). Yabancı dil sınavları eşdeğerlikleri. Erişim Adresi: https://www.osym.gov.tr/TR,10220/yabanci-dil-sinavlari-esdegerlik-yonergesi-ve-esdegerlik-tablosu-26022016.html Erişim Tarihi: 25.02.2016.
  • Şimşek, H. (2009). Eğitim tarihi araştırmalarında yöntem sorunu. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(1), 33-51.
  • YEE (2018a). Erişim Adresi: http://tys.yee.org.tr/index.php?option=com_content&view=article&id=54&Itemid=513 Erişim Tarihi: 16.01.2018
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2020, Volume: 9 Issue: 2, 795 - 806, 15.06.2020

Abstract

References

  • ALTE (2019). Framework. Erişim Adresi: https://www.alte.org/resources/Documents/2019-03-14%20ALTE%20Framework%20v29.pdf Erişim Tarihi:7.4.2019
  • ALTE (2018a). Erişim Adresi: https://www.alte.org/ Erişim Tarihi:29.10.2018
  • ALTE (2018b). Erişim Adresi: https://www.alte.org/Our-Full-Members Erişim Tarihi:29.10.2018
  • ALTE (2018c). Erişim Adresi : https://www.alte.org/Our-Institutional-Affiliates Erişim Tarihi:29.10.2018
  • ALTE (2018d). Erişim Adresi: https://www.alte.org/Become-an-ALTE-Individual-Affiliate Erişim Tarihi: 29.10.2018
  • ALTE (2018e). Erişim adresi: https://www.alte.org/Setting-Standards , https://www.alte.org/resources/Documents/minimum_standards_en.pdf Erişim Tarihi: 29.10.2018
  • EALTA (2018). Erişim Adresi: http://www.ealta.eu.org/index.htm Erişim Tarihi:30.10.2018
  • Eaquals (2018a). Erişim Adresi: https://www.eaquals.org/about-eaquals/our-aims-and-mission/ Erişim Tarihi:30.10.2018
  • Eaquals (2018b). Erişim Adresi: https://www.eaquals.org/our-members/accredited-members/ Erişim Tarihi:30.10.2018
  • Eaquals (2018c). Erişim Adresi: https://www.eaquals.org/our-members/associate-members/ Erişim Tarihi:30.10.2018
  • Eaquals (2018d). Erişim Adresi: https://www.eaquals.org/our-members/individual-members/ Erişim Tarihi:30.10.2018
  • Eaquals (2018e). Erişim Adresi: https://www.eaquals.org/our-members/project-partners/ Erişim Tarihi:30.10.2018
  • Koçak A. ve Arun Ö. (2006). İçerik analizi çalışmalarında örneklem sorunu. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 4(3), 21-28.
  • ÖSYM (2016). Yabancı dil sınavları eşdeğerlikleri. Erişim Adresi: https://www.osym.gov.tr/TR,10220/yabanci-dil-sinavlari-esdegerlik-yonergesi-ve-esdegerlik-tablosu-26022016.html Erişim Tarihi: 25.02.2016.
  • Şimşek, H. (2009). Eğitim tarihi araştırmalarında yöntem sorunu. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(1), 33-51.
  • YEE (2018a). Erişim Adresi: http://tys.yee.org.tr/index.php?option=com_content&view=article&id=54&Itemid=513 Erişim Tarihi: 16.01.2018
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Murat Şengül This is me

Serkan Demirel

Publication Date June 15, 2020
Submission Date November 3, 2019
Published in Issue Year 2020 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Şengül, M., & Demirel, S. (2020). TÜRKÇE YETERLİK SINAVI’NIN (TYS) ULUSLARARASI GEÇERLİĞE SAHİP BAZI DİL YETERLİK SINAVLARIYLA AKREDİTASYON KURULUŞLARINA ÜYELİK, GEÇERLİK SÜRESİ VE GEÇERLİK DURUMU AÇISINDAN KARŞILAŞTIRILMASI. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9(2), 795-806.

27712  27714 27715