Research Article
BibTex RIS Cite

The Relationship Between Family Communications and School Adjustment Levels of Male Adolescents Aged 14-19

Year 2022, , 289 - 299, 31.12.2022
https://doi.org/10.51535/tell.1190836

Abstract

This study was conducted to descriptive the relationship between family communication and school adjustment levels of male adolescents aged 14-19. This descriptive and correlational study was conducted. The sample of the study consisted of 347 male students. 80% of the universe has been reached. Data were collected using an information form, a family evaluation scale to measure their intra-family communication and a school adjustment scale to measure their school adjustment level. Data were collected from male students by face-to-face survey method. Data were summarized as mean, standard deviation, number, and percentage. T test, One Way ANOVA, Pearson Correlation test were used in the analyses. Obtained results were tested at p<0.05 significance level. 35.4% of the students were in the 10th and the mean age was 15.87±1.18. It was determined that the communication skills of the families of 40.3% of the students were not functional, the Communication Sub-Dimensional score average was 1.94±0.48 and the School Adjustment Scale average score was 23.49±6.41. It was determined that there was a weak negative correlation (r= -0.206. p<0.000) between the Communication Sub-Dimension Scale and the School Adjustment Scale.In the study, a weak negative correlation was found between the family communication of adolescents and their level of school adjustment. It is recommended to intensify studies on this group in order to determine the factors that affect the school adjustment of adolescents aged 14-19, which corresponds to the high school age.

Supporting Institution

No

Project Number

No

References

  • Adimora, D. E., Nwokenna, E. N., Omeje, J. C. & Umeano, E. C. (2015). Parenting styles and attention deficit hyperactivity disorder as correlates of academic adjustment of in-school adolescents in Enugu state, Nigeria. Procedia-Social & Behavioral Sciences, 205, 702-708. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.09.110
  • Akhan, N. E., & Karamık, G. A. (2019). Eğitim fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyumlarının yaratıcı drama ile sağlanması. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(2), 141-152.
  • Akkaş Baysal, E., Ocak, G., & Çalışkan, B. (2021). Okula, çevreye ve akranlarına uyum sorunu yaşayan öğrencinin ortama adaptasyonunun okul etkinlikleri ile sağlanması. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 42-60. https://doi.org/10.38122/ased.877308
  • Arabacıoğlu, B., & Bahçeli Kahraman, P. (2021). Okul öncesi dönem çocuklarının okula uyum düzeyleri ve ebeveyn tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 25(1), 175-192.
  • Arslan, G., & Tanhan, A. (2019). Ergenlerde okul aidiyeti, okul işlevleri ve psikolojik uyum arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yaşadıkça Eğitim, 33(2), 318-332. https://doi.org/10.33308/26674874.2019332127
  • Ateş, F. B., & Akbaş, T. (2012). Ergenlerde görülen kural dışı davranışların aile işlevselliği ve yaşam kalitesi açısından incelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 21(2), 337-352. Aydoğdu, F., & Gürsoy, F. (2020). Sosyal uyum ölçeği: Ölçek geliştirme çalışması. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(31), 1-20.
  • Basharpoor, B. & Heidari, F. (2022). The model of structural relationships of family cohesion /adaptability, academic self-concept and social acceptability with school adjustment: The mediator role of educational engagement (Persian). Journal of School Psychology and Institutions, 11(2), 6-20. https://dx.doi.org/10.22098/jsp.2022.1712
  • Bulut, A. (2019). Okul öncesi eğitime başlangıçta yaşanılan uyum sürecine ilişkin ebeveynlerin görüşleri. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 13(19), 656-681. https://doi.org/10.26466/opus.571801
  • Bulut, I. (1990). Aile Değerlendirme Ölçeği. Öz Güzeliş Matbaası. Ankara. p:1-22.
  • Coe, C. L., Davies, P. T., & Sturge-Apple, M. L. (2018). Family ınstability and young children’s school adjustment: callousness and negative internal representations as mediators. Child Development, 89(4). 1193–1208. https://doi.org/10.1111/cdev.12793
  • Çetinkaya, B., Gülaçtı, F., & Çiftçi, Z. (2019). Lise öğrencilerinin okula ilişkin tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. KSBD, 11(20), 1-14.
  • Dağ, A. (2018). Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi öğrencilerinin okula uyum süreçleri hakkında nitel bir araştırma. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(3), 1995-2012. De la Barrera, U., Schoeps, K., Gill-Gómez, J. A. & Montoyya-Castilla, I. (2019). Predicting adolescent adjustment and well-being: the ınterplay between socio-emotional and personal factors. Int J Environ Res Public Health, 16(23), 1-17. https://doi.org/10.3390/ijerph16234650
  • Demirci, E. (2019). İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin sosyal becerileri ve okula uyum durumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çocuk Gelişimi ve Ev Yönetimi Eğitimi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Demirkalp Kaya, G. (2021). Ortaokul öğrencilerinin okula uyumlarının incelenmesi. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Kırşehir.
  • Dinler C., & Hacıfazlıoğlu, Ö. (2020). Mülteci çocukların ilköğretime uyum süreçleri: Tekirdağ ilinin bir okulundaki öğretmenlerin ve yöneticilerin deneyimleri. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(6), 1717-1728. https://doi.org/10.18506/anemon.671367
  • Durmuşoğlu Saltalı, N. (2019). Aile bağlamında çocuk gelişimi. Ed. Hülya Gülay Ogelman. Erken çocukluk döneminde gelişim. Eğiten Kitap. 445-464.
  • Durnalı, M., Filiz, B., & Aydın, E. (2018). Okula Uyum Ölçeği’nin Türk kültürüne uyarlanması. Sakarya Üniversitesi Eğitim Dergisi, 8(3), 115-127. https://doi.org/10.19126/suje.357548 Elkin, N. (2016). Olumlu ergen gelişiminde aile içi iletişimin önemi. Sürekli Tıp Eğitim Dergisi, 25(3). 110-118.
  • Fernández, L. O., Ramos, E. D., Palacios, G. E., & Rodríguez, F. A. (2021). The role of social support in school adjustment during secondary education. Psicothema, 32(1), 100-107. http://hdl.handle.net/10810/55974
  • Gökalp, E. & Yöndem Z. (2021). Ergenlerde psikolojik dayanıklılığın kişilik özellikleri ve algılanan sosyal desteğe göre yordanması. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 759-768. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.64908-877822
  • Gutiérrez, M., Tomás, J.M. & Pastor. Y. (2021). Apoyo social de familia. profesorado y amigos. ajuste escolar y bienestar subjetivo en adolescentes peruanos. Suma Psicológica, 28(1). 17-24. https://doi.org/10.14349/sumapsi.2021.v28.n1.3
  • Gülay, H. (2011). 5-6 yaş grubu çocuklarda okula uyum ve akran ilişkileri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(36), 1-10.
  • Güler, İ. (2013). Kentli ön ergen (12-14 yaş) öğrencilerin ebeveynleri ile zıtlaşma/çatışma nedenleri üzerine bir araştırma. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Sosyoloji Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Hershberger, M. A., & Jones, M. H. (2018). The influence of social relationships and school engagement on academic achievement in maltreated adolescents. Journal of Adolescence, 67, 98-108. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2018.06.003
  • In, H. (2022). Longitudinal and reciprocal relationships between self-esteem, school adjustment, and happiness in Korean secondary school students. School Psychology International, 43(2), 135-155. https://doi.org/10.1177/0143034321107
  • Kalyencioğlu, D., & Kutlu, Y. (2010). Ergenlerin aile işlevi algılarına göre uyum düzeyleri. Florence Nightingale Journal of Nursing, 18(2), 56-62.
  • Kaplan, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin algıladıkları aile iklimi, kuşaklararası ilişkiler ve aile uyumunun değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi. Aile Hekimliği Anabilim Dalı. Doktora Tezi. Adana.
  • Karaağaç, M., & Erbay, H. (2015). Aile işlevselliğinin matematik başarısıyla ilişkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(31), 21-33.
  • Kaya, Ö. S., & Akgün, E. (2016). Okul öncesi dönemdeki çocukların okula uyum düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 15(4), 1311-1324. https://doi.org/10.17051/io.2016.51992
  • Kiuru, N., Wang, M. T., Salmela Aro, K., Kannas, L., Ahonen, T., & Hirvonen, T. (2020). Associations between adolescents’ ınterpersonal relationships, school well-being and academic achievement during educational transitions. Journal of Youth and Adolescence. 49, 1057-1072. https://doi.org/10.1007/s10964-019-01184-y
  • Koç, M. (2004). Gelişim psikolojisi açısından ergenlik dönemi ve genel özellikler. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(17), 231-256.
  • Kulaksızoğlu, A. (2011). Ergenlik psikolojisi. 17. Basım, Remzi Kitabevi, İstanbul, 19-103.
  • Küçük Biçer, B. (2014). Adölesan sağlığının izlenmesinde aile, okul ve aile hekiminin rolü. Uzmanlık Tezi, Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı, Ankara.
  • Lee, H. S. (2020). The mediating effects of aggression in the relationship between marital conflict and school adjustment for adolescents. Journal of Korean Home Economics Education Association, 32(1), 77-87. https://doi.org/10.19031/jkheea.2020.03.32.1.77
  • Mok, S. R., Suh, B.L., Jeong, J. K., & Kang, M. J. (2019). The Effect of Maternal Positive Parenting Attitudes on School Adjustment among Multi-cultural Adolescents in Korea: Mediating Effect of Ego-resiliency, Family and Environment Research, 57(3), 341-352. https://doi.org/10.6115/fer.2019.025
  • Özen Altınkaynak, Ş., & Akman, B. (2019). Okul öncesi dönemdeki çocukların okula uyum becerilerine anne baba tutumlarının etkisi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 30(1), 19-36. https://doi.org/10.33417/tsh.516679
  • Pathak, A. (2022). School adjustment and achievement motivation of students of secondary level: a study. Research Hub International Multidisciplinary Research Journal, 9(5), 18-23. https://doi.org/10.53573/rhimrj.2022.v09i05.004
  • Türker, M., & Tunç, E. (2021). İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin okula uyum ve sosyal yeterlik düzeylerini etkileyen yordayıcıların incelenmesi. International Journal of Social and Educational Sciences, 16, 104-122. https://doi.org/10.20860/ijoses.986252
  • Usta, M. E., Uğur, A., Bağcı, B., & Çalık, E. (2021). Ortaokul öğrencilerinin okula uyumunun sokakta çalışma durumuna göre incelenmesi. Milli Eğitim Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi, 1(1), 292-318.
  • Wu, Q., Ou, Y., & Jordan, L. (2021). Contribution of family and school factors to the health and wellbeing of cross-border. new immigrant and local students in Hong Kong. Children and Youth Services Review, 120, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105775
  • Yılmaz, O., Dilek, A., & Yıldırım İ. (2017). Ortaokul okul uyumu ölçeğinin geliştirilmesi. Bildiri Özetleri Kitabı. IV. International Eurasian Educational Research Congress, 1483-85.
Year 2022, , 289 - 299, 31.12.2022
https://doi.org/10.51535/tell.1190836

Abstract

Project Number

No

References

  • Adimora, D. E., Nwokenna, E. N., Omeje, J. C. & Umeano, E. C. (2015). Parenting styles and attention deficit hyperactivity disorder as correlates of academic adjustment of in-school adolescents in Enugu state, Nigeria. Procedia-Social & Behavioral Sciences, 205, 702-708. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.09.110
  • Akhan, N. E., & Karamık, G. A. (2019). Eğitim fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyumlarının yaratıcı drama ile sağlanması. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(2), 141-152.
  • Akkaş Baysal, E., Ocak, G., & Çalışkan, B. (2021). Okula, çevreye ve akranlarına uyum sorunu yaşayan öğrencinin ortama adaptasyonunun okul etkinlikleri ile sağlanması. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 42-60. https://doi.org/10.38122/ased.877308
  • Arabacıoğlu, B., & Bahçeli Kahraman, P. (2021). Okul öncesi dönem çocuklarının okula uyum düzeyleri ve ebeveyn tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 25(1), 175-192.
  • Arslan, G., & Tanhan, A. (2019). Ergenlerde okul aidiyeti, okul işlevleri ve psikolojik uyum arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yaşadıkça Eğitim, 33(2), 318-332. https://doi.org/10.33308/26674874.2019332127
  • Ateş, F. B., & Akbaş, T. (2012). Ergenlerde görülen kural dışı davranışların aile işlevselliği ve yaşam kalitesi açısından incelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 21(2), 337-352. Aydoğdu, F., & Gürsoy, F. (2020). Sosyal uyum ölçeği: Ölçek geliştirme çalışması. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(31), 1-20.
  • Basharpoor, B. & Heidari, F. (2022). The model of structural relationships of family cohesion /adaptability, academic self-concept and social acceptability with school adjustment: The mediator role of educational engagement (Persian). Journal of School Psychology and Institutions, 11(2), 6-20. https://dx.doi.org/10.22098/jsp.2022.1712
  • Bulut, A. (2019). Okul öncesi eğitime başlangıçta yaşanılan uyum sürecine ilişkin ebeveynlerin görüşleri. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 13(19), 656-681. https://doi.org/10.26466/opus.571801
  • Bulut, I. (1990). Aile Değerlendirme Ölçeği. Öz Güzeliş Matbaası. Ankara. p:1-22.
  • Coe, C. L., Davies, P. T., & Sturge-Apple, M. L. (2018). Family ınstability and young children’s school adjustment: callousness and negative internal representations as mediators. Child Development, 89(4). 1193–1208. https://doi.org/10.1111/cdev.12793
  • Çetinkaya, B., Gülaçtı, F., & Çiftçi, Z. (2019). Lise öğrencilerinin okula ilişkin tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. KSBD, 11(20), 1-14.
  • Dağ, A. (2018). Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi öğrencilerinin okula uyum süreçleri hakkında nitel bir araştırma. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(3), 1995-2012. De la Barrera, U., Schoeps, K., Gill-Gómez, J. A. & Montoyya-Castilla, I. (2019). Predicting adolescent adjustment and well-being: the ınterplay between socio-emotional and personal factors. Int J Environ Res Public Health, 16(23), 1-17. https://doi.org/10.3390/ijerph16234650
  • Demirci, E. (2019). İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin sosyal becerileri ve okula uyum durumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çocuk Gelişimi ve Ev Yönetimi Eğitimi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Demirkalp Kaya, G. (2021). Ortaokul öğrencilerinin okula uyumlarının incelenmesi. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Kırşehir.
  • Dinler C., & Hacıfazlıoğlu, Ö. (2020). Mülteci çocukların ilköğretime uyum süreçleri: Tekirdağ ilinin bir okulundaki öğretmenlerin ve yöneticilerin deneyimleri. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(6), 1717-1728. https://doi.org/10.18506/anemon.671367
  • Durmuşoğlu Saltalı, N. (2019). Aile bağlamında çocuk gelişimi. Ed. Hülya Gülay Ogelman. Erken çocukluk döneminde gelişim. Eğiten Kitap. 445-464.
  • Durnalı, M., Filiz, B., & Aydın, E. (2018). Okula Uyum Ölçeği’nin Türk kültürüne uyarlanması. Sakarya Üniversitesi Eğitim Dergisi, 8(3), 115-127. https://doi.org/10.19126/suje.357548 Elkin, N. (2016). Olumlu ergen gelişiminde aile içi iletişimin önemi. Sürekli Tıp Eğitim Dergisi, 25(3). 110-118.
  • Fernández, L. O., Ramos, E. D., Palacios, G. E., & Rodríguez, F. A. (2021). The role of social support in school adjustment during secondary education. Psicothema, 32(1), 100-107. http://hdl.handle.net/10810/55974
  • Gökalp, E. & Yöndem Z. (2021). Ergenlerde psikolojik dayanıklılığın kişilik özellikleri ve algılanan sosyal desteğe göre yordanması. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 759-768. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2021.21.64908-877822
  • Gutiérrez, M., Tomás, J.M. & Pastor. Y. (2021). Apoyo social de familia. profesorado y amigos. ajuste escolar y bienestar subjetivo en adolescentes peruanos. Suma Psicológica, 28(1). 17-24. https://doi.org/10.14349/sumapsi.2021.v28.n1.3
  • Gülay, H. (2011). 5-6 yaş grubu çocuklarda okula uyum ve akran ilişkileri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(36), 1-10.
  • Güler, İ. (2013). Kentli ön ergen (12-14 yaş) öğrencilerin ebeveynleri ile zıtlaşma/çatışma nedenleri üzerine bir araştırma. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Sosyoloji Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Hershberger, M. A., & Jones, M. H. (2018). The influence of social relationships and school engagement on academic achievement in maltreated adolescents. Journal of Adolescence, 67, 98-108. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2018.06.003
  • In, H. (2022). Longitudinal and reciprocal relationships between self-esteem, school adjustment, and happiness in Korean secondary school students. School Psychology International, 43(2), 135-155. https://doi.org/10.1177/0143034321107
  • Kalyencioğlu, D., & Kutlu, Y. (2010). Ergenlerin aile işlevi algılarına göre uyum düzeyleri. Florence Nightingale Journal of Nursing, 18(2), 56-62.
  • Kaplan, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin algıladıkları aile iklimi, kuşaklararası ilişkiler ve aile uyumunun değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi. Aile Hekimliği Anabilim Dalı. Doktora Tezi. Adana.
  • Karaağaç, M., & Erbay, H. (2015). Aile işlevselliğinin matematik başarısıyla ilişkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(31), 21-33.
  • Kaya, Ö. S., & Akgün, E. (2016). Okul öncesi dönemdeki çocukların okula uyum düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 15(4), 1311-1324. https://doi.org/10.17051/io.2016.51992
  • Kiuru, N., Wang, M. T., Salmela Aro, K., Kannas, L., Ahonen, T., & Hirvonen, T. (2020). Associations between adolescents’ ınterpersonal relationships, school well-being and academic achievement during educational transitions. Journal of Youth and Adolescence. 49, 1057-1072. https://doi.org/10.1007/s10964-019-01184-y
  • Koç, M. (2004). Gelişim psikolojisi açısından ergenlik dönemi ve genel özellikler. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(17), 231-256.
  • Kulaksızoğlu, A. (2011). Ergenlik psikolojisi. 17. Basım, Remzi Kitabevi, İstanbul, 19-103.
  • Küçük Biçer, B. (2014). Adölesan sağlığının izlenmesinde aile, okul ve aile hekiminin rolü. Uzmanlık Tezi, Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı, Ankara.
  • Lee, H. S. (2020). The mediating effects of aggression in the relationship between marital conflict and school adjustment for adolescents. Journal of Korean Home Economics Education Association, 32(1), 77-87. https://doi.org/10.19031/jkheea.2020.03.32.1.77
  • Mok, S. R., Suh, B.L., Jeong, J. K., & Kang, M. J. (2019). The Effect of Maternal Positive Parenting Attitudes on School Adjustment among Multi-cultural Adolescents in Korea: Mediating Effect of Ego-resiliency, Family and Environment Research, 57(3), 341-352. https://doi.org/10.6115/fer.2019.025
  • Özen Altınkaynak, Ş., & Akman, B. (2019). Okul öncesi dönemdeki çocukların okula uyum becerilerine anne baba tutumlarının etkisi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 30(1), 19-36. https://doi.org/10.33417/tsh.516679
  • Pathak, A. (2022). School adjustment and achievement motivation of students of secondary level: a study. Research Hub International Multidisciplinary Research Journal, 9(5), 18-23. https://doi.org/10.53573/rhimrj.2022.v09i05.004
  • Türker, M., & Tunç, E. (2021). İlkokul birinci sınıf öğrencilerinin okula uyum ve sosyal yeterlik düzeylerini etkileyen yordayıcıların incelenmesi. International Journal of Social and Educational Sciences, 16, 104-122. https://doi.org/10.20860/ijoses.986252
  • Usta, M. E., Uğur, A., Bağcı, B., & Çalık, E. (2021). Ortaokul öğrencilerinin okula uyumunun sokakta çalışma durumuna göre incelenmesi. Milli Eğitim Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi, 1(1), 292-318.
  • Wu, Q., Ou, Y., & Jordan, L. (2021). Contribution of family and school factors to the health and wellbeing of cross-border. new immigrant and local students in Hong Kong. Children and Youth Services Review, 120, 1-11. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105775
  • Yılmaz, O., Dilek, A., & Yıldırım İ. (2017). Ortaokul okul uyumu ölçeğinin geliştirilmesi. Bildiri Özetleri Kitabı. IV. International Eurasian Educational Research Congress, 1483-85.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Nesibe Günay Molu 0000-0002-2452-6205

Mahsum Korkutan 0000-0001-8892-7473

Burcu Ceylan 0000-0002-0795-6174

Tuba Korkmaz Aslan 0000-0003-0419-2217

Project Number No
Publication Date December 31, 2022
Acceptance Date November 30, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Günay Molu, N., Korkutan, M., Ceylan, B., Korkmaz Aslan, T. (2022). The Relationship Between Family Communications and School Adjustment Levels of Male Adolescents Aged 14-19. Journal of Teacher Education and Lifelong Learning, 4(2), 289-299. https://doi.org/10.51535/tell.1190836

2617220107