In today’s competitive market conditions, companies and organizations should pay attention to productivity and reach to a certain level of proficiency, concerning the globalization in the worldwide markets. Productivity is the best source in the long term, not only for persons and organizations but also economics of government and the total development. Moreover, the productivity concept is an achievement criterion which has a wide range of scope and invisible point in organizations. Productivity in the broadest sense means the total measurement of economic efficiency for production tools. In the narrow sense productivity is to measure the amount for one unit of each production factor and compare these numbers with each others. After the researches about productivity, the subject’s importance was realized one more time. And it is understood that investing to the labor so investing to people, pursuing the knowledge and technological developments, and creating a productivity vision in the companies, is the most confident and profitable steps for productivity. This study examines the productivity, and a practice, which is made in a clothing company, is analyzed with examples.
Günümüzün rekabetçi piyasa koşullarında, globalleşen, değişen, sınırların kalktığı dünyamızda, şirket-ler ve örgütler verimlilik konusunu dikkate almalı, önemini kavramalı ve bu konuda belirli bir düzeye ulaşmalı-dırlar. Verimlilik, sadece örgütlerin ve bireylerin başarısı için değil, ulusal ekonomik ve toplumsal kalkınma için de uzun dönemde en önemli kaynaktır. Ayrıca verimlilik kavramı, oldukça geniş bir kapsama sahip olan ve bir işletmede her türlü alanda karşımıza çıkan bir başarı ölçütüdür. Geniş anlamda prodüktivite, üretim araçları-nın ekonomik etkinliklerinin bir bütün olarak ölçülmesi demektir. Dar anlamda ise üretime katılan her faktörün bir birimine düşen üretim faktör miktarının ve devreler itibariyle bu sayıların birbirleriyle karşılaştırılması de-mektir. Yapılan her türlü iyileştirme çalışmalarının, insana yatırım yapmanın, bilgi odaklı anlayışın, teknolojik gelişmelerin gerisinde kalmamanın ve en önemlisi şirket içerisinde bir verimlilik kültürünün oluşmasının ve-rimlilik yolunda atılabilecek en emin ve karlı adımlar olduğunu kanıtlamaktadır. Bu çalışmada, verimlilik artı-rıcı faaliyetlerin etkileri, seçilen bir işletmede incelerek analiz edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 6, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 21 Issue: 95 |