The purpose of this study is to examine the
level of knowledge of the 4th grade students about the subject of time
measurement and to identify the difficulties and misconceptions about learning
the subject. The sample of the study has consisted of 120 students who are
studying in a fourth year school in a public school in Istanbul in the fall
semester of 2018-2019 academic year. The pattern of the study was determined as
a screening pattern. The data of the study has been obtained by the data
collection tool which has been developed by the researchers about the reading
of the hours of time measurement. The data collection tool has been applied to
the students in the given sample for 1 lesson hour. The answers of the students
to the items in the measurement tool were evaluated according to the correct,
inaccurate and empty cases. According to the general results obtained from the
research, the difficulties encountered by the students about the concept of
time, misconceptions and false learning; mixing of the concepts of before noon
and afternoon, not being able to distinguish between the concepts of before
noon and afternoon; Mixing the concepts of “past” and “to”; not been understood
the concepts of “past” and “to”; the hour hand is not advanced when the minute
hand is advanced, not been known of the rule “hour hand shows hour, minute hand
shows the minute” and been mixed concepts of hour hand and minute hand; while drawing hour hand and minute hand on
clock, curved line drawing instead of drawing the straight line was obtained.
Bu araştırmanın amacı, ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin
zaman ölçme konusu ile ilgili bilgi düzeylerini incelemek ve konuyu öğrenme ile
ilgili yaşadıkları zorlukları ve varsa yanlış öğrenmeleri tespit etmektedir.
Çalışmanın örneklemini, 2018-2019 eğitim-öğretim yılının güz döneminde,
İstanbul ilinde bir devlet okulunda ilkokul dördüncü sınıfta okumakta olan
toplam 120 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın
deseni tarama deseni olarak belirlenmiştir. Araştırmanın verileri,
araştırmacılar tarafından zaman ölçme konusundaki saatleri okuma kazanımı ile
ilgili olarak geliştirilen veri toplama aracıyla elde edilmiştir. Hazırlanan veri toplama aracı belirtilen
örneklemdeki öğrencilere 1 ders saati süresince uygulanmıştır. Öğrencilerin
ölçme aracındaki maddelere verdikleri cevaplar doğru, yanlış olmaları ve boş
bırakılma durumlarına göre değerlendirilmiştir. Araştırmadan elde edilen genel
sonuçlara göre, öğrencilerin zaman kavramı ile ilgili karşılaştıkları
güçlükler, yanılgılar ve yanlış öğrenmelerin; öğleden önce ve öğleden sonra
kavramlarının karıştırılması, öğleden önce ve öğleden sonra kavramlarının
farkının ayırt edilememesi, “Geçe” ve “Var” kavramlarının ne olduğunun
anlamlandırılamaması, “Geçe” ve “Var” kavramlarının karıştırılması, saat
gösterimlerinde yelkovan ilerletilirken akrebin ilerletilmemesi, akrebin saati,
yelkovanın ise dakikayı gösterdiğinin bilinmemesi ve akrep ve yelkovan kavramlarının
karıştırılması, saatin akrep ve yelkovan kollarını konumlandırırken düz çizgi
çizme yerine eğri çizilmesi şeklinde olduğu elde edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2019 |
Submission Date | February 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 1 |