Research Article
BibTex RIS Cite

MİLLÎ KİMLİĞİN İNŞASINDA BİR MODEL OLARAK KÂZIM KARABEKİR’İN ÇOCUK OYUNLARI

Year 2020, Volume: 9 Issue: 4, 1503 - 1518, 15.12.2020

Abstract

Kâzım Karabekir, asker / devlet adamı olarak ortaya koyduğu başarılara ilaveten çocukların eğitimi konusundaki çeşitli çalışmalarıyla da adından söz ettirmiştir. O, bunlardan başka Doğu Cephesi Komutanı olduğu dönemde açtığı okullarda çocukların eğitimi üzerine ortaya koyduğu fikirlerini ve eserlerini uygulama imkânı bulmuştur. Karabekir’in toplam 54 eseri bulunmaktadır. Bu eserler tarih, eğitim, hatıra, tiyatro ve ekonomi vb. gibi çeşitlilik gösterir. Karabekir’in çocuklara yönelik eserleri olarak bugün bilinenler dört tanedir. Bunlar “Çocuk Davamız”, “Çocuklara Öğütlerim”, “Hâlâ Bu Mektep” ve “Şarkılı İbret”tir. Bunların ilk ikisinde çocukları yetiştirmeye yönelik kuramsal bilgiler ve öğütler yer alırken son ikisinde oyunlar yer almaktadır. Karabekir, açtığı okullar ve yazdığı çocuk oyunlarıyla onlara hem meslek edindirmiş hem de onları kendisi gibi ideal bir Türk insanı olarak yetişmelerine gayret etmiştir. Bu itibarla o, devlet ve milleti kalkındırmanın eğitim yoluyla, iyi ödev insanı yetiştirmekten geçtiğini göstermiştir.

References

  • Arıcı, A. F. (2016). Çocuk edebiyatı ve kültürü. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Bağdatlı, M. İ. (2010). Kâzım Karabekir’in uygulamalarında yaşayarak öğrenme ve eğitici drama. İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 23, 121-140.
  • Dinç, A. (2011). Kazım Karabekir’e ait çocuk şarkılarının eğitim müziği açısından değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karabekir, K. (1340/1924). Şarkılı ibret. (2. basım), İstanbul: Birinci Matbaası.
  • Karabekir, K. (1997). Hâlâ bu mektep. (Haz. M. Türkkan), İstanbul: Kaynak Yayınları.
  • Karabekir, K. (2000). Çocuklara öğütlerim. (Haz. F. Özerengin), İstanbul: Emre Yayınevi.
  • Karabekir, K. (2014). Hayatım. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Karabekir, K. (2015). Çocuk davamız. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Köstüklü, N. (1993). Kâzım Karabekir Paşa’nın Doğu Anadolu’daki eğitim, kültür ve teşkilatlanma faaliyetleri. Askeri Tarih Bülteni, 35, 127- 134.
  • Köstüklü, N. (2009). Kazım Karabekir’in Eğitim ve çocuk meselesine dair bazı görüş ve uygulamaları. Türk Yurdu, 262, 51-53.
  • MEB, (2019). Türkçe dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: MEB Yayınevi.
  • MEB. (2004). İlköğretim (1-5. sınıflar) Türkçe dersi öğretim programı. Ankara: MEB Yayınevi.
  • Özdemir, M. (2015). Balkan savaşlarının çocuk oyunlarına yansıması “Çocuk Duygusu” dergisi örneği. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(2), 634-657.
  • Sağlam Tekir, H. ve Tekir, S. (2017). Eğitime katkılarıyla Kazım Karabekir. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 3(2), 322 – 340.
  • Sarıkaya, M. (2004). Bir çocuk kasabası Sarıkamış. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 23, 237-243.
  • Solak Sağlam, M. (2013). Oyunların dil bilgisi öğretiminde ve kelime serveti etkinliklerindeki yeri (Yenilenen ilköğretim 5. sınıf ders kitapları örneği), Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(4), 274-285.
  • Taşkıran C. (2008). Milli Mücadele’de Kazım Karabekir Paşa. Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi.
  • Uludağ, Z. (1997). Kazım Karabekir’in eğitimle ilgili düşüncelerinin değerlendirilmesi. Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, 38(7), 471-500.
  • Yakar, Y. M. (2007). Kâzım Karabekir’in Çocuk Edebiyatındaki Yeri ve Şarkılı İbret Eseri Üzerine Bir İnceleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Year 2020, Volume: 9 Issue: 4, 1503 - 1518, 15.12.2020

Abstract

References

  • Arıcı, A. F. (2016). Çocuk edebiyatı ve kültürü. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Bağdatlı, M. İ. (2010). Kâzım Karabekir’in uygulamalarında yaşayarak öğrenme ve eğitici drama. İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 23, 121-140.
  • Dinç, A. (2011). Kazım Karabekir’e ait çocuk şarkılarının eğitim müziği açısından değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karabekir, K. (1340/1924). Şarkılı ibret. (2. basım), İstanbul: Birinci Matbaası.
  • Karabekir, K. (1997). Hâlâ bu mektep. (Haz. M. Türkkan), İstanbul: Kaynak Yayınları.
  • Karabekir, K. (2000). Çocuklara öğütlerim. (Haz. F. Özerengin), İstanbul: Emre Yayınevi.
  • Karabekir, K. (2014). Hayatım. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Karabekir, K. (2015). Çocuk davamız. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Köstüklü, N. (1993). Kâzım Karabekir Paşa’nın Doğu Anadolu’daki eğitim, kültür ve teşkilatlanma faaliyetleri. Askeri Tarih Bülteni, 35, 127- 134.
  • Köstüklü, N. (2009). Kazım Karabekir’in Eğitim ve çocuk meselesine dair bazı görüş ve uygulamaları. Türk Yurdu, 262, 51-53.
  • MEB, (2019). Türkçe dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: MEB Yayınevi.
  • MEB. (2004). İlköğretim (1-5. sınıflar) Türkçe dersi öğretim programı. Ankara: MEB Yayınevi.
  • Özdemir, M. (2015). Balkan savaşlarının çocuk oyunlarına yansıması “Çocuk Duygusu” dergisi örneği. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 4(2), 634-657.
  • Sağlam Tekir, H. ve Tekir, S. (2017). Eğitime katkılarıyla Kazım Karabekir. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 3(2), 322 – 340.
  • Sarıkaya, M. (2004). Bir çocuk kasabası Sarıkamış. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 23, 237-243.
  • Solak Sağlam, M. (2013). Oyunların dil bilgisi öğretiminde ve kelime serveti etkinliklerindeki yeri (Yenilenen ilköğretim 5. sınıf ders kitapları örneği), Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 2(4), 274-285.
  • Taşkıran C. (2008). Milli Mücadele’de Kazım Karabekir Paşa. Ankara: Atatürk Araştırma Merkezi.
  • Uludağ, Z. (1997). Kazım Karabekir’in eğitimle ilgili düşüncelerinin değerlendirilmesi. Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, 38(7), 471-500.
  • Yakar, Y. M. (2007). Kâzım Karabekir’in Çocuk Edebiyatındaki Yeri ve Şarkılı İbret Eseri Üzerine Bir İnceleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ali Fuat Arıcı This is me

Yusuf Günaydın This is me

Publication Date December 15, 2020
Submission Date December 15, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 9 Issue: 4

Cite

APA Arıcı, A. F., & Günaydın, Y. (2020). MİLLÎ KİMLİĞİN İNŞASINDA BİR MODEL OLARAK KÂZIM KARABEKİR’İN ÇOCUK OYUNLARI. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9(4), 1503-1518.

27712  27714 27715