Bu araştırmanın amacı, fen bilimleri öğretmenlerinin çevrim içi öğrenme (senkron) ortamlarında yaşadıkları deneyimleri derinlemesine incelemektir. Bu amaç doğrultusunda araştırma nitel araştırma desenlerinden biri olan fenomenolojik desene göre yürütülmüştür. Araştırmanın katılımcıları, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Akdeniz Bölgesi’nde görev yapan 10 fen bilimleri öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada yarı-yapılandırılmış görüşme formu ile veriler elde edilmiştir. Verilerin analizinde nitel veri analizinden biri olan içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda fen bilimleri öğretmenleri; çevrim içi öğrenme sürecinin farklı olduğunu, dijital ve teknoloji okuryazarlık düzeylerinin yetersiz olduğunu, fırsat eşitsizliğinin yaşandığını ifade etmişlerdir. Çevrim içi öğrenme ortamlarında istekli olarak yer alan öğrencilere ders veren öğretmenler olumlu tutum geliştirirken derse katılımın az olduğu, velileri ilgisiz olan öğrencilere ders veren öğretmenlerin olumsuz tutum geliştirdikleri görülmüştür. Öğretmenler, düşünme becerilerini geliştirmek için çeşitli etkinlikler hazırladıklarını ve koşullara uygun çeşitli ölçme değerlendirme araçlarını kullanıldıklarını belirtmişlerdir. Web 2.0 araçlarını kullanan bir fen bilimleri öğretmeni, araçların derste kullanılmasının verimliliği arttırdığını ifade etmiştir. Öğretmenler, çevrim içi öğrenme ortamları için öğretmenlerin donanımlı ve yeniliklere açık olmaması, velilerin ilgisizliği, öğrenciler ile göz temasının ve iletişimin kurulamaması gibi sorunlarla karşılaştıklarını belirtmişlerdir. Öğretmenler, çevrim içi öğrenme ortamlarında sanal materyallerin çeşitliliğinin arttırılması ve farklı duyu organlarına hitap eden materyallerin tasarlanması, öğrencilerin eksik materyalleri giderilmesi, internet alt yapısının güçlendirilmesi yönünde öneriler geliştirmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2022 |
Submission Date | December 25, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 11 Issue: 1 |