Research Article
BibTex RIS Cite

From Mental Awakening to Real Doctrıne in Adem ve Vucûd: Questıons

Year 2025, , 278 - 290, 02.06.2025
https://doi.org/10.55256/temasa.1702139

Abstract

Adem ve Vucûd is Aslan Topakkaya’s first poetry book. The poet, who tries to present the appearances of a human trying to reach the knowledge and depth of truth in his poems with small reminders, sometimes adopts an anxious and sometimes submissive attitude. The poet tries to capture the basic emotions and tendencies of a person through the reflections of self-knowledge and provides the reader with the opportunity to move deep into the self on a very sincere level. The poems are not based on a political discourse and not try to explain the place of truth in the individual's world with small touches, far from an ideological perspective. The rush and anxiety of daily life do not prevail in the poems that address the reader with individual maturity and spiritual serenity. In these poems, where the footsteps of emotions such as fear, anxiety, anger, shame and hatred are not heard, emotions such as melancholy, love and grief do not come to the fore. In the poetry book Adem ve Vucûd, where sensory perception comes to the fore rather than emotions, there is a question of guiding to the knowledge of truth and pondering and insinuating the worldly realities of human life. Therefore, instead of an anxious search, it emphasizes the state of calmly and unhurriedly revealing what one has found. The poet has made a conscious choice and has come to a state of surrender by accepting the fact that he is mortal. For this reason, the poems in the book deal with the subject of “the subject making a choice and passing from the moral to the stage of love”, the connection to a beautiful reason that faith brings and makes necessary, the view of the manifestations of God in nature and great philosophical issues. In this study, the thematic structure of the poems was tried to be made visible by giving titles in this direction.

References

  • Ayvazoğlu, Beşir. Aşk Estetiği/İslam Sanatlarının Estetiği Üzerine Bir Deneme. İstanbul: Kapı Yayınları, 2016.
  • Ayvazoğlu, Beşir. Güller Kitabı/Türk Çiçek Kültürü Üzerine Bir Deneme. İstanbul: Kapı Yayınları, 2013.
  • Bachelard, Gaston. Mekânın Poetikası. Çeviren: Alper Tümertekin, İstanbul: İthaki Yayınları 2013.
  • Bachelard, Gaston. Su ve Düşler/Maddenin İmgelemi Üzerine Bir Deneme. Çeviren: Olcay Kunal, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2006.
  • İmamoğlu, Muhammed İkbal. “Kitap İncelemesi Adem ve Vucud,” Temaşa Felsefe Dergisi sayı: 16 (Aralık 2021): 237-242.
  • Karadaş, Cağfer. Zaman ve Mekân İçinde İnsan ve Kaderi. Bursa: Emin Yayınları, 2009.
  • Schimmel, Annemarie. “Dinde Sembolün Fonksiyonu Nedir?,” Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 3, sayı: 3 (1954): 67-74.
  • Schimmel, Annemarie. Sayıların Gizemi. Çeviren: Mustafa Küpüşoğlu, İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 1998.
  • Topakkaya, Arslan ve Emel Karakaya. “Din-Felsefe İlişkisi Bağlamında Ruh Kavramına İki Farklı Yaklaşım: İslam ve Platon Örneği,” Temaşa Felsefe Dergisi sayı: 2 (Ocak 2015): 25-50.
  • Topakkaya, Arslan. “K. Jaspers’de (Varlığın) “Sınır Durumları” (Grenzsituationen) Kavramının Anlamı Üzerine Bir Deneme,” Felsefe Dünyası sayı: 46 (2007/2): 143-154.
  • Topakkaya, Arslan. Adem ve Vucûd. Kayseri: Kimlik Yayınları, 2021.
  • Topakkaya, Arslan. Egzistansiyalizmde Tanrı. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2022.

Adem ve Vucûd’da Zihinsel Uyanıştan Reel Öğretiye: Sorgulamalar

Year 2025, , 278 - 290, 02.06.2025
https://doi.org/10.55256/temasa.1702139

Abstract

Adem ve Vucûd, Aslan Topakkaya’nın ilk şiir kitabıdır. Şiirlerinde hakikatin bilgisine ve derinliğine ulaşmaya çalışan insanın görünümlerini, ufak anımsatmalarla sunmaya çalışan şair, kimi zaman endişeli kimi zaman teslimiyetçi bir tavır takınır. İnsanın temel duygularını ve yönelimlerini kendilik bilgisinin yansımalarıyla yakalamaya çalışır ve oldukça samimi bir üslupla okuyucu düzleminde benliğin derinlerine doğru hareket etme imkânı sağlar. Şiirler; siyasi ve politik bir söylem üzerine kurulu olmayıp ideolojik perspektiften uzakta hakikatin bireyin dünyasındaki yerini ufak dokunuşlarla aydınlatmaya çalışır. Bireysel bir erginlik ve ruhsal bir dinginlikle okuyucuya seslenen şiirlerde, gündelik hayatın telaşı ve endişesi, hüküm sürmez. Korku, kaygı, öfke, utanç ve nefret gibi duyguların ayak seslerinin duyulmadığı bu şiirlerde hüzün ve keder gibi duygular da ön plana çıkmaz. Duygulardan çok duyum algısıyla yazılan Adem ve Vucûd şiir kitabında hakikatin bilgisine rehberlik etme ve insan hayatının dünyevi gerçekleri üzerine kafa yorup sezdirme söz konusudur. Bu nedenle şair, kaygı yüklü bir arayış yerine sakin ve telaşsız bir şekilde bulduklarını açma endişesiyle hareket eder. Şair, bilinçli bir seçim yapmış ve ölümlü olduğu gerçeğini kabullenerek imanla teslim olma aşamasına gelmiştir. Kitapta yer alan şiirler, öznenin bir seçim yaparak ahlaki olandan aşk aşamasına geçmesi başta olmak üzere, imanın beraberinde getirdiği ve zorunlu kıldığı hüsn-ü talil ile tabiatta Tanrı’nın tezahürlerine bakışı ve büyük felsefi meseleleri konu edinir. Çalışmada bu doğrultuda başlıklara yer verilerek şiirlerin tematik yapısı görünür kılınmıştır.

References

  • Ayvazoğlu, Beşir. Aşk Estetiği/İslam Sanatlarının Estetiği Üzerine Bir Deneme. İstanbul: Kapı Yayınları, 2016.
  • Ayvazoğlu, Beşir. Güller Kitabı/Türk Çiçek Kültürü Üzerine Bir Deneme. İstanbul: Kapı Yayınları, 2013.
  • Bachelard, Gaston. Mekânın Poetikası. Çeviren: Alper Tümertekin, İstanbul: İthaki Yayınları 2013.
  • Bachelard, Gaston. Su ve Düşler/Maddenin İmgelemi Üzerine Bir Deneme. Çeviren: Olcay Kunal, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2006.
  • İmamoğlu, Muhammed İkbal. “Kitap İncelemesi Adem ve Vucud,” Temaşa Felsefe Dergisi sayı: 16 (Aralık 2021): 237-242.
  • Karadaş, Cağfer. Zaman ve Mekân İçinde İnsan ve Kaderi. Bursa: Emin Yayınları, 2009.
  • Schimmel, Annemarie. “Dinde Sembolün Fonksiyonu Nedir?,” Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 3, sayı: 3 (1954): 67-74.
  • Schimmel, Annemarie. Sayıların Gizemi. Çeviren: Mustafa Küpüşoğlu, İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 1998.
  • Topakkaya, Arslan ve Emel Karakaya. “Din-Felsefe İlişkisi Bağlamında Ruh Kavramına İki Farklı Yaklaşım: İslam ve Platon Örneği,” Temaşa Felsefe Dergisi sayı: 2 (Ocak 2015): 25-50.
  • Topakkaya, Arslan. “K. Jaspers’de (Varlığın) “Sınır Durumları” (Grenzsituationen) Kavramının Anlamı Üzerine Bir Deneme,” Felsefe Dünyası sayı: 46 (2007/2): 143-154.
  • Topakkaya, Arslan. Adem ve Vucûd. Kayseri: Kimlik Yayınları, 2021.
  • Topakkaya, Arslan. Egzistansiyalizmde Tanrı. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2022.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Applied Philosophy (Other)
Journal Section Articles
Authors

Hilal Akça 0000-0003-3518-7306

Oğuz Öcal 0000-0003-2301-095X

Publication Date June 2, 2025
Submission Date May 19, 2025
Acceptance Date May 27, 2025
Published in Issue Year 2025

Cite

Chicago Akça, Hilal, and Oğuz Öcal. “Adem Ve Vucûd’da Zihinsel Uyanıştan Reel Öğretiye: Sorgulamalar”. Temaşa Erciyes Üniversitesi Felsefe Bölümü Dergisi, no. 23 (June 2025): 278-90. https://doi.org/10.55256/temasa.1702139.