Bu çalışmanın amacı, sürdürülebilir moda şemsiyesi altında aynı temel yapıya sahip çoklu tasarıma dönüştürülebilen elbise tasarımlarını tasarım, kullanılabilirlik ve pazarlanabilirlik açısından incelemektir. Bu amaçla, çalışma iki aşama yürütülmüştür. Öncelikle, ulusal ve uluslararası fiyat/kalite odaklı, sürdürülebilir modayı önemseyen premium moda markalarının sınırlı üretimlerini satın alacak orta üstü sosyo kültürel gruba dahil çalışan genç kadınlara yönelik kapsül bir koleksiyon hazırlanmıştır. Bu koleksiyonda yer alan beş adet elbisenin tasarım sürecinin aktarıldığı çalışmada ana fikir; her bir elbisenin birden çok bedene uyum sağlaması ve bir kalıp ile farklı kombinasyonlarda elbise formlarının oluşturulabilirliğidir. Tekrarlı tasarım denemeleri 38 beden ½ oranlı ve ölçekli kadın minyatür giysi formu üzerinde yapılmıştır. Alt küme kombinasyonu formülüyle her bir elbisenin kaç farklı şekilde kullanılabileceği hesaplanmıştır. İkinci aşamada, hazırlanan elbiseler; araştırmacılardan birinin kişisel sosyal medya hesabından paylaşılarak tasarım-kullanılabilirlik ve pazarlanabilirlik durumları hakkında hedef tüketici görüşleri alınmıştır. Görüş ve yorumlardan hedef tüketicilerin; alışveriş hızlarını düşürmese de bu tür tasarımları beğendikleri, kişiselleştirme özelliğinden mutlu oldukları, elbiseler ile duygusal bağ kurabildikleri ve pazarlanabilir buldukları sonuçlarına ulaşılmıştır. Elbiselerin kombinasyon hesapları ve hedef tüketici cevapları sonucunda, sürdürülebilirlik kavramının dönüştürülebilir tasarımlar ile hazır giyim üretimine de uyarlanabileceğine dikkat çekilmiştir.
The purpose of this study is to examine transformable dress designs that can be converted into multiple design with the same basic pattern under the umbrella of sustainable fashion in terms of design, usability and marketability. For this purpose, the study was carried out in two stages. First, a capsule collection was prepared for young women working in the upper-middle socio-cultural group, who will purchase the limited productions of national and international premium fashion brands focused on price / quality and care about sustainable fashion. In the study where the design process of the selected five dresses in this collection presented, the main idea is that each dress adapts to multiple sizes and, each dress forms can be created in different combinations from same garment pattern. Iterative design trials were carried out on the 38 size, ½ proportion and scale female miniature clothing form. How many different ways each dress can be used is calculated with the subset combination formula. In the second stage, prepared dresses; target consumer opinions about design-usability and marketability were obtained by sharing from one of the researchers' personal social media accounts. From the opinions and comments of target consumers; Although they do not decrease their shopping speeds, it is concluded that they like such designs, they are happy with their customisation, they can make emotional connection with dresses and find them marketable.As a result of the combination calculations of clothes and target consumer responses, it was pointed out that the concept of sustainability can be adapted to ready-to-wear production with transformable designs.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 27 Issue: 119 |