Research Article
BibTex RIS Cite

ÖZEL YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN YARATICI YAZMA BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2020, Volume: 9 Issue: 3, 1262 - 1272, 15.09.2020

Abstract

Bu araştırmada, Bilim ve Sanat Merkezinde (BİLSEM) öğrenim görmekte olan özel yetenekli öğrencilerin yaratıcı yazma beceri düzeylerinin cinsiyet ve yetenek alanı değişkenlerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma nedensel karşılaştırma türü bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu BİLSEM’de öğrenim gören resim, müzik ve genel yetenek alanlarında özel yetenekli olduğu tespit edilen 85 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler, öğrencilerden alınan yazılı anlatımların değerlendirilmesinde Yaratıcı Yazma Dereceli Puanlama Anahtarı (rubric) kullanılmıştır. Verilerin analizinde bağımsız gruplar için t-testi ve Kruskal Wallis-H testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda özel yetenekli erkek öğrencilerin, yaratıcı yazma düzeyleri kız öğrencilerden anlamlı düzeyde daha yüksektir. Ayrıca resim alanında yetenekli öğrencilerin yaratıcı yazma düzeyleri genel yetenek alanındakilerden daha yüksek bulunmuştur. Bu bulgular, cinsiyetin ve yetenek alanının özel yetenekli öğrencilerin yaratıcı yazma düzeyleri üzerinde bir etkiye sahip olduğu sonucunu ortaya çıkarmıştır.

References

  • Akça, H. (2017). Üstün yetenekli çocuklarda yaratıcı yazma eğitimi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(1), 377-393.
  • Bayındır, N. (2013). Çocuklarda yaratıcılık ve geliştirilmesi. Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık.
  • BİLSEM Yönergesi (2016). Tebliğler dergisi, 79, 2710.
  • Borgert, M. L. (1990). Effectiveness of right brain stimulation on children and their creativity in writing. Doctoral Dissertation, The Union Institute.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri ve analizi el kitabı: istatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Chandler, K. L. and Ziegler, A. (2017). Learning resources in gifted education. Journal for the Education of the Gifted. 40(4), 307-309.
  • Childers, D. M., Sr. (2009). The academic community's perceptions of gifted education. Doctoral Dissertation, University of Phoenix.
  • Cremin, T. and Arthur, J. (2006). Learning to teach in the primary school. Routledge.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Demir, T. (2011). İlköğretim öğrencilerinin yaratıcı yazma becerileri ile yazma öz yeterlik algısı ve başarı amaç yönelimi türleri ilişkisinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Demir, T. (2012). Türkçe eğitiminde yaratıcı yazma becerisini geliştirme ve küçürek öykü, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 343-357.
  • Demir, T. (2013). İlköğretim öğrencilerinin yaratıcı yazma becerileri ile yazma öz yeterlik algısı ilişkisi üzerine bir çalışma. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 2(1), 84-114.
  • Ellis, S. (2003). Story‐Writing, Planning and Creativity. Reading, 37(1), 27-31.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. and Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Greenlee, E. D. (2000). Inservice and preservice teacher attitudes toward creative writing as a learning mechanism. Doctoral Dissertation, West Virginia University.
  • Güney, N. (2016). Öğretmenlerin yazma eğitimine yönelik düşünceleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 5(2), 970-985.
  • Healey, S. P. (2009). The rise of creative writing and the new value of creativity. Doctoral Dissertation, The University of Minnesota.
  • Henshon, S. E. (2005). Talent development and the creative writing process: a study of high-ability and gifted teenagers. Doctoral Dissertation, College of William and Mary.
  • Jordan, K. A. W. (2010). Gifted student academic achievement and program quality. Doctoral Dissertation, Louisiana Tech University.
  • Karakuş Aktan, E. N. (2013). Orta öğretim öğrencilerinin yaratıcı yazma becerileri üzerine bir araştırma (Kütahya ili örneği). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 701-732.
  • Kırmızı, F. S. ve Beydemir, A. (2012). İlköğretim 5. sınıf Türkçe dersinde yaratıcı yazma yaklaşımının yazmaya yönelik tutumlara etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 319-337.
  • Korkmaz, B. (Ed.) (2008). 100 soruda dil ve konuşma bozuklukları. İstanbul: Doğan Kitap.
  • Korkmaz, G. (2015). Yaratıcı yazma yönteminin 6. sınıf öğrencilerinin yazma öz yeterlik algılarına, yazmaya ilişkin tutumlarına ve yazma becerisi akademik başarılarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksel Lisans Tezi, Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Laurin, S. (2010). The effect of story drama on children's writing skills. Doctoral Dissertation, Concordia University.
  • Medd, E. and Houtz, J. C. (2002). The effects of facilitated incubation on fourth graders' creative writing. Educational Research Quarterly, 26(2), 13-16
  • Ömeroğlu, E. ve Ulutaş, İ. (2007). Çocuk ve ergen gelişimi. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Öncü, E. (2014). Erken çocukluk döneminde yaratıcılık ve geliştirilmesi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Öztürk, B. K. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 59-72.
  • Öztürk, E. (2007). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Öztürk, H. (1995). Okul öncesi eğitim kurumlarına giden ve gitmeyen ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin alıcı ve ifade edici dil düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Saluk, N. ve Pilav, S. (2018). Üstün yeteneklilerde yaratıcı yazma becerilerinin geliştirilmesi üzerine bir araştırma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 2191-2215.
  • Sevim, O. ve Özdemir Erem, N. H. (2013). Yaratıcı drama tekniğinin öğrencilerin yazma kaygıları üzerindeki etkileri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 975-992.
  • Taylor, D. (1969). Creative design through functional visualization. The Journal of Creative Behavior, 3(2), 122-127.
  • TDK. (2005). Türk dil kurumu Türkçe sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Temizkan, M. (2011). Yaratıcı yazma etkinliklerinin öykü yazma becerisi üzerindeki etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(2), 919-940.
  • Üstündağ, T. (2002). Yaratıcılığa yolculuk. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Walden, S. L. (2014). The experiences of gifted education teachers’ working with gifted students: A case study. Doctoral Dissertation, Capella University.
  • Yücel, T. (2012). 11. sınıf dil ve anlatım dersinin öğrencilerin yazma becerisine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Year 2020, Volume: 9 Issue: 3, 1262 - 1272, 15.09.2020

Abstract

References

  • Akça, H. (2017). Üstün yetenekli çocuklarda yaratıcı yazma eğitimi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(1), 377-393.
  • Bayındır, N. (2013). Çocuklarda yaratıcılık ve geliştirilmesi. Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık.
  • BİLSEM Yönergesi (2016). Tebliğler dergisi, 79, 2710.
  • Borgert, M. L. (1990). Effectiveness of right brain stimulation on children and their creativity in writing. Doctoral Dissertation, The Union Institute.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri ve analizi el kitabı: istatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Chandler, K. L. and Ziegler, A. (2017). Learning resources in gifted education. Journal for the Education of the Gifted. 40(4), 307-309.
  • Childers, D. M., Sr. (2009). The academic community's perceptions of gifted education. Doctoral Dissertation, University of Phoenix.
  • Cremin, T. and Arthur, J. (2006). Learning to teach in the primary school. Routledge.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Demir, T. (2011). İlköğretim öğrencilerinin yaratıcı yazma becerileri ile yazma öz yeterlik algısı ve başarı amaç yönelimi türleri ilişkisinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Demir, T. (2012). Türkçe eğitiminde yaratıcı yazma becerisini geliştirme ve küçürek öykü, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 343-357.
  • Demir, T. (2013). İlköğretim öğrencilerinin yaratıcı yazma becerileri ile yazma öz yeterlik algısı ilişkisi üzerine bir çalışma. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 2(1), 84-114.
  • Ellis, S. (2003). Story‐Writing, Planning and Creativity. Reading, 37(1), 27-31.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. and Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Greenlee, E. D. (2000). Inservice and preservice teacher attitudes toward creative writing as a learning mechanism. Doctoral Dissertation, West Virginia University.
  • Güney, N. (2016). Öğretmenlerin yazma eğitimine yönelik düşünceleri. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 5(2), 970-985.
  • Healey, S. P. (2009). The rise of creative writing and the new value of creativity. Doctoral Dissertation, The University of Minnesota.
  • Henshon, S. E. (2005). Talent development and the creative writing process: a study of high-ability and gifted teenagers. Doctoral Dissertation, College of William and Mary.
  • Jordan, K. A. W. (2010). Gifted student academic achievement and program quality. Doctoral Dissertation, Louisiana Tech University.
  • Karakuş Aktan, E. N. (2013). Orta öğretim öğrencilerinin yaratıcı yazma becerileri üzerine bir araştırma (Kütahya ili örneği). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 701-732.
  • Kırmızı, F. S. ve Beydemir, A. (2012). İlköğretim 5. sınıf Türkçe dersinde yaratıcı yazma yaklaşımının yazmaya yönelik tutumlara etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 319-337.
  • Korkmaz, B. (Ed.) (2008). 100 soruda dil ve konuşma bozuklukları. İstanbul: Doğan Kitap.
  • Korkmaz, G. (2015). Yaratıcı yazma yönteminin 6. sınıf öğrencilerinin yazma öz yeterlik algılarına, yazmaya ilişkin tutumlarına ve yazma becerisi akademik başarılarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksel Lisans Tezi, Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Laurin, S. (2010). The effect of story drama on children's writing skills. Doctoral Dissertation, Concordia University.
  • Medd, E. and Houtz, J. C. (2002). The effects of facilitated incubation on fourth graders' creative writing. Educational Research Quarterly, 26(2), 13-16
  • Ömeroğlu, E. ve Ulutaş, İ. (2007). Çocuk ve ergen gelişimi. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Öncü, E. (2014). Erken çocukluk döneminde yaratıcılık ve geliştirilmesi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Öztürk, B. K. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 59-72.
  • Öztürk, E. (2007). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Öztürk, H. (1995). Okul öncesi eğitim kurumlarına giden ve gitmeyen ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin alıcı ve ifade edici dil düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Saluk, N. ve Pilav, S. (2018). Üstün yeteneklilerde yaratıcı yazma becerilerinin geliştirilmesi üzerine bir araştırma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 2191-2215.
  • Sevim, O. ve Özdemir Erem, N. H. (2013). Yaratıcı drama tekniğinin öğrencilerin yazma kaygıları üzerindeki etkileri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 975-992.
  • Taylor, D. (1969). Creative design through functional visualization. The Journal of Creative Behavior, 3(2), 122-127.
  • TDK. (2005). Türk dil kurumu Türkçe sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Temizkan, M. (2011). Yaratıcı yazma etkinliklerinin öykü yazma becerisi üzerindeki etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(2), 919-940.
  • Üstündağ, T. (2002). Yaratıcılığa yolculuk. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Walden, S. L. (2014). The experiences of gifted education teachers’ working with gifted students: A case study. Doctoral Dissertation, Capella University.
  • Yücel, T. (2012). 11. sınıf dil ve anlatım dersinin öğrencilerin yazma becerisine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Bahadır Özcan

Hakkı Kontaş This is me

Musa Polat This is me

Publication Date September 15, 2020
Submission Date November 15, 2019
Published in Issue Year 2020 Volume: 9 Issue: 3

Cite

APA Özcan, B., Kontaş, H., & Polat, M. (2020). ÖZEL YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN YARATICI YAZMA BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9(3), 1262-1272.

27712  27714 27715