Research Article
BibTex RIS Cite

KA-SI EMPATİK EĞİLİM ÖLÇEĞİ-ERGEN FORMU’NUN UYGURCA VERSİYONU: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK

Year 2022, Volume: 11 Issue: 1, 374 - 383, 15.03.2022

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Çin’in Sincan bölgesindeki ergenler arasında KA-SI Empatik Eğilim Ölçeği-Ergen Formu’nun (KA-SI AF) Uygurca versiyonunun faktör geçerliliğini, cinsiyete göre ölçüm değişmezliğini ve güvenilirliğini incelemektir. Örnekleme gurubuna toplam 331 ortaokul ve lise öğrencisi (198 kız, 133 erkek) dâhil edilmiştir. Araştırma verileri KA-SI AF ve demografik anket formu yoluyla toplanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizleri iki boyutlu bir yapıyı (bilişsel ve duygusal) desteklemiştir. Cinsiyet grupları arasında ölçüm değişmezliği çok gruplu CFA yoluyla desteklenmiştir. KA-SI AF’nin Uygurca formu, .84 ile .90 arasında mükemmel güvenilirlik değerleri göstermiştir. Bulgular, KA-SI AF'nin Uygurca versiyonunun ortaokul ve lise öğrencilerine uygun, geçerli ve güvenilir bir empatik eğilim ölçüsü olduğunu göstermektedir.

References

  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Associates.
  • Cohen, D & Strayer, J. (1996). Empathy in conduct-disordered and comparison youth. Developmental Psychology, 32, 988–998.
  • Cohen, D. (1982). Empathy in conduct disordered youth. Simon fraser university. Psychology Department, Submitted Master Thesis.
  • Dimitrov, D. M. (2010). Testing for factorial invariance in the context of construct validation. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 43, 121–149. doi:10.1177/0748175610373459.
  • Dereli, E & Aypay, A. (2012). Ortaöğretim öğrencilerinin empatik eğilimleri ve işbirliği yapma karakterlerinin insani değerlerini yordaması ve bu özelliklerin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 1249-1270.
  • Duy, B & Yıldız, M. A. (2014). Does being in a different bully status makes a difference regarding empathy and life satsfaction. 5. European conference. On Social And Behavioral Science, 9, 11-14.
  • Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling: a multidisciplinary journal, 6(1), 1-55.
  • Jöreskog, K. G & Sörbom, D. (1999). LISREL 8.30 for Windows [Computer software]. Lincolnwood, IL: Scientific Software International, Inc.
  • Jolliffe, D & Farrington, DP. (2004). Empathy and offending: A systematic review and meta-analysis. Aggr Violent Behav 9: 441–476.
  • Karamuk, A. (2015). 10-13 yaş grubu çocuklarının empati deneyinin incelenmesi. Beykent üniversitesi, sosyal bilimler enistitüsü. Yayınlanmış yüksek lisans tezi.
  • Kemp, R. A. T., Overbek, G., Wied, M., engels, R. C. M. E. Scholte, R. H. J. (2007). Early adolesent empathy, parental support, and antisocial behavior. The Journal Of Genetic Psychology, 168(1), 5-18.
  • Küçükkaragöz, H., Akay, Y & Canbulut T. (2011). Bir grup ilköğretim öğrencisinin bazı psiko-sosyal değişkenlere göre empatik beceri düzeyleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2):, 88-100.
  • Kaya, A & Siyez, D. M. (2010). KA-Sİ çocuk ve ergenler için empatik eğilim ölçeği: geliştirilmesi geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 35(156), 110–125.
  • Lawrence, E. J., Shaw, P., Baker, D., Baron-Cohen, C & David, A. S. (2004). Mesuring empathy: reliability and validity of the empathy quotient. Psychological Medicine, 34, 911-924.
  • Liu, J., Qiao, X., Dong, F., & Raine, A. (2018). The Chinese version of the cognitive, affective, and somatic empathy scale for children: Validation, gender invariance and associated factors. PloS one, 13(5), e0195268.
  • Mahplet, K & Meng, Q. M. (2001). 维吾尔族大学生心理健康评价结构的研究. 第九届全国心理学学术会议文摘选集。www.cnki.com.cn.
  • Milfont, T. L & Fischer, R. (2010). Testing measurement invariance across groups: applications in cross cultural research. International Journal Of Psychological Research, 3 (1), 2011-2084.
  • Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory (3rd ed.). New York: McGrawHill.
  • Onay, İ., Egüz, Ş & Ünal, A. (2015). İnvestigation of empathy tendency of teacher candidates according to some variables. The Journal Of International Social Research, 40 (8), 1307-9581.
  • Rehber, E. (2007). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin empatik eğilim düzeylerine göre çatışma çözme davranışlarının incelenmesi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Satılmış, H. B. (2012). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin bazı değişkenlere göre psikolojik belirtileri ve empatik eğilim düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Siyez, D. M & Kaya, A. (2011). Empathic tendency in the peer bulling groups. Inonu University Journal Of The Faculty Of Education. 12 (2), 23-43.
  • Şahin, E., Ersanlı, E., Kumcağız, H., Barut, Y & Ak, E. (2014). Sociodemographic differences in empathic tendency: A Sample of Religious High School Students. Journal Of Studies in Education, 4(4), 2162-6952.
  • Salvucci, S., Walter, E., Conley, V., Fink, S., & Saba, M. (1997). Measurement error studies at the national center for education statistics. U.S. Department of Education Office of Educational Research and Improvement.
  • Taner-Derman, M. (2013). Çocukların empati beceri düzeylerinin ailesel etmenlere göre belirlenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies International Journal of Social. 6(1),1365-1382.
  • Vandenberg, R. J & Lance, C. E. (2000). A review and synthesis of the measurement invariance literature: Suggestions, practices, and recommendations for organizational research. Organizational Research Methods, 3(1), 4-69.
  • Yıldız, M. A & Duy, B. (2013). Kişiler arası iletişim becerileri psiko-eğitim programının görme engelli erinlerin empatik eğilimi ve iletişim becerileri üzerine etkisi. Kuram ve Uygulama Eğitim Bilimleri. 13(3) . 1461-1476.
  • Zang, X. (2012). Perceptions of masculinity and femininity among Uyghur muslims in china. Asian Women, 28(4).

THE UYGHURIAN VERSION OF THE KA-SI EMPATHIC TENDENCY SCALE-ADOLESCENT FORM: VALIDITY AND RELIABILITY

Year 2022, Volume: 11 Issue: 1, 374 - 383, 15.03.2022

Abstract

The aim of this study was to examine the factorial validity, measurement invariance across sex, and reliability of a Uyghurian version of the KA-SI Empathic Tendency Scale-Adolescent Form (KA-SI AF) among adolescents in Xinjiang, China. A total of 331 middle and high school students (198 girls, 133 boys) were included in the sample. Research data was collected via KA-SI AF and demographic questionnaire. Confirmatory factor analyses supported a two-dimensional structure (cognitive and emotional). Multi-group CFA supported measurement invariance across sex groups. The Uyghur form of KA-SI AF yielded excellent reliability values from .84 to .90. Findings suggest that Uyghur version of the KA-SI AF was valid and reliable measure of empathic tendency suitable for middle and high school students.

References

  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Associates.
  • Cohen, D & Strayer, J. (1996). Empathy in conduct-disordered and comparison youth. Developmental Psychology, 32, 988–998.
  • Cohen, D. (1982). Empathy in conduct disordered youth. Simon fraser university. Psychology Department, Submitted Master Thesis.
  • Dimitrov, D. M. (2010). Testing for factorial invariance in the context of construct validation. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 43, 121–149. doi:10.1177/0748175610373459.
  • Dereli, E & Aypay, A. (2012). Ortaöğretim öğrencilerinin empatik eğilimleri ve işbirliği yapma karakterlerinin insani değerlerini yordaması ve bu özelliklerin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 1249-1270.
  • Duy, B & Yıldız, M. A. (2014). Does being in a different bully status makes a difference regarding empathy and life satsfaction. 5. European conference. On Social And Behavioral Science, 9, 11-14.
  • Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling: a multidisciplinary journal, 6(1), 1-55.
  • Jöreskog, K. G & Sörbom, D. (1999). LISREL 8.30 for Windows [Computer software]. Lincolnwood, IL: Scientific Software International, Inc.
  • Jolliffe, D & Farrington, DP. (2004). Empathy and offending: A systematic review and meta-analysis. Aggr Violent Behav 9: 441–476.
  • Karamuk, A. (2015). 10-13 yaş grubu çocuklarının empati deneyinin incelenmesi. Beykent üniversitesi, sosyal bilimler enistitüsü. Yayınlanmış yüksek lisans tezi.
  • Kemp, R. A. T., Overbek, G., Wied, M., engels, R. C. M. E. Scholte, R. H. J. (2007). Early adolesent empathy, parental support, and antisocial behavior. The Journal Of Genetic Psychology, 168(1), 5-18.
  • Küçükkaragöz, H., Akay, Y & Canbulut T. (2011). Bir grup ilköğretim öğrencisinin bazı psiko-sosyal değişkenlere göre empatik beceri düzeyleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2):, 88-100.
  • Kaya, A & Siyez, D. M. (2010). KA-Sİ çocuk ve ergenler için empatik eğilim ölçeği: geliştirilmesi geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 35(156), 110–125.
  • Lawrence, E. J., Shaw, P., Baker, D., Baron-Cohen, C & David, A. S. (2004). Mesuring empathy: reliability and validity of the empathy quotient. Psychological Medicine, 34, 911-924.
  • Liu, J., Qiao, X., Dong, F., & Raine, A. (2018). The Chinese version of the cognitive, affective, and somatic empathy scale for children: Validation, gender invariance and associated factors. PloS one, 13(5), e0195268.
  • Mahplet, K & Meng, Q. M. (2001). 维吾尔族大学生心理健康评价结构的研究. 第九届全国心理学学术会议文摘选集。www.cnki.com.cn.
  • Milfont, T. L & Fischer, R. (2010). Testing measurement invariance across groups: applications in cross cultural research. International Journal Of Psychological Research, 3 (1), 2011-2084.
  • Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory (3rd ed.). New York: McGrawHill.
  • Onay, İ., Egüz, Ş & Ünal, A. (2015). İnvestigation of empathy tendency of teacher candidates according to some variables. The Journal Of International Social Research, 40 (8), 1307-9581.
  • Rehber, E. (2007). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin empatik eğilim düzeylerine göre çatışma çözme davranışlarının incelenmesi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Satılmış, H. B. (2012). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin bazı değişkenlere göre psikolojik belirtileri ve empatik eğilim düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Siyez, D. M & Kaya, A. (2011). Empathic tendency in the peer bulling groups. Inonu University Journal Of The Faculty Of Education. 12 (2), 23-43.
  • Şahin, E., Ersanlı, E., Kumcağız, H., Barut, Y & Ak, E. (2014). Sociodemographic differences in empathic tendency: A Sample of Religious High School Students. Journal Of Studies in Education, 4(4), 2162-6952.
  • Salvucci, S., Walter, E., Conley, V., Fink, S., & Saba, M. (1997). Measurement error studies at the national center for education statistics. U.S. Department of Education Office of Educational Research and Improvement.
  • Taner-Derman, M. (2013). Çocukların empati beceri düzeylerinin ailesel etmenlere göre belirlenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies International Journal of Social. 6(1),1365-1382.
  • Vandenberg, R. J & Lance, C. E. (2000). A review and synthesis of the measurement invariance literature: Suggestions, practices, and recommendations for organizational research. Organizational Research Methods, 3(1), 4-69.
  • Yıldız, M. A & Duy, B. (2013). Kişiler arası iletişim becerileri psiko-eğitim programının görme engelli erinlerin empatik eğilimi ve iletişim becerileri üzerine etkisi. Kuram ve Uygulama Eğitim Bilimleri. 13(3) . 1461-1476.
  • Zang, X. (2012). Perceptions of masculinity and femininity among Uyghur muslims in china. Asian Women, 28(4).
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Reziwanguli Yusupu This is me

Diğdem Müge Siyez This is me

Alim Kaya This is me

Publication Date March 15, 2022
Submission Date July 25, 2021
Published in Issue Year 2022 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Yusupu, R., Siyez, D. M., & Kaya, A. (2022). THE UYGHURIAN VERSION OF THE KA-SI EMPATHIC TENDENCY SCALE-ADOLESCENT FORM: VALIDITY AND RELIABILITY. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 11(1), 374-383.

27712  27714 27715