Research Article
BibTex RIS Cite

Analyzing the International Competitiveness of Turkish Textile and Clothing Sector

Year 2018, , 169 - 179, 30.06.2018
https://doi.org/10.7216/1300759920182511012

Abstract

Turkish textile and clothing sector has maintained its place and significance within national economy and exports for many years. It maintains to be one of the leading textile and clothing exporters of the world by protecting its competitiveness in spite of the increasing international competition. Within this context, this study aims to analyze the international competitiveness of Turkish textile and clothing sector by utilizing three different indices (Balassa, Vollrath and Lafay) and comparing these indices with each other. According to the obtained results, Turkish textile and clothing sector possesses export based competitive advantage at intermediate and advanced level in 10 sub-product groups out of 14 sub-product groups within the last decade. If both export and import data are taken into consideration, it can be seen that the sector possesses competitive advantage and specialization in 9 sub-product groups out of 14 sub-product groups.  

References

  • Erkan B., (2013), Türkiye’nin Tekstil ve Hazır Giyim Sektörü İhracatında Uluslararası Rekabet Gücünün Belirlenmesi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt.13, Sayı.1, s.93-110
  • Aynagöz Çakmak Ö., (2005), Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler ve Rekabet Gücü: Türkiye Tekstil ve Hazır Giyim Endüstrisi Üzerine Bir Uygulama, Ege Akademik Bakış Dergisi, Cilt.5, Sayı.1–2, s.65-76
  • Yücel Y., (2010), Uluslararası Ticaretin Serbestleştirilmesi Sürecinde Türk Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Rekabet Gücü ve Çin Tehdidi, Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt XXIX, Sayı II, s.227-250
  • Aydoğuş İ., Diler H.G., (2009), Tekstil Ürünleri İhracatında Stratejik Dış Ticaret Yaklaşımı: Türkiye ve Çin Üzerine Bir Uygulama, Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Cilt XI, Sayı II, s.1-17
  • Bostan A., Ürüt S., Ateş İ., (2010), Türkiye Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Rekabet Gücü: Avrupa Birliği Ülkeleri ile Bir Karşılaştırma, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, Cilt.8, Sayı.13, s.43-58
  • Gacener Atış A., (2014), Türkiye’nin Tekstil ve Konfeksiyon Sektörünün Karşılaştırmalı Rekabet Analizi, Ege Akademik Bakış, Cilt.14, Sayı.2, s.315-334
  • Bashimov G., (2014), Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Karşılaştırmalı Avantajı: Türkiye ve Pakistan Örneği, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt.3, Sayı.1, s.31-41
  • Bashimov G., (2017), Halı Sektöründe Karşılaştırmalı Üstünlük: Türkiye, Çin ve Hindistan Örneği, İktisadi Yenilik Dergisi, Cilt.4, Sayı.3, s.39-51
  • Bashimov G., (2017), Türk Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Uluslararası Rekabet Gücü: ASEAN-5 Ülkeleri ile Karşılaştırmalı Analiz, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt.4, Sayı.2, s.1-15
  • Altay H., (2008), Karşılaştırmalı Üstünlükler Teorisi Kapsamında Türk Endüstrilerinin Avrupa Birliği (15) Pazarındaki Rekabet Gücü Düzeylerinin İncelenmesi:1995-2007, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı.21, s.215-239
  • Kathuria L.M., (2013), Analyzing Competitiveness of Clothing Export Sector of India and Bangladesh: Dynamic Revealed Comparative Advantage Approach, Competitiveness Review: An International Business Journal, Vol.23, No.2, p.131-157
  • Tripa S., Cuc S., Oana I., (2016), Revealed Comparative Advantage and Competitiveness in Romanian Textile and Clothing Industry, Industria Textila, Vol.67, No.5, p.338-344
  • Abbas S., Waheed A., (2017), Trade Competitiveness of Pakistan: Evidence From the Revealed Comparative Advantage Approach, Competitivenss Review: An International Business Journal, Vol.27, No.5, p.462-475
  • World Trade Organization, (2017), World Trade Statistical Review 2017, 181 p.
  • Foreign Trade Online, Harmonized System Codes, https://www.foreign-trade.com/reference/hscode.htm?cat=9 , Erişim Tarihi: Kasım 2017
  • Brakman S., Marrewijk C.V., (2017), A Closer Look at Revealed Comparative Advantage: Gross-Versus Value-Added Trade Flows, Papers in Regional Science, Vol.96, No.1, p.61-92
  • Bojnec S., Ferto I., (2017), The Duration of Global Agri-Food Export Competitiveness, British Food Journal, Vol.119, No.6, p.1378-1393
  • Balassa B., (1965), Trade Liberalization and Revealed Comparative Advantage, The Manchester School of Economic and Social Studies, Vol.33, No.2, p.99-123
  • Erkan B., (2016), Türkiye’nin Canlı Hayvan, Et ve Deniz Ürünleri İhracatındaki Rekabet Gücünün Analizi, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, Cilt.5, Sayı.7, s.1843-1864
  • Bashimov G., (2016), Türkmenistan Pamuk Sektörünün Rekabetçilik Düzeyinin Analizi, Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, Cilt.30, Sayı.1, s.47-55
  • Vollrath T.L., (1991), A Theoretical Evaluation of Alternative Trade Revealed Comparative Advantage Measures of Intensity, Review of World Economics, Vol.127, No.2, p.265-280
  • Lafay G., (1992), Measurement of Revealed Comparative Advantages, International Trade Modeling, Chapman&Hall, London, p.209-234
  • Maitah M., Kuzmenko E., Smutka L., (2016), Real Effective Exchange Rate of Rouble and Competitiveness of Russian Agrarian Producers, Economies, Vol.4, No.12, p.1-19
  • Desai F.P., (2012), Trends in Fragmentation of Production: A Comparative Study of Asia and Latin America, Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol.37, p.217-229
  • Smutka L., Rovny P., Hambalkova M., (2016), Foreign Trade with Agricultural Products in the Slovak Republic, Proceedings of International Scientific Days (ISD) Conference on Agri Food Value Chain - Challenges for Natural Resources Management Society, p.68-74

Türk Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Uluslararası Rekabet Gücünün Analizi

Year 2018, , 169 - 179, 30.06.2018
https://doi.org/10.7216/1300759920182511012

Abstract

Türk tekstil ve hazır giyim sektörü uzun yıllardan bu yana ülke ekonomisindeki ve ihracatındaki yerini ve önemini korumaktadır. Artan uluslararası rekabete rağmen sektör rekabet gücünü koruyarak hem tekstil hem de hazır giyim ihracatında dünyanın önde gelen ihracatçılarından birisi olmaya devam etmektedir. Bu bağlamda, bu çalışma üç farklı indeks (Balassa, Vollrath ve Lafay) kullanarak ve bu indeksleri birbirleriyle karşılaştırarak Türk tekstil ve hazır giyim sektörünün uluslararası rekabet gücünü analiz etmeyi amaçlamaktadır. Elde edilen sonuçlara göre, son on yıllık süreçte Türk tekstil ve hazır giyim sektörünün ihracat bazlı olarak 14 alt ürün grubunun 10’unda yüksek ve orta derecede rekabet avantajına sahip olduğu görülmektedir. Hem ihracat hem de ithalat verileri dikkate alındığında ise sektörün 14 alt ürün grubunun 9’unda rekabet avantajına ve uzmanlığa sahip olduğu görülmektedir.  

References

  • Erkan B., (2013), Türkiye’nin Tekstil ve Hazır Giyim Sektörü İhracatında Uluslararası Rekabet Gücünün Belirlenmesi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt.13, Sayı.1, s.93-110
  • Aynagöz Çakmak Ö., (2005), Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler ve Rekabet Gücü: Türkiye Tekstil ve Hazır Giyim Endüstrisi Üzerine Bir Uygulama, Ege Akademik Bakış Dergisi, Cilt.5, Sayı.1–2, s.65-76
  • Yücel Y., (2010), Uluslararası Ticaretin Serbestleştirilmesi Sürecinde Türk Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Rekabet Gücü ve Çin Tehdidi, Marmara Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt XXIX, Sayı II, s.227-250
  • Aydoğuş İ., Diler H.G., (2009), Tekstil Ürünleri İhracatında Stratejik Dış Ticaret Yaklaşımı: Türkiye ve Çin Üzerine Bir Uygulama, Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Cilt XI, Sayı II, s.1-17
  • Bostan A., Ürüt S., Ateş İ., (2010), Türkiye Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Rekabet Gücü: Avrupa Birliği Ülkeleri ile Bir Karşılaştırma, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, Cilt.8, Sayı.13, s.43-58
  • Gacener Atış A., (2014), Türkiye’nin Tekstil ve Konfeksiyon Sektörünün Karşılaştırmalı Rekabet Analizi, Ege Akademik Bakış, Cilt.14, Sayı.2, s.315-334
  • Bashimov G., (2014), Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Karşılaştırmalı Avantajı: Türkiye ve Pakistan Örneği, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt.3, Sayı.1, s.31-41
  • Bashimov G., (2017), Halı Sektöründe Karşılaştırmalı Üstünlük: Türkiye, Çin ve Hindistan Örneği, İktisadi Yenilik Dergisi, Cilt.4, Sayı.3, s.39-51
  • Bashimov G., (2017), Türk Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Uluslararası Rekabet Gücü: ASEAN-5 Ülkeleri ile Karşılaştırmalı Analiz, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt.4, Sayı.2, s.1-15
  • Altay H., (2008), Karşılaştırmalı Üstünlükler Teorisi Kapsamında Türk Endüstrilerinin Avrupa Birliği (15) Pazarındaki Rekabet Gücü Düzeylerinin İncelenmesi:1995-2007, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı.21, s.215-239
  • Kathuria L.M., (2013), Analyzing Competitiveness of Clothing Export Sector of India and Bangladesh: Dynamic Revealed Comparative Advantage Approach, Competitiveness Review: An International Business Journal, Vol.23, No.2, p.131-157
  • Tripa S., Cuc S., Oana I., (2016), Revealed Comparative Advantage and Competitiveness in Romanian Textile and Clothing Industry, Industria Textila, Vol.67, No.5, p.338-344
  • Abbas S., Waheed A., (2017), Trade Competitiveness of Pakistan: Evidence From the Revealed Comparative Advantage Approach, Competitivenss Review: An International Business Journal, Vol.27, No.5, p.462-475
  • World Trade Organization, (2017), World Trade Statistical Review 2017, 181 p.
  • Foreign Trade Online, Harmonized System Codes, https://www.foreign-trade.com/reference/hscode.htm?cat=9 , Erişim Tarihi: Kasım 2017
  • Brakman S., Marrewijk C.V., (2017), A Closer Look at Revealed Comparative Advantage: Gross-Versus Value-Added Trade Flows, Papers in Regional Science, Vol.96, No.1, p.61-92
  • Bojnec S., Ferto I., (2017), The Duration of Global Agri-Food Export Competitiveness, British Food Journal, Vol.119, No.6, p.1378-1393
  • Balassa B., (1965), Trade Liberalization and Revealed Comparative Advantage, The Manchester School of Economic and Social Studies, Vol.33, No.2, p.99-123
  • Erkan B., (2016), Türkiye’nin Canlı Hayvan, Et ve Deniz Ürünleri İhracatındaki Rekabet Gücünün Analizi, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, Cilt.5, Sayı.7, s.1843-1864
  • Bashimov G., (2016), Türkmenistan Pamuk Sektörünün Rekabetçilik Düzeyinin Analizi, Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, Cilt.30, Sayı.1, s.47-55
  • Vollrath T.L., (1991), A Theoretical Evaluation of Alternative Trade Revealed Comparative Advantage Measures of Intensity, Review of World Economics, Vol.127, No.2, p.265-280
  • Lafay G., (1992), Measurement of Revealed Comparative Advantages, International Trade Modeling, Chapman&Hall, London, p.209-234
  • Maitah M., Kuzmenko E., Smutka L., (2016), Real Effective Exchange Rate of Rouble and Competitiveness of Russian Agrarian Producers, Economies, Vol.4, No.12, p.1-19
  • Desai F.P., (2012), Trends in Fragmentation of Production: A Comparative Study of Asia and Latin America, Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol.37, p.217-229
  • Smutka L., Rovny P., Hambalkova M., (2016), Foreign Trade with Agricultural Products in the Slovak Republic, Proceedings of International Scientific Days (ISD) Conference on Agri Food Value Chain - Challenges for Natural Resources Management Society, p.68-74
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Articles
Authors

Seher Kanat 0000-0001-8367-9773

Publication Date June 30, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Kanat, S. (2018). Türk Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Uluslararası Rekabet Gücünün Analizi. Tekstil Ve Mühendis, 25(110), 169-179. https://doi.org/10.7216/1300759920182511012
AMA Kanat S. Türk Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Uluslararası Rekabet Gücünün Analizi. Tekstil ve Mühendis. June 2018;25(110):169-179. doi:10.7216/1300759920182511012
Chicago Kanat, Seher. “Türk Tekstil Ve Hazır Giyim Sektörünün Uluslararası Rekabet Gücünün Analizi”. Tekstil Ve Mühendis 25, no. 110 (June 2018): 169-79. https://doi.org/10.7216/1300759920182511012.
EndNote Kanat S (June 1, 2018) Türk Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Uluslararası Rekabet Gücünün Analizi. Tekstil ve Mühendis 25 110 169–179.
IEEE S. Kanat, “Türk Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Uluslararası Rekabet Gücünün Analizi”, Tekstil ve Mühendis, vol. 25, no. 110, pp. 169–179, 2018, doi: 10.7216/1300759920182511012.
ISNAD Kanat, Seher. “Türk Tekstil Ve Hazır Giyim Sektörünün Uluslararası Rekabet Gücünün Analizi”. Tekstil ve Mühendis 25/110 (June 2018), 169-179. https://doi.org/10.7216/1300759920182511012.
JAMA Kanat S. Türk Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Uluslararası Rekabet Gücünün Analizi. Tekstil ve Mühendis. 2018;25:169–179.
MLA Kanat, Seher. “Türk Tekstil Ve Hazır Giyim Sektörünün Uluslararası Rekabet Gücünün Analizi”. Tekstil Ve Mühendis, vol. 25, no. 110, 2018, pp. 169-7, doi:10.7216/1300759920182511012.
Vancouver Kanat S. Türk Tekstil ve Hazır Giyim Sektörünün Uluslararası Rekabet Gücünün Analizi. Tekstil ve Mühendis. 2018;25(110):169-7.