Research Article
BibTex RIS Cite

YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRENENLERİN UZAKTAN TÜRKÇE ÖĞRENİMLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME

Year 2022, Volume: 11 Issue: 3, 1130 - 1149, 15.09.2022

Abstract

Aralık 2019’da Çin’in Wuhan kentinde ortaya çıkan Covid-19 salgınından sonra tüm dünyaya hızla yayılan hastalık sebebiyle dünyadaki hareketlilik durma noktasına gelmiştir. Bu durumdan en çok yaklaşık 2 milyar öğrencinin eğitim öğretim hayatı etkilenmiştir. Bir anda kesintiye uğrayan yüz yüze eğitim yerini uzaktan eğitime bırakarak bazı kurumları, öğretmenleri ve öğrencileri hazırlıksız yakalamıştır. Bu çalışma da zorunlu uzaktan eğitime geçildikten sonra yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin yaşadığı deneyimleri tespit etmeyi amaçlamıştır. Durum çalışması ile yürütülen bu araştırmada “Yarı yapılandırılmış Covid19 sonrası uzaktan Türkçe öğrenimi anketi” ile 307 öğrenciden veri toplanmış ve veriler yüzde frekans, betimsel analiz yöntemiyle incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre daha önce çoğunun uzaktan eğitimle bir dil öğrenmediği tespit edilen öğrencilerin motivasyonlarının orta seviyede olduğu, derse sesli olarak katıldıkları, uzaktan eğitimin en çok konuşma becerisine fayda sağladığı ve öğretmenlerinin bu konuda başarılı olduklarını düşündükleri saptanmıştır. Fakat olumlu yönlerine rağmen öğrencilerin çoğunun yüz yüze eğitimi daha faydalı buldukları ve pandemiden sonra yine yüz yüze eğitimi tercih edecekleri sonuçlarına ulaşılmıştır.

References

  • Adıyaman, Z. (2002). Uzaktan eğitim yoluyla yabancı dil öğretimi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 1(1), 92-97.
  • Afşar, B. ve Büyükdoğan, B. (2020). Covid 19 pandemisi döneminde İİBF ve SBBF öğrencilerinin uzaktan eğitim hakkındaki değerlendirmeleri. Karatay Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5, 151-182.
  • Başaran, M. ve Bensenghir, R. (2021). Uzaktan eğitimle Türkçe öğrenme sürecinde a1 düzeyindeki Arap öğrencilerin karşılaştıkları güçlükler ve çözüm önerileri. Temel Eğitim Dergisi, 12, 18-24.
  • Bay, B., Karataş, F. ve Üstün, B. (2021). Yabancı dil hazırlık sınıfı öğrencileri perspektifinden pandemi sürecinde uzaktan eğitim: fenemonolojik bir çalışma. Diyalog, 1, 184-203.
  • Boylu, E. ve Arslanbaş, F. (2021). Türkçenin yabancı dil olarak uzaktan öğretiminde ölçme ve değerlendirme yönelik çevrim içi web 2.0 araçları. E. Boylu ve H. Güngör (Ed.), Türkçenin yabancı dil olarak uzaktan öğretimi (ss.349-377) içinde. Nobel Akademi.
  • Buluk, B. ve Eşitti, B. (2020). Koronavirüs (covid-19) sürecinde uzaktan eğitimin turizm lisans öğrencileri tarafından değerlendirilmesi. Journal of Awareness, 5(3), 285-298.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 133-151.
  • Chen, E., Kaczmarek, K. ve Ohyama, H. (2020). Student perceptions of distance learning strategies during COVID‐19. Journal of Dental Education.
  • Çardak, U. ve Güler, Ç. (2022). Uzaktan eğitim ve uzaktan öğretmen yetiştirme bağlamında akademisyen uygulama, görüş ve önerileri. Van YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, Şubat Özel Sayı, 323-353.
  • Demirçelik, E., Mert, R. ve Yıldırım, Z. S. (2021). Kayseri’deki 9. sınıf öğrencilerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (2), 227-235.
  • Genç, M. F. ve Gümrükçüoğlu, S. (2020). Koronavirüs (Covıd-19) sürecinde ilâhiyat fakültesi öğrencilerinin uzaktan eğitime bakışları. Electronic Turkish Studies, 15(4).
  • Gonzalez, T., de la Rubia, M. A., Hincz, K. P., Comas-Lopez, M., Subirats, L., Fort, S. ve Sacha, G. M. (2020). Influence of COVID-19 confinement on students’ performance in higher education. PloS One, 15(10), e0239490.
  • Greenberg, G. (1998). Distance education technologies: Best practices for K-12 settings. IEEE Technology and Society Magazine, 17(4). 36-40.
  • Karadağ, E. ve Yücel, C. (2020). Yeni tip Koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, doi:10.2399/yod.20.730688
  • Karagöz, N., Ağadayı, E. ve Ayhan Başer, D. (2020). Bir tıp fakültesi öğrencilerinin pandemide uzaktan eğitim ile ilgili davranışları ve sorunları pandemi sürecinde tıp eğitimi. The Journal of Turkish Family Phsyician, 11 (14), 149-158.
  • Karakuş, N., Ucuzsatar, N., Karacaoğlu, M. Ö., Esendemir, N. ve Bayraktar, D. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (19), 220-241.
  • Karatay, H., Kaya, S. ve Başer, D. (2021). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde uzaktan eğitime yönelik öğrenci görüşleri. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 24, 223-232.
  • Kolcu Canatar, S. ve Balcı, A. (2021). Salgın döneminde uzaktan Türkçe öğretimi: öğretmen görüşleri kapsamında bir değerlendirme. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3 /1, 55-65.
  • İskender, M. E. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde uzaktan eğitim derslerine ilişkin deneyimler. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 22, 96-117.
  • Moore, M. G. ve Kearsley, I. G. (2012). Distance education: A systems view of online learning. Wadsworth Publishing.
  • Moralı, G. (2021). Türkçenin yabancı dil olarak uzaktan öğretiminde anlama becerilerinin geliştirilmesi. E. Boylu ve H. Güngör (Ed.), Türkçenin yabancı dil olarak uzaktan öğretimi (119-149) içinde. Nobel Akademi.
  • Mutluer, Ö. ve Bavlı, B. (2022). Dezavantajlı ilkokulda görev yapmakta olan sınıf öğretmenlerinin perspektifinden acil uzaktan öğretim (AUÖ) uygulamaları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 30, 47-69.
  • Ozan, Ö. ve Göçmenler, H. (2018). Türkçenin yabancı dil olarak uzaktan farklılaştırılmış öğretimi projesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretimi Özel Sayısı, 129-134.
  • Özarslan, Y.ve Ozan, Y. (2021). Uzaktan dil öğretimi ve öğrenimi. E, Boylu ve H, Güngör (Ed.), Türkçenin yabancı dil olarak uzaktan öğretimi (ss.24-58) içinde. Nobel Akademi.
  • Özdoğan, A. Ç. ve Berkant, H. G. (2020). Covıd-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye'de ve Dünyada Eğitim, 13-43. DOI: 10.37669/milliegitim.788118.
  • Pilancı, H. (2015). Web tabanlı uzaktan dil öğretimindeki gelişmeler ve yabancı dil olarak Türkçe öğretimi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 3(3), 253-267.
  • Saltürk, A. ve Güngör, C. (2020). Üniversite öğrencilerinin gözünden covid-19 pandemi döneminde uzaktan eğitime geçiş deneyimi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(36), 137-174.
  • Selçuk, O., Gencer, T. E. ve Karataş, Z. (2021). Sosyal hizmet öğrencilerinin covid-19 salgını ve uzaktan eğitim sürecine ilişkin tutumları ile psikolojik sağlamlıklarının incelenmesi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 32(3), 967-994. DOI: 10.33417/tsh.931255
  • Sezgin, S. (2021). Acil uzaktan eğitim sürecinin analizi: öne çıkan kavramlar, sorunlar ve çıkarılan dersler. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 273-296.
  • Süral, İ. (2015). Açık ve uzaktan öğrenmede teknolojik altyapının oluşturulması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(4), 81-95.
  • Şimşek, A. (2022). Uzaktan eğitimin öğrenci motivasyonu açısından incelenmesi. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 51-76.
  • Ülger, K. (2021). Uzaktan eğitim modelinde karşılaşılan sorunlar-fırsatlar ve çözüm önerileri. International Journal of Contemporary Educational Studies, 7(1), 393-412.
  • Valentine, D. (2002). Distance learning: promises, problems, and possibilities. Online Journal of Distance Learning Administration, 5(3).
  • Yıldırım A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım Şahin, E. (2021). Pandemi sürecinin kadın üniversite öğrencileri üzerindeki etkileri ve uygulanan uzaktan eğitim sürecinde yaşadıkları sorunlar. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(17), 3246-3276.
Year 2022, Volume: 11 Issue: 3, 1130 - 1149, 15.09.2022

Abstract

References

  • Adıyaman, Z. (2002). Uzaktan eğitim yoluyla yabancı dil öğretimi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 1(1), 92-97.
  • Afşar, B. ve Büyükdoğan, B. (2020). Covid 19 pandemisi döneminde İİBF ve SBBF öğrencilerinin uzaktan eğitim hakkındaki değerlendirmeleri. Karatay Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5, 151-182.
  • Başaran, M. ve Bensenghir, R. (2021). Uzaktan eğitimle Türkçe öğrenme sürecinde a1 düzeyindeki Arap öğrencilerin karşılaştıkları güçlükler ve çözüm önerileri. Temel Eğitim Dergisi, 12, 18-24.
  • Bay, B., Karataş, F. ve Üstün, B. (2021). Yabancı dil hazırlık sınıfı öğrencileri perspektifinden pandemi sürecinde uzaktan eğitim: fenemonolojik bir çalışma. Diyalog, 1, 184-203.
  • Boylu, E. ve Arslanbaş, F. (2021). Türkçenin yabancı dil olarak uzaktan öğretiminde ölçme ve değerlendirme yönelik çevrim içi web 2.0 araçları. E. Boylu ve H. Güngör (Ed.), Türkçenin yabancı dil olarak uzaktan öğretimi (ss.349-377) içinde. Nobel Akademi.
  • Buluk, B. ve Eşitti, B. (2020). Koronavirüs (covid-19) sürecinde uzaktan eğitimin turizm lisans öğrencileri tarafından değerlendirilmesi. Journal of Awareness, 5(3), 285-298.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 133-151.
  • Chen, E., Kaczmarek, K. ve Ohyama, H. (2020). Student perceptions of distance learning strategies during COVID‐19. Journal of Dental Education.
  • Çardak, U. ve Güler, Ç. (2022). Uzaktan eğitim ve uzaktan öğretmen yetiştirme bağlamında akademisyen uygulama, görüş ve önerileri. Van YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, Şubat Özel Sayı, 323-353.
  • Demirçelik, E., Mert, R. ve Yıldırım, Z. S. (2021). Kayseri’deki 9. sınıf öğrencilerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (2), 227-235.
  • Genç, M. F. ve Gümrükçüoğlu, S. (2020). Koronavirüs (Covıd-19) sürecinde ilâhiyat fakültesi öğrencilerinin uzaktan eğitime bakışları. Electronic Turkish Studies, 15(4).
  • Gonzalez, T., de la Rubia, M. A., Hincz, K. P., Comas-Lopez, M., Subirats, L., Fort, S. ve Sacha, G. M. (2020). Influence of COVID-19 confinement on students’ performance in higher education. PloS One, 15(10), e0239490.
  • Greenberg, G. (1998). Distance education technologies: Best practices for K-12 settings. IEEE Technology and Society Magazine, 17(4). 36-40.
  • Karadağ, E. ve Yücel, C. (2020). Yeni tip Koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, doi:10.2399/yod.20.730688
  • Karagöz, N., Ağadayı, E. ve Ayhan Başer, D. (2020). Bir tıp fakültesi öğrencilerinin pandemide uzaktan eğitim ile ilgili davranışları ve sorunları pandemi sürecinde tıp eğitimi. The Journal of Turkish Family Phsyician, 11 (14), 149-158.
  • Karakuş, N., Ucuzsatar, N., Karacaoğlu, M. Ö., Esendemir, N. ve Bayraktar, D. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (19), 220-241.
  • Karatay, H., Kaya, S. ve Başer, D. (2021). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde uzaktan eğitime yönelik öğrenci görüşleri. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 24, 223-232.
  • Kolcu Canatar, S. ve Balcı, A. (2021). Salgın döneminde uzaktan Türkçe öğretimi: öğretmen görüşleri kapsamında bir değerlendirme. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3 /1, 55-65.
  • İskender, M. E. (2021). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde uzaktan eğitim derslerine ilişkin deneyimler. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 22, 96-117.
  • Moore, M. G. ve Kearsley, I. G. (2012). Distance education: A systems view of online learning. Wadsworth Publishing.
  • Moralı, G. (2021). Türkçenin yabancı dil olarak uzaktan öğretiminde anlama becerilerinin geliştirilmesi. E. Boylu ve H. Güngör (Ed.), Türkçenin yabancı dil olarak uzaktan öğretimi (119-149) içinde. Nobel Akademi.
  • Mutluer, Ö. ve Bavlı, B. (2022). Dezavantajlı ilkokulda görev yapmakta olan sınıf öğretmenlerinin perspektifinden acil uzaktan öğretim (AUÖ) uygulamaları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 30, 47-69.
  • Ozan, Ö. ve Göçmenler, H. (2018). Türkçenin yabancı dil olarak uzaktan farklılaştırılmış öğretimi projesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretimi Özel Sayısı, 129-134.
  • Özarslan, Y.ve Ozan, Y. (2021). Uzaktan dil öğretimi ve öğrenimi. E, Boylu ve H, Güngör (Ed.), Türkçenin yabancı dil olarak uzaktan öğretimi (ss.24-58) içinde. Nobel Akademi.
  • Özdoğan, A. Ç. ve Berkant, H. G. (2020). Covıd-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye'de ve Dünyada Eğitim, 13-43. DOI: 10.37669/milliegitim.788118.
  • Pilancı, H. (2015). Web tabanlı uzaktan dil öğretimindeki gelişmeler ve yabancı dil olarak Türkçe öğretimi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 3(3), 253-267.
  • Saltürk, A. ve Güngör, C. (2020). Üniversite öğrencilerinin gözünden covid-19 pandemi döneminde uzaktan eğitime geçiş deneyimi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(36), 137-174.
  • Selçuk, O., Gencer, T. E. ve Karataş, Z. (2021). Sosyal hizmet öğrencilerinin covid-19 salgını ve uzaktan eğitim sürecine ilişkin tutumları ile psikolojik sağlamlıklarının incelenmesi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 32(3), 967-994. DOI: 10.33417/tsh.931255
  • Sezgin, S. (2021). Acil uzaktan eğitim sürecinin analizi: öne çıkan kavramlar, sorunlar ve çıkarılan dersler. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 273-296.
  • Süral, İ. (2015). Açık ve uzaktan öğrenmede teknolojik altyapının oluşturulması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(4), 81-95.
  • Şimşek, A. (2022). Uzaktan eğitimin öğrenci motivasyonu açısından incelenmesi. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 51-76.
  • Ülger, K. (2021). Uzaktan eğitim modelinde karşılaşılan sorunlar-fırsatlar ve çözüm önerileri. International Journal of Contemporary Educational Studies, 7(1), 393-412.
  • Valentine, D. (2002). Distance learning: promises, problems, and possibilities. Online Journal of Distance Learning Administration, 5(3).
  • Yıldırım A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım Şahin, E. (2021). Pandemi sürecinin kadın üniversite öğrencileri üzerindeki etkileri ve uygulanan uzaktan eğitim sürecinde yaşadıkları sorunlar. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(17), 3246-3276.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ömer Faruk Işık This is me

Pınar Işık

Publication Date September 15, 2022
Submission Date April 14, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 11 Issue: 3

Cite

APA Işık, Ö. F., & Işık, P. (2022). YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRENENLERİN UZAKTAN TÜRKÇE ÖĞRENİMLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 11(3), 1130-1149.

27712  27714 27715