Research Article
BibTex RIS Cite

EĞİTİMDE BULUT BİLİŞİME İLİŞKİN ARAŞTIRMALARIN İÇERİK ANALİZİ YÖNTEMİYLE İNCELENMESİ

Year 2021, Volume: 10 Issue: 1, 272 - 284, 15.03.2021

Abstract

Bu araştırmanın amacı eğitimde bulut bilişim kullanımına yönelik araştırmaların incelenmesi ve bu kapsamda yapılan araştırmaların çeşitli açılardan eğilimlerinin belirlenmesidir. Araştırma kapsamında Science Direct, Web of Science, ProQuest, Google Akademik ve YÖK tez merkezi taranarak araştırmacılar tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde seçilen 69 adet çalışma içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırma sonucunda eğitsel bulut bilişim kullanımına yönelik bulut bilişime adaptasyon ve bulut bilişimi kabule yönelik çalışmalar yapıldığı ve bu araştırmalarda genel olarak Teknoloji Kabul Modeli, Sebepli Davranış Kuramları kapsamında inceleme yapıldığı belirlenmiştir. İncelenen araştırmalarda çoğunlukla üniversite öğrencilerinin örneklem olarak tercih edildiği, istatistiksel yöntem olarak betimsel ve fark testlerinin kullanıldığı görülmüştür. Veri toplama aracı olarak daha çok nicel veri toplama araçlarının kullanıldığı ve algı-tutum testleri ile anketlere daha çok yer verildiği, bağımlı değişken olarak ise eğitimde bulut bilişimi kullanmaya etki eden faktörler, işbirlikli öğrenmeye etkisi ve öğrenci görüşlerinin sıklıkla incelendiği belirlenmiştir.

References

  • Arık, R. S., ve Türkmen, M. (2009). Eğitim bilimleri alanında yayınlanan bilimsel dergilerde yer alan makalelerin incelenmesi.Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Antalya.
  • Batdı, V., Elaldı, Ş. ve Akpınar, B. (2019). Akıllı telefonların öğretmen adaylarının akademik başarıları ile sunum yeterlik düzeylerine etkisine ilişkin çoklu analiz. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 8(2), 1183-1204.
  • Bora, U. J. ve Ahmed, M. (2013). E-learning using cloud computing. International Journal of Science and Modern Engineering, 1(2), 9-12.
  • Bilgi Teknolojileri Kurumu ([BTK], 2013). Bulut Bilişim. https://www.btk.gov.tr/uploads/pages/slug/bulut-bilisim.pdf
  • Bilgi Teknolojileri Kurumu ([BTK], 2019). 2019-2023 Stratejik Planı. https://www.btk.gov.tr/uploads/pages/yayinlar-stratejik-planlar/btk-2019-2023-stratejik-plani.pdf
  • Ercan, T. (2010). Effective use of cloud computing in educational institutions. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 938-942.
  • González-Martínez, J. A., Bote-Lorenzo, M. L., Gómez-Sánchez, E., ve Cano-Parra, R. (2015). Cloud computing and education: A state-of-the-art survey. Computers & Education, 80, 132-151.
  • Goyal, L. C. ve Jatav, P.K. (2012). Cloudcomputing: an overview and its impact on libraries. International Journalof Next Generation Computer Applications, 1(1), 9-15.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G. ve Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 177-199.
  • Gökmen, Ö. F., Uysal, M., Yaşar, H., Kırksekiz, A., Güvendi, G. M. ve Horzum, M. B. (2017). Türkiye’de 2005-2014 yılları arasında yayınlanan uzaktan eğitim tezlerindeki yöntemsel eğilimler: Bir içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 42(189).
  • Gülbahar, Y. ve Alper, A. (2009). A content analysis of the studies in instructional technologies area. Egitim Bilimleri Fakultesi Dergisi, 42(2), 93.
  • Henkoğlu, T. ve Külcü, Ö. (2013). Bilgi erişim platformu olarak bulut bilişim: Riskler ve hukuksal koşullar üzerine bir inceleme. Bilgi Dünyası, 14(1), 62-86.
  • İşman, A. (2011). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kurtoğlu, M. ve Seferoğlu, S. (2014). Öğretmenlerin teknoloji kullanımı ile ilgili Türkiye kaynaklı dergilerde yayımlanmış makalelerin incelenmesi. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 2(3). Masud, M. A. H. ve Huang, X. (2012). An e-learning system architecture based on cloud computing. system, World Academy of Science, Engineering and Technology. Vol:6 2012-02-21.
  • Mathew, S. (2012). Implementation of cloud computing in education-A Revolution. International Journal of Computer Theory and Engineering, 4(3), 473. Mell, P. ve Grance, T. (2011). The NIST definition of cloud computing.http://faculty.winthrop.edu/domanm/csci411/Handouts/NIST.pdf
  • Mircea, M. ve Andreescu, A. I. (2011). Using cloud computing in higher education: A strategy to improve agility in the current financial crisis. Communications of the IBIMA.
  • Mirzaoğlu, A. G. (2011). Bulut bilişimin teknik, uygulama ve düzenleme boyutuyla değerlendirilmesi, dünya örnekleri ve ülkemize ilişkin öneriler. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu.
  • Özdamli, F., Karagozlu, D., Beyatli, O. ve Ozansoy, K. (2015). The trends in education regarding could computing between the years 2005 and 2013. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 182, 601-606.
  • Selçuk, Z. Palancı, M., Kandemir, M. ve Dündar, H. (2014). Eğitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39(173).
  • Sevli, O. ve Küçüksille, E. U. (2012). Bulut bilişimin eğitim alanında uygulanması. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 16(3), 248-254.
  • Sırakaya, M. ve Alsancak Sırakaya D.(2013). Eğitim uygulamaları için yeni fırsat: Bulut bilişim. International Symposium on Changesand New Trends in Education.
  • Solmaz, E. ve Gökçearslan, Ş. (2016). Mobil öğrenme: Lisansüstü tezlere yönelik bir içerik analizi çalışması. 10th International Computer and Instructional Technologies Symposium (ICITS), Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi. Rize, Türkiye.
  • Usluel, Y. K., ve Mazman, S. G. (2010). Eğitimde yeniliklerin yayılımı, kabulü ve benimsenmesi sürecinde yer alan öğeler: bir içerik analizi çalışması. Çukurova University Faculty of Education Journal, 39.
  • Ulu, H. ve Zelzele, E. B. (2018). Öğretmen adaylarının ekran okuma öz yeterlik algılarının incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(4), 2608-2628. Ünsal, H. (2010). Yeni bir öğrenme yaklaşımı: Harmanlanmış öğrenme. Milli Eğitim, Sayı: 185
  • Yalçınkaya, Y. ve Özkan, H. H. (2012). 2000-2011 Yılları arasında eğitim fakülteleri dergilerinde yayımlanan matematik öğretimi alternatif yöntemleri ile ilgili makalelerin içerik analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (16), 31-45.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Year 2021, Volume: 10 Issue: 1, 272 - 284, 15.03.2021

Abstract

References

  • Arık, R. S., ve Türkmen, M. (2009). Eğitim bilimleri alanında yayınlanan bilimsel dergilerde yer alan makalelerin incelenmesi.Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Antalya.
  • Batdı, V., Elaldı, Ş. ve Akpınar, B. (2019). Akıllı telefonların öğretmen adaylarının akademik başarıları ile sunum yeterlik düzeylerine etkisine ilişkin çoklu analiz. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 8(2), 1183-1204.
  • Bora, U. J. ve Ahmed, M. (2013). E-learning using cloud computing. International Journal of Science and Modern Engineering, 1(2), 9-12.
  • Bilgi Teknolojileri Kurumu ([BTK], 2013). Bulut Bilişim. https://www.btk.gov.tr/uploads/pages/slug/bulut-bilisim.pdf
  • Bilgi Teknolojileri Kurumu ([BTK], 2019). 2019-2023 Stratejik Planı. https://www.btk.gov.tr/uploads/pages/yayinlar-stratejik-planlar/btk-2019-2023-stratejik-plani.pdf
  • Ercan, T. (2010). Effective use of cloud computing in educational institutions. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 938-942.
  • González-Martínez, J. A., Bote-Lorenzo, M. L., Gómez-Sánchez, E., ve Cano-Parra, R. (2015). Cloud computing and education: A state-of-the-art survey. Computers & Education, 80, 132-151.
  • Goyal, L. C. ve Jatav, P.K. (2012). Cloudcomputing: an overview and its impact on libraries. International Journalof Next Generation Computer Applications, 1(1), 9-15.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G. ve Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 177-199.
  • Gökmen, Ö. F., Uysal, M., Yaşar, H., Kırksekiz, A., Güvendi, G. M. ve Horzum, M. B. (2017). Türkiye’de 2005-2014 yılları arasında yayınlanan uzaktan eğitim tezlerindeki yöntemsel eğilimler: Bir içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 42(189).
  • Gülbahar, Y. ve Alper, A. (2009). A content analysis of the studies in instructional technologies area. Egitim Bilimleri Fakultesi Dergisi, 42(2), 93.
  • Henkoğlu, T. ve Külcü, Ö. (2013). Bilgi erişim platformu olarak bulut bilişim: Riskler ve hukuksal koşullar üzerine bir inceleme. Bilgi Dünyası, 14(1), 62-86.
  • İşman, A. (2011). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kurtoğlu, M. ve Seferoğlu, S. (2014). Öğretmenlerin teknoloji kullanımı ile ilgili Türkiye kaynaklı dergilerde yayımlanmış makalelerin incelenmesi. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 2(3). Masud, M. A. H. ve Huang, X. (2012). An e-learning system architecture based on cloud computing. system, World Academy of Science, Engineering and Technology. Vol:6 2012-02-21.
  • Mathew, S. (2012). Implementation of cloud computing in education-A Revolution. International Journal of Computer Theory and Engineering, 4(3), 473. Mell, P. ve Grance, T. (2011). The NIST definition of cloud computing.http://faculty.winthrop.edu/domanm/csci411/Handouts/NIST.pdf
  • Mircea, M. ve Andreescu, A. I. (2011). Using cloud computing in higher education: A strategy to improve agility in the current financial crisis. Communications of the IBIMA.
  • Mirzaoğlu, A. G. (2011). Bulut bilişimin teknik, uygulama ve düzenleme boyutuyla değerlendirilmesi, dünya örnekleri ve ülkemize ilişkin öneriler. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu.
  • Özdamli, F., Karagozlu, D., Beyatli, O. ve Ozansoy, K. (2015). The trends in education regarding could computing between the years 2005 and 2013. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 182, 601-606.
  • Selçuk, Z. Palancı, M., Kandemir, M. ve Dündar, H. (2014). Eğitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39(173).
  • Sevli, O. ve Küçüksille, E. U. (2012). Bulut bilişimin eğitim alanında uygulanması. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 16(3), 248-254.
  • Sırakaya, M. ve Alsancak Sırakaya D.(2013). Eğitim uygulamaları için yeni fırsat: Bulut bilişim. International Symposium on Changesand New Trends in Education.
  • Solmaz, E. ve Gökçearslan, Ş. (2016). Mobil öğrenme: Lisansüstü tezlere yönelik bir içerik analizi çalışması. 10th International Computer and Instructional Technologies Symposium (ICITS), Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi. Rize, Türkiye.
  • Usluel, Y. K., ve Mazman, S. G. (2010). Eğitimde yeniliklerin yayılımı, kabulü ve benimsenmesi sürecinde yer alan öğeler: bir içerik analizi çalışması. Çukurova University Faculty of Education Journal, 39.
  • Ulu, H. ve Zelzele, E. B. (2018). Öğretmen adaylarının ekran okuma öz yeterlik algılarının incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(4), 2608-2628. Ünsal, H. (2010). Yeni bir öğrenme yaklaşımı: Harmanlanmış öğrenme. Milli Eğitim, Sayı: 185
  • Yalçınkaya, Y. ve Özkan, H. H. (2012). 2000-2011 Yılları arasında eğitim fakülteleri dergilerinde yayımlanan matematik öğretimi alternatif yöntemleri ile ilgili makalelerin içerik analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (16), 31-45.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Bünyamin Atıcı This is me

Muhterem Akgün This is me

Publication Date March 15, 2021
Submission Date August 14, 2020
Published in Issue Year 2021 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Atıcı, B., & Akgün, M. (2021). EĞİTİMDE BULUT BİLİŞİME İLİŞKİN ARAŞTIRMALARIN İÇERİK ANALİZİ YÖNTEMİYLE İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 10(1), 272-284.

27712  27714 27715