Research Article
BibTex RIS Cite

DİNLEME STRATEJİLERİNİN UYGULANABİLİRLİĞİNE DAİR TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ

Year 2020, Volume: 9 Issue: 4, 1697 - 1719, 15.12.2020

Abstract

Dinleme sürecindeki hedeflerimize ulaşmak için gösterdiğimiz becerilere dinleme stratejileri denir. Bu çalışmada alan yazında belirlenen dinleme stratejilerinin uygulanabilirliğine dair Türkçe öğretmenlerinin görüşleri belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Bitlis il merkezindeki devlet okullarında aktif olarak çalışan 3’ü kadın, 8’i erkek olmak üzere 11 Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışma, nitel türde fenomenolojik desende oluşturulmuş; 2’si üstbilişsel, 7’si bilişsel strateji, 1 soru ise dinleme stratejilerinin uygulanabilirliğini artırma ile ilgili olup yarı yapılandırılmış 10 maddelik görüşme kılavuzu üzerinden Türkçe öğretmenlerinin görüşleri alınmıştır. Toplanan veriler, betimsel ve içerik analizine tabi tutulmuş, elde edilen bulguların frekansları çıkarılmıştır. Kodlayıcı güvenirliğini sağlamak adına iki ayrı araştırmacı tarafından kodlanan veriler arasındaki uyum yüzdesi %86’dır. Elde edilen sonuçlara göre dinleme stratejilerinin kullanımını güçlendiren ya da zayıflatan beş temel başlık belirlenmiştir: öğretmen, dinleme materyali, öğrenci, ortam ve konuşmacı.

References

  • Akçataş, A. (2001). İletişim eksiklikleri ve dilin kullanımı. Dil Dergisi, (106), 61-66.
  • Aktaş, Ş. ve Osman, G. (2001). Yazılı ve sözlü anlatım kompozisyon sanatı (7. baskı). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Akyol, H. (2013). Programa uygun Türkçe öğretim yöntemleri (6. baskı). Ankara: Pegem A Akademi.
  • Arıcı, A ve Kır, D. (2017). Dinlemeye hazırlık çalışmalarının dinlediğini anlamaya etkisi. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(8), 265-275. doi: 10.20860/ijoses.351976.
  • Amin, I. A, Aly, M. A. ve Amin, M. M. (2011). A correlation study between EFL strategic listening and listening comprehension skills among secondary school students. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED527448.pdf adresinde 13.11.2019 tarihinde alınmıştır.
  • Altunbay, M. (2012). Dil öğreniminde ve öğretiminde tiyatronun kullanımı ve tiyatronun temel dil becerilerine katkısı. Turkish Studies, 7(4), 747-760.
Year 2020, Volume: 9 Issue: 4, 1697 - 1719, 15.12.2020

Abstract

References

  • Akçataş, A. (2001). İletişim eksiklikleri ve dilin kullanımı. Dil Dergisi, (106), 61-66.
  • Aktaş, Ş. ve Osman, G. (2001). Yazılı ve sözlü anlatım kompozisyon sanatı (7. baskı). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Akyol, H. (2013). Programa uygun Türkçe öğretim yöntemleri (6. baskı). Ankara: Pegem A Akademi.
  • Arıcı, A ve Kır, D. (2017). Dinlemeye hazırlık çalışmalarının dinlediğini anlamaya etkisi. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(8), 265-275. doi: 10.20860/ijoses.351976.
  • Amin, I. A, Aly, M. A. ve Amin, M. M. (2011). A correlation study between EFL strategic listening and listening comprehension skills among secondary school students. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED527448.pdf adresinde 13.11.2019 tarihinde alınmıştır.
  • Altunbay, M. (2012). Dil öğreniminde ve öğretiminde tiyatronun kullanımı ve tiyatronun temel dil becerilerine katkısı. Turkish Studies, 7(4), 747-760.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Abdurrahman Gündüz

Sezgin Demir This is me

Publication Date December 15, 2020
Submission Date December 15, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 9 Issue: 4

Cite

APA Gündüz, A., & Demir, S. (2020). DİNLEME STRATEJİLERİNİN UYGULANABİLİRLİĞİNE DAİR TÜRKÇE ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9(4), 1697-1719.

27712  27714 27715