WEB 2.0 ARAÇLARIYLA DİJİTAL HİKÂYE OLARAK TASARLANAN ÂŞIK PAŞA’NIN KADİM ESERİ: GARİBNÂME
Year 2023,
Volume: 12 Issue: 2, 711 - 726, 15.06.2023
Neslihan Karakuş
Celile Eren Ökten
Necla Bayraktar Özgür
Münevver Eroğlu
,
Mehmet Önder Karacaoğlu
Abstract
Bu çalışma, Türk kültürünün kadim eserlerinden olan Garibnâme’nin web 2.0 araçlarıyla hazırlanan dijital hikâye şeklinin eğitime katkısını öğrencilerin görüşleri çerçevesinde tespit etmeyi hedeflemektedir. Garibnâme’deki öğrencilerin yaş ve gelişimine uygun sekiz öykü Türkçe öğretmenleri ve alan uzmanları tarafından dijital hikâye hâline getirilmiştir. Hikâyelerin sonuna beceri temelli Türkçe soruları eklenmiştir. Hazırlanan dijital hikâyeİstanbul’da bulunan resmî bir devlet ortaokulunda öğrenim gören 6. ve 7. sınıf seviyesindeki 58 öğrenciye uygulanmıştır. Uygulama sonucunda öğrenci görüşleri araştırmacılar tarafından geliştirilen anket aracılığıyla Google Surveys üzerinden toplanmıştır. Araştırma verileri içerik analiziyle yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda dijital Garibnâme’nin öğrencilere eğitim, hayata bakış açısı, dinî değer eğitimi, karakter gelişimi, arkadaş seçimi ve kültürel gelişim noktasında katkı sunduğu belirlenmiştir.
References
- Arslan, M., & Gürdal, A. (2012). Yabancılara görsel ve işitsel araçlarla Türkçe kelime öğretim
yöntemi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(1), 255-270.
- Âşık Paşa - TDV İslâm Ansiklopedisi (islamansiklopedisi.org.tr) (Erişim Tarihi: 02.09.2022)
- Ayaydın, A. (2021). Öğrenci merkezli görsel sanatlar ve çoklu zekâ kuramı (1. Basım). Ankara:
Astana Yayınları.
- Bayat, N., & Çetinkaya, G. (2018). Ortaokul öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ve tercihleri.
Elementary Education Online, 17(2), 984-1001.
- Bilici, S. (2021). Dijital öykülemenin lise öğrencilerinin akademik başarılarına, eleştirel
düşünme eğilimlerine, işbirlikli düzenleme ve hikâye kurgulama becerilerine etkisi.
Yayımlanmamış Doktora Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Enstitüsü.
- Bozkırlı, K. Ç. ve Er, O. (2021). Examination of attitudes towards e-learning of Turkish teacher
candidates. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 30(1), 753-759.
- Bülbül, M. (2004). Âşık Paşa’nın Garipnamesinde insan eğitimi ile ilgili unsurların
incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Enstitüsü.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Eğitimde
bilimsel araştırma yöntemleri (29. basım). Pegem Akademi.
- Creswell, J. (2021). Nitel araştırma yöntemleri (Çev. Editörleri: Selçuk Beşir Demir & Mesut
Bütün) (6. basım). Ankara: Siyasal Kitabevi.
- Çakıcı, D., & Altunay, U. (2006). Ön örgütleyiciler ve öğretimde kullanımları. Kastamonu
Eğitim Dergisi, 14(1), 11-20.
- Garibnâme - TDV İslâm Ansiklopedisi (islamansiklopedisi.org.tr) (Erişim Tarihi: 02.09.2022)
http://lugatim.com/s/hikaye (Erişim Tarihi: 02.09.2022)
- http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/asik-pasa-asik (Erişim Tarihi: 02.09.2022)
- Kanık Uysal, P. (2022). Türkçe dersi sınavlarında yer alan soruların üst düzey düşünme
becerileri açısından incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 10(1), 136-156.
- Karakuş, N., Ucuzsatar, N., Karacaoğlu, M. Ö., Esendemir, N., & Bayraktar, D. (2020). Türkçe
öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. RumeliDE Dil ve Edebiyat
Araştırmaları Dergisi, 19, 220-241.
- Keçeli-Kaysılı, B. (2008). Akademik başarının arttırılmasında aile katılımı. Ankara Üniversitesi
Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 9(01), 69-83.
- Keskin, A. (2021). Web 2.0 uygulamalarının öğrencilerin Türkçe dersindeki akademik
başarılarına ve Türkçe dersine yönelik tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek
Lisans Tezi, Düzce: Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- MEB. (2019). Türkçe Dersi Öğretim Programı (1-8. Sınıflar). Talim Terbiye Kurulu, Ankara.
Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma (Çev. Editörü: Selahattin Turan). Ankara: Nobel
Yayınları.
- Miles, M., & Huberman, A. (2019). Nitel veri analizi (Çev. Editörleri: Sadegül Akbaba Altun &
Ali Ersoy) (3. basım). Ankara: Pegem Akademi.
- Okur, A., & Dağtaş, A. (2014). Ortaokula yönelik kelime öğretimi çalışmaları. Ana Dili Eğitimi
Dergisi, 2(4), 66-84.
- Öztürk, A. (2021). Edebiyat Yazıları Garib-nâme içinde (s. 7-11). (1. Basım). Editör: Reyhan
Çorak. İstanbul: DBY Yayınları.
- Sarıkaya, B. (2017). Türkçe öğretiminde görsel okuma. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi
Sosyal Bilimler Dergisi, 5(3), 779-796.
- Sarıtepeci, M. (2022). Eğitimde Teknoloji Uygulamaları içinde (s. 16-41). (5. Basım). Editör:
Nezih Önal. Ankara: Pegem Akademi.
- Sever, M. (2008). Garib-nâme’de insan. Milli Folklor, 20(78), 28-36.
- Sucu, A. Ö. (2014). 14. yüzyıl mesnevilerinde ilim ve ahlaka verilen önem. Hitit Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 513-524.
- Yavuz, K. (2000). Aşık Paşa Garipname 1/1, 1/2. Ankara: Kültür Bakanlığı (Âşık Paşa - Garîbnâme (ktb.gov.tr) (Erişim Tarihi: 02.09.2022)
- Yıldırım, İ. (2022). Temel tasarım eğitimi ve güncel öğrenme ortamlarında dijital öyküleme
yöntemi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar
Enstitüsü.
THE ANCIENT WORK OF ÂŞIK PAŞA, DESIGNED AS A DIGITAL STORY WITH WEB 2.0 TOOLS: GARIBNÂME
Year 2023,
Volume: 12 Issue: 2, 711 - 726, 15.06.2023
Neslihan Karakuş
Celile Eren Ökten
Necla Bayraktar Özgür
Münevver Eroğlu
,
Mehmet Önder Karacaoğlu
References
- Arslan, M., & Gürdal, A. (2012). Yabancılara görsel ve işitsel araçlarla Türkçe kelime öğretim
yöntemi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(1), 255-270.
- Âşık Paşa - TDV İslâm Ansiklopedisi (islamansiklopedisi.org.tr) (Erişim Tarihi: 02.09.2022)
- Ayaydın, A. (2021). Öğrenci merkezli görsel sanatlar ve çoklu zekâ kuramı (1. Basım). Ankara:
Astana Yayınları.
- Bayat, N., & Çetinkaya, G. (2018). Ortaokul öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ve tercihleri.
Elementary Education Online, 17(2), 984-1001.
- Bilici, S. (2021). Dijital öykülemenin lise öğrencilerinin akademik başarılarına, eleştirel
düşünme eğilimlerine, işbirlikli düzenleme ve hikâye kurgulama becerilerine etkisi.
Yayımlanmamış Doktora Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Enstitüsü.
- Bozkırlı, K. Ç. ve Er, O. (2021). Examination of attitudes towards e-learning of Turkish teacher
candidates. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 30(1), 753-759.
- Bülbül, M. (2004). Âşık Paşa’nın Garipnamesinde insan eğitimi ile ilgili unsurların
incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Enstitüsü.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Eğitimde
bilimsel araştırma yöntemleri (29. basım). Pegem Akademi.
- Creswell, J. (2021). Nitel araştırma yöntemleri (Çev. Editörleri: Selçuk Beşir Demir & Mesut
Bütün) (6. basım). Ankara: Siyasal Kitabevi.
- Çakıcı, D., & Altunay, U. (2006). Ön örgütleyiciler ve öğretimde kullanımları. Kastamonu
Eğitim Dergisi, 14(1), 11-20.
- Garibnâme - TDV İslâm Ansiklopedisi (islamansiklopedisi.org.tr) (Erişim Tarihi: 02.09.2022)
http://lugatim.com/s/hikaye (Erişim Tarihi: 02.09.2022)
- http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/asik-pasa-asik (Erişim Tarihi: 02.09.2022)
- Kanık Uysal, P. (2022). Türkçe dersi sınavlarında yer alan soruların üst düzey düşünme
becerileri açısından incelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 10(1), 136-156.
- Karakuş, N., Ucuzsatar, N., Karacaoğlu, M. Ö., Esendemir, N., & Bayraktar, D. (2020). Türkçe
öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. RumeliDE Dil ve Edebiyat
Araştırmaları Dergisi, 19, 220-241.
- Keçeli-Kaysılı, B. (2008). Akademik başarının arttırılmasında aile katılımı. Ankara Üniversitesi
Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 9(01), 69-83.
- Keskin, A. (2021). Web 2.0 uygulamalarının öğrencilerin Türkçe dersindeki akademik
başarılarına ve Türkçe dersine yönelik tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek
Lisans Tezi, Düzce: Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- MEB. (2019). Türkçe Dersi Öğretim Programı (1-8. Sınıflar). Talim Terbiye Kurulu, Ankara.
Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma (Çev. Editörü: Selahattin Turan). Ankara: Nobel
Yayınları.
- Miles, M., & Huberman, A. (2019). Nitel veri analizi (Çev. Editörleri: Sadegül Akbaba Altun &
Ali Ersoy) (3. basım). Ankara: Pegem Akademi.
- Okur, A., & Dağtaş, A. (2014). Ortaokula yönelik kelime öğretimi çalışmaları. Ana Dili Eğitimi
Dergisi, 2(4), 66-84.
- Öztürk, A. (2021). Edebiyat Yazıları Garib-nâme içinde (s. 7-11). (1. Basım). Editör: Reyhan
Çorak. İstanbul: DBY Yayınları.
- Sarıkaya, B. (2017). Türkçe öğretiminde görsel okuma. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi
Sosyal Bilimler Dergisi, 5(3), 779-796.
- Sarıtepeci, M. (2022). Eğitimde Teknoloji Uygulamaları içinde (s. 16-41). (5. Basım). Editör:
Nezih Önal. Ankara: Pegem Akademi.
- Sever, M. (2008). Garib-nâme’de insan. Milli Folklor, 20(78), 28-36.
- Sucu, A. Ö. (2014). 14. yüzyıl mesnevilerinde ilim ve ahlaka verilen önem. Hitit Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 513-524.
- Yavuz, K. (2000). Aşık Paşa Garipname 1/1, 1/2. Ankara: Kültür Bakanlığı (Âşık Paşa - Garîbnâme (ktb.gov.tr) (Erişim Tarihi: 02.09.2022)
- Yıldırım, İ. (2022). Temel tasarım eğitimi ve güncel öğrenme ortamlarında dijital öyküleme
yöntemi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar
Enstitüsü.