Examination of the Academic Status of Geography Education in Turkish Higher Education According to the Opions of Faculty Members
Year 2024,
Volume: 6 Issue: 1, 111 - 132, 30.06.2024
Yasin Duran
,
Caner Aladağ
Abstract
The aim of this study is to determine the views of faculty members who have studies in the field of geography education on research orientations in the field. Criterion sampling method, one of the purposeful sampling methods, was used to determine the sample of this research, which was carried out in the case study design within the qualitative research tradition. Accordingly, 33 faculty members who completed their doctorate in the field of geography or geography education and have studies on geography education constituted the participants of the study. A semi-structured interview form was used to determine the faculty members' views on research orientations in the field. Content analysis was used to analyze the data obtained. According to the findings of the study, 96 code expressions were generated from the opinions of the faculty members about the orientations in the field of geography education. These codes were then organized around three main themes: orientations, problems and expectations. The main theme of orientations consisted of the sub-themes of study topics, reasons for topic preferences, research orientations and influential events and phenomena; the main theme of problems consisted of the sub-themes of problems, rich literature and limited literature; and the main theme of expectations consisted of the sub-themes of future of the field and researcher profile.
Ethical Statement
The research was approved by the decision of Necmettin Erbakan University Social and Human Sciences Scientific Research Ethics Committee dated 19 March 2021 and numbered 2021/170.
Supporting Institution
No
References
- Akçiğit, U. & Özcan-Tok, E. (2020). Türkiye Bilim Raporu. Türkiye Bilimler Akademisi.
- Akkan, E. (1972). Cumhuriyetin 50. yıldönümünde coğrafya. Coğrafya Araştırmaları Dergisi, 5-6, 1-6.
- Akyol, İ. H. (1943). Son yarım asırda Türkiye’de coğrafya. Türk Coğrafya Dergisi, 3-4, 247-276.
- Ardel, A. (1951). Coğrafya ilmi ve öğretimi. Tedrisat Mecmuası, 2, 22-28.
- Artvinli, E. & Kaya, N. (2010). 1992 International charter on geographical education and its reflections in Türkiye. Marmara Coğrafya Dergisi, 22, 93-127.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (29. Baskı). Pegem Akademi.
- Creswell, J. W. (2016). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (S. B. Demir, Ed.; 2. Baskı (4. baskıdan tercüme edilmiştir)). Eğiten Kitap.
- Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite, uluslararasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası (2. Baskı (Gözden geçirilmiş)). Anadolu Üniversitesi Basımevi.
- Demirhan, G. (2015). Türkiye’de eğitim yönetimi alanında araştırma geleneği ve paradigmaların gömülü teori bağlamında değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu
Üniversitesi, Eskişehir.
- Erinç, S. (1973). Cumhuriyet’in 50. yılında Türkiye’de coğrafya. Başbakanlık Basım Evi.
- Ertekin, C., Berker, N., Tolun, A., & Ülkü, D. (2002). Bilimsel araştırmada etik ve sorunları (İkinci Basım). Türkiye Bilimler Akademisi.
- Gümüşçü, O. (2012). Kâtip Çelebi’den günümüze Türkiye’de coğrafyanın tarihi serüveni. TÜCAUM VII. Coğrafya Sempozyumu 2012 (18-19 Ekim 2012), Bildiriler Kitabı, 389-423.
- Gümüşçü, O., & Karakaş Özür, N. (2016). Türkiye’de modern coğrafyanın kuruluşu ve örgütlenmesi (1915-1941). Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, 32(93), 105-148.
- Gürsoy, C. (1974). Cumhuriyetimizin 50. yılında coğrafya ve Türk Coğrafya Kurumu. Türk Coğrafya Dergisi, 26, 1-3.
- Ilgar, R. (2006). Coğrafya öğretiminde temel sorunlar ve çözüm önerileri. Millî Eğitim Dergisi, 35(171), 276-286.
- İzbırak, R. (1976). Türkiye’de son yarım yüzyıl içinde coğrafya alanında gelişmeler. 50. Yıl Konferansları Kitabı, 29-44.
- Kayan, İ. (2000). Türkiye üniversitelerinde coğrafya eğitimi. Ege Coğrafya Dergisi, 11, 7-22.
- Kayan, İ. (2023). 100 yıllık cumhuriyet döneminde Türkiye üniversitelerinde coğrafya eğitimine ilişkin genel bir değerlendirme. Ege Coğrafya Dergisi, 32(Cumhuriyet’in 100. Yılı Özel Sayısı),
1-12. https://doi.org/10.51800/ecd.1366546
- Koçman, A. (1999). Cumhuriyet döneminde yükseköğretim kurumlarında coğrafya öğretimi ve sorunları. Ege Coğrafya Dergisi, 10, 1-14.
- Miles, M. B. & Huberman, A. M. (2016). Analizde ilk adımlar. İçinde S. Akbaba & A. Ersoy (Ed.), & A. Ersoy (Çev.), Genişletilmiş bir kaynak kitap: nitel veri analizi (ikinci baskıdan çeviri) (2.
Baskı, ss. 50-89). Pegem Akademi.
- Nişancı, A. (2002). Eğitim fakültelerinin yeniden yapılandırılması ve coğrafya öğretmenliği programları bakımından sorunlar. Türk Coğrafya Kurumu Coğrafya Kurultayı (9-12 Temmuz
2002), Bildiriler Kitabı, 29-38.
- Örücü, D. (2006). An analysis of the present state of educational administration scholarship in Turkey from the perceptions of the scholars in Ankara. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Orta
Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
- Özden, M. & Saban, A. (2017). Nitel araştırmalarda paradigma ve teorik temeller. İçinde A. Saban & A. Ersoy (Ed.), Eğitimde nitel araştırma desenleri (genişletilmiş 2. Baskı, ss. 1-29). Anı
Yayıncılık.
- Özer, M. (2011). Türkiye’de yükseköğretimde büyüme ve öğretim üyesi arzı. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), 23-26. https://doi.org/10.5961/jhes.2011.002
- Özgür, E. M. (2018). Türk beşerî coğrafyasında yenileşme eğilimleri: değişim aktörlerinin perspektifinden bir değerlendirme. International Journal of Geography and Geography Education,
38, 142-170.
- Pehlivanoğlu, S. (2011). Uluslararası eğitim forumu II: eğitimde inovasyon (Türk Eğitim Derneği & SEBİT Eğitim ve Bilgi Teknolojileri A.Ş., Ed.; 1. Baskı). Türk Eğitim Derneği & SEBİT Eğitim ve Bilgi
Teknolojileri A.Ş.
- Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
- Saldana, J. (2019). Kod ve kodlama sürecine giriş. İçinde A. Tüfekci Akcan & S. N. Şad (Ed.), & S. N. Şad (Çev.), Nitel araştırmacılar için kodlama el kitabı (1. Baskı, ss. 1-42). Pegem Akademi.
- Sekin, S. (1999a). Cumhuriyetin 75. yılında coğrafya. Öneri Dergisi, 2(11), 147-153. https://doi.org/10.14783/maruoneri.685750
- Sekin, S. (1999b). Cumhuriyetin 75. yılında coğrafya ve üniversite ders kitaplarındaki gelişmeler. Öneri Dergisi, 2(11), 137-145. https://doi.org/10.14783/maruoneri.685749
- Sevgi, C. (1984). Coğrafyanın günümüzdeki bilgikuramsal görünümü nedir? Ege Coğrafya Dergisi, 2(1), 48-56.
- Sezer, A. (2016). Türkiye üniversitelerinde coğrafya öğretimi: bir envanter çalışması. Uluslararası Türk Dünyası Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler Kongresi, V. Cilt - Sosyal Beşerî Bilimler
Kitabı, 277-288.
- Tanoğlu, A. (1964). Coğrafya nedir? İstanbul Üniversitesi Coğrafya Enstitüsü Dergisi, 14, 3-14.
- Tümertekin, E. (2001). Beşerî coğrafya. İçinde Cumhuriyet döneminde Türkiye’de bilim “sosyal bilimler-II”. TÜBİTAK Matbaası.
- Ünlü, M. (1999). Cumhuriyetin 75. yılında Marmara Üniversitesi’nde lisansüstü coğrafya eğitimi. Öneri Dergisi, 2(12), 219-224. https://doi.org/10.14783/maruoneri.691280
- Yavan, N. (2005). SCI ve SSCI bağlamında Türkiye’nin coğrafya biliminde uluslararası yayın performansının karşılaştırmalı analizi: 1945-2005. Coğrafi Bilimler Dergisi, 3(1), 27-55.
https://doi.org/10.2139/ssrn.3418303
- Yavan, N. (2019). Türkiye’deki coğrafyacıların uluslararası yayın performansı (1945-2015): son 10 yılda (2005-2015) ne değişti? International Journal of Geography and Geography
Education, 39, 121-150.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (güncellenmiş 12. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
- Yıldız, A. (2022). Bir araştırma metodolojisi olarak sistematik literatür taramasına genel bakış. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 367-386.
- Zadrozny, J., Mcclure, C., Lee, J., & Jo, İ. (2016). Designs, techniques, and reporting strategies in geography education: a review of research methods. Review of International Geographical
Education Online, 6(3), 216-233.
Türk Yükseköğretiminde Coğrafya Eğitiminin Öğretim Üyesi Görüşlerine Göre Akademik Durumunun İncelenmesi
Year 2024,
Volume: 6 Issue: 1, 111 - 132, 30.06.2024
Yasin Duran
,
Caner Aladağ
Abstract
Bu çalışmayla coğrafya eğitimi alanında çalışmaları olan öğretim üyelerinin alandaki araştırma yönelimlerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma geleneği içerisinde yer alan durum çalışması deseninde gerçekleştirilen bu araştırmanın örnekleminin belirlenmesi için amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Buna göre, doktorasını coğrafya ya da coğrafya eğitimi alanında tamamlamış olup coğrafya eğitimiyle ilgili çalışmaları olan 33 öğretim üyesi çalışmanın katılımcılarını oluşturmuştur. Öğretim üyelerinin alandaki araştırma yönelimlerine ilişkin görüşlerini tespit etmek amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, öğretim üyelerinin coğrafya eğitimi alanındaki yönelimlere ilişkin görüşlerinden 96 kod ifadesi üretilmiştir. Bu kodlar daha sonra yönelimler, sorunlar ve beklentiler teması olmak üzere üç ana tema etrafında toplanmıştır. Yönelimler ana teması, çalışma konuları, konu tercih sebepleri, araştırma yönelimleri ve etkili olay ve olgular alt temalarından; sorunlar ana teması, problemler, zengin alanyazın ve sınırlı alanyazın alt temalarından; beklentiler ana teması, alanın geleceği ve araştırmacı profili alt temalarından oluşmuştur.
Ethical Statement
Araştırma, Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimler Bilimsel Araştırmalar Etik Kurulu Başkanlığının 19 Mart 2021 tarihli ve 2021/170 sayılı kararı ile uygun bulunmuştur.
Supporting Institution
Yok
References
- Akçiğit, U. & Özcan-Tok, E. (2020). Türkiye Bilim Raporu. Türkiye Bilimler Akademisi.
- Akkan, E. (1972). Cumhuriyetin 50. yıldönümünde coğrafya. Coğrafya Araştırmaları Dergisi, 5-6, 1-6.
- Akyol, İ. H. (1943). Son yarım asırda Türkiye’de coğrafya. Türk Coğrafya Dergisi, 3-4, 247-276.
- Ardel, A. (1951). Coğrafya ilmi ve öğretimi. Tedrisat Mecmuası, 2, 22-28.
- Artvinli, E. & Kaya, N. (2010). 1992 International charter on geographical education and its reflections in Türkiye. Marmara Coğrafya Dergisi, 22, 93-127.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri (29. Baskı). Pegem Akademi.
- Creswell, J. W. (2016). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (S. B. Demir, Ed.; 2. Baskı (4. baskıdan tercüme edilmiştir)). Eğiten Kitap.
- Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite, uluslararasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası (2. Baskı (Gözden geçirilmiş)). Anadolu Üniversitesi Basımevi.
- Demirhan, G. (2015). Türkiye’de eğitim yönetimi alanında araştırma geleneği ve paradigmaların gömülü teori bağlamında değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Anadolu
Üniversitesi, Eskişehir.
- Erinç, S. (1973). Cumhuriyet’in 50. yılında Türkiye’de coğrafya. Başbakanlık Basım Evi.
- Ertekin, C., Berker, N., Tolun, A., & Ülkü, D. (2002). Bilimsel araştırmada etik ve sorunları (İkinci Basım). Türkiye Bilimler Akademisi.
- Gümüşçü, O. (2012). Kâtip Çelebi’den günümüze Türkiye’de coğrafyanın tarihi serüveni. TÜCAUM VII. Coğrafya Sempozyumu 2012 (18-19 Ekim 2012), Bildiriler Kitabı, 389-423.
- Gümüşçü, O., & Karakaş Özür, N. (2016). Türkiye’de modern coğrafyanın kuruluşu ve örgütlenmesi (1915-1941). Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, 32(93), 105-148.
- Gürsoy, C. (1974). Cumhuriyetimizin 50. yılında coğrafya ve Türk Coğrafya Kurumu. Türk Coğrafya Dergisi, 26, 1-3.
- Ilgar, R. (2006). Coğrafya öğretiminde temel sorunlar ve çözüm önerileri. Millî Eğitim Dergisi, 35(171), 276-286.
- İzbırak, R. (1976). Türkiye’de son yarım yüzyıl içinde coğrafya alanında gelişmeler. 50. Yıl Konferansları Kitabı, 29-44.
- Kayan, İ. (2000). Türkiye üniversitelerinde coğrafya eğitimi. Ege Coğrafya Dergisi, 11, 7-22.
- Kayan, İ. (2023). 100 yıllık cumhuriyet döneminde Türkiye üniversitelerinde coğrafya eğitimine ilişkin genel bir değerlendirme. Ege Coğrafya Dergisi, 32(Cumhuriyet’in 100. Yılı Özel Sayısı),
1-12. https://doi.org/10.51800/ecd.1366546
- Koçman, A. (1999). Cumhuriyet döneminde yükseköğretim kurumlarında coğrafya öğretimi ve sorunları. Ege Coğrafya Dergisi, 10, 1-14.
- Miles, M. B. & Huberman, A. M. (2016). Analizde ilk adımlar. İçinde S. Akbaba & A. Ersoy (Ed.), & A. Ersoy (Çev.), Genişletilmiş bir kaynak kitap: nitel veri analizi (ikinci baskıdan çeviri) (2.
Baskı, ss. 50-89). Pegem Akademi.
- Nişancı, A. (2002). Eğitim fakültelerinin yeniden yapılandırılması ve coğrafya öğretmenliği programları bakımından sorunlar. Türk Coğrafya Kurumu Coğrafya Kurultayı (9-12 Temmuz
2002), Bildiriler Kitabı, 29-38.
- Örücü, D. (2006). An analysis of the present state of educational administration scholarship in Turkey from the perceptions of the scholars in Ankara. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Orta
Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
- Özden, M. & Saban, A. (2017). Nitel araştırmalarda paradigma ve teorik temeller. İçinde A. Saban & A. Ersoy (Ed.), Eğitimde nitel araştırma desenleri (genişletilmiş 2. Baskı, ss. 1-29). Anı
Yayıncılık.
- Özer, M. (2011). Türkiye’de yükseköğretimde büyüme ve öğretim üyesi arzı. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), 23-26. https://doi.org/10.5961/jhes.2011.002
- Özgür, E. M. (2018). Türk beşerî coğrafyasında yenileşme eğilimleri: değişim aktörlerinin perspektifinden bir değerlendirme. International Journal of Geography and Geography Education,
38, 142-170.
- Pehlivanoğlu, S. (2011). Uluslararası eğitim forumu II: eğitimde inovasyon (Türk Eğitim Derneği & SEBİT Eğitim ve Bilgi Teknolojileri A.Ş., Ed.; 1. Baskı). Türk Eğitim Derneği & SEBİT Eğitim ve Bilgi
Teknolojileri A.Ş.
- Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496.
- Saldana, J. (2019). Kod ve kodlama sürecine giriş. İçinde A. Tüfekci Akcan & S. N. Şad (Ed.), & S. N. Şad (Çev.), Nitel araştırmacılar için kodlama el kitabı (1. Baskı, ss. 1-42). Pegem Akademi.
- Sekin, S. (1999a). Cumhuriyetin 75. yılında coğrafya. Öneri Dergisi, 2(11), 147-153. https://doi.org/10.14783/maruoneri.685750
- Sekin, S. (1999b). Cumhuriyetin 75. yılında coğrafya ve üniversite ders kitaplarındaki gelişmeler. Öneri Dergisi, 2(11), 137-145. https://doi.org/10.14783/maruoneri.685749
- Sevgi, C. (1984). Coğrafyanın günümüzdeki bilgikuramsal görünümü nedir? Ege Coğrafya Dergisi, 2(1), 48-56.
- Sezer, A. (2016). Türkiye üniversitelerinde coğrafya öğretimi: bir envanter çalışması. Uluslararası Türk Dünyası Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler Kongresi, V. Cilt - Sosyal Beşerî Bilimler
Kitabı, 277-288.
- Tanoğlu, A. (1964). Coğrafya nedir? İstanbul Üniversitesi Coğrafya Enstitüsü Dergisi, 14, 3-14.
- Tümertekin, E. (2001). Beşerî coğrafya. İçinde Cumhuriyet döneminde Türkiye’de bilim “sosyal bilimler-II”. TÜBİTAK Matbaası.
- Ünlü, M. (1999). Cumhuriyetin 75. yılında Marmara Üniversitesi’nde lisansüstü coğrafya eğitimi. Öneri Dergisi, 2(12), 219-224. https://doi.org/10.14783/maruoneri.691280
- Yavan, N. (2005). SCI ve SSCI bağlamında Türkiye’nin coğrafya biliminde uluslararası yayın performansının karşılaştırmalı analizi: 1945-2005. Coğrafi Bilimler Dergisi, 3(1), 27-55.
https://doi.org/10.2139/ssrn.3418303
- Yavan, N. (2019). Türkiye’deki coğrafyacıların uluslararası yayın performansı (1945-2015): son 10 yılda (2005-2015) ne değişti? International Journal of Geography and Geography
Education, 39, 121-150.
- Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (güncellenmiş 12. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
- Yıldız, A. (2022). Bir araştırma metodolojisi olarak sistematik literatür taramasına genel bakış. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 367-386.
- Zadrozny, J., Mcclure, C., Lee, J., & Jo, İ. (2016). Designs, techniques, and reporting strategies in geography education: a review of research methods. Review of International Geographical
Education Online, 6(3), 216-233.