Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of the Problems Encountered by the Administrators Working in Independent Kindergartens in the Management Process

Year 2024, Volume: 6 Issue: 23, 60 - 77, 15.07.2024
https://doi.org/10.52105/temelegitim.1421487

Abstract

A descriptive case study approach, one of the qualitative research methods, was used in this research, which aimed to determine what problems the administrators working in independent kindergartens encountered during the management process. The study group of the research consists of 6 assistant principals and 10 school principals working in kindergartens in the 2023-2024 academic year, determined using an easily accessible and purposeful sampling method. The data collected using a semi-structured interview form was analyzed with content analysis. According to the research findings, the most common institution-related problems in the management process, according to independent kindergarten administrators, are inadequate physical conditions, lack of financial resources, teachers' lack of awareness of their duties and responsibilities, parents' indifference or indifference, and lack of personnel. Among the effects of the problems encountered on professional development and competence, it is concluded that while the most common negative effects are loss of motivation/performance, feeling of professional burnout, increase in workload, and dulling of professional competence, they create positive effects such as precaution/foresight and self-sacrifice, self-confidence/fighting spirit and gaining experience. has been reached. Among the suggestions for solving the problems encountered, suggestions such as providing financial resources/support, physical improvements, personnel support, and effective communication were expressed. In addition, it can be stated within the limitations of this research that it is important to provide training to school principals on educational management, to improve coordination and communication between school administrators and senior managers, to provide sufficient support to preschool institutions in terms of funds and auxiliary staff, and to work on granting teachers the right to free time within the framework of the legislation.

References

  • Ada, Ş., Küçükali, R., Akan, D., & Dal, M. (2014). Okul öncesi eğitim kurumlarında yönetim sorunları. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 12, 32–49.
  • Argon, T., ve Zafer, D. (2013). İlköğretim okulu yöneticilerinin iletişim sürecinde yaşadıkları problemler. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 99–123.
  • Aslanargun, E., ve Bozkurt, S. (2012). Okul müdürlerinin okul yönetiminde karşılaştığı sorunlar. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 11(2).
  • Balaban, E. (2017). Türkiye’de okul öncesi eğitim ve okul öncesi öğretmenlerinin yönetim sürecinde karşılaştıkları sorunlar. (Tez No. 329969) [Doktora tezi, Trakya Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 231–274.
  • Başkale, H. (2016). Nitel Araştırmalarda Geçerlik, Güvenirlik ve Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23–28.
  • Berg, B. L., & Lune, H. (2019). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (A. Arı (ed.); 9. Baskı). Eğitim Yayınevi. Büte, M., ve Balcı, A. F. (2010). Bağımsız anaokulu yöneticilerinin bakış açısından okul yönetimi süreçlerinin işleyişi ve sorunlar. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 16(4), 485–511.
  • Can, E. ve Kılıç, Ş. (2019). Okul Öncesi Eğitim: Temel Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Milli Eğitim Dergisi, Temel Eğitim, 483-519.
  • Creswell J.W. (2016). Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Ankara: Siyasal Kitap Evi Çetin, Ş. (2019). Okul müdürlerinin karşılaştığı sorunlar: Nitel bir inceleme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(4), 1637–1647.
  • Derman, M. T., ve Başal, H. A. (2010). Cumhuriyetin ilanından günümüze Türkiye’de okul öncesi eğitim ve ilköğretimde niceliksel ve niteliksel gelişmeler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(11), 560–569.
  • Diktaş, A. (2021). Okul yöneticilerinin eğitim öğretim sürecinde karşılaştıkları güncel sorunlar. Journal of International Social Research, 14(80), 58–79.
  • Duygulu, A., Yenel, K., ve Cemaloğlu, N. (2023). Türkiye’de okul yöneticilerinin yönetim süreçlerinde karşılaştıkları sorunlara ilişkin nitel bir araştırma. Baskent University Journal of Education, 10(2), 163–176.
  • Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. Educatio-nal Communication and Technology Journal, 30 (4), 233-252.
  • Hamurcu, H., ve Demirçelik, E. (2015). Çokkültürlü ortaöğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin yönetim-öğretim sürecinde karşılaştıkları güçlüklerin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 45(207), 24–39.
  • Kara, M., ve Bozkurt, B. (2021). COVID-19 pandemisi sürecinde okul yöneticiliği: Karşılaşılan sorunlar ve çıkarılan dersler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(2), 1076–1103.
  • Karagöz, B. K. (2006). Okul yöneticilerinin yönetim süreçleri açısından karşılaştıkları problemler. (Tez No. 349811) [Yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Karakaş, E. (2020). Okul müdürlerinin yönetim süreci işlevlerinde karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri: Bir nitel analiz. (Tez No. 649801) [Yüksek lisans tezi, Avrasya Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Karakütük, K., ve Özbal, E. Ö. (2019). Eğitim yöneticilerinin yaşadıkları sorunlar ile sorun çözmede kullandıkları teknikler. Milli Eğitim Dergisi, 48(223), 33–60.
  • Karalı, K. (2019). Bağımsız anaokulları ile bünyesinde anasınıfı olan ilkokul yöneticilerinin yönetim sürecinde karşılaştıkları sorunlarla ilgili görüşlerinin irdelenmesi. (Tez No. 622584) [Yüksek lisans tezi, Dumlupınar Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Karaoğlu, Z. (2020). Okullarda kadın yöneticilerin yönetim sürecinde karşılaştığı sorunlar. (Tez No. 622584) [Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kaya, Z. ve Köse, A. (2020). Farklı kademelerde görevli okul yöneticilerine göre okul öncesi eğitim. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(3), 1532-1553.
  • Memduhoğlu, H. B., ve Meriç, E. (2014). Okul müdürlerinin eğitim yönetiminin işlevleri bağlamında yönetim sürecinde karşılaştıkları temel sorunlar. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(33), 653.
  • Özdoğru, M. (2020). Covıd-19 salgınında okul müdürlerinin okul yönetiminde karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunlarla başa çıkma stratejileri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 1–14.
  • Özbakır, D. ve Dilmaç, B. (2021). Okulöncesi kurumlarındaki yöneticilerin sorunları ve çözüm önerileri: Ereğli örneği. Öğretim Teknolojisi ve Hayat Boyu Öğrenme Dergisi, 2 (1), 153-174.
  • Öztürk, F., Niyazi, K., ve Durmaz, E. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin görev sürecinde yaşadıkları eğitimsel sorunlar ve çözüm önerileri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 7(03), 68–94.
  • Teddlie, C. & Tashakkori, A. (2015). Karma yöntem araştırmalarının temelleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Umuzdaş, S. (2006). Anadolu güzel sanatlar lisesi yöneticilerinin okul yönetiminde karşılaştıkları sorunlar. (Tez No. 189156) [Yüksek lisans tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Vardar, B., Bahar, H. H., & Yalçın, S. (2022). Bağımsız Anaokulu Yöneticilerinin Okul Yönetiminde Yaşadığı Problemler, Çözümleri Ve Çözüm Önerilerinin İncelenmesi. Socıal Scıences Studıes Journal (SSSJournal), 8(100), 2465-2479.
  • Yetim, G., ve Toprakcı, E. (2020). Göreve yeni başlayan okul yöneticilerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 13–32.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8. Basım). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, C.D. (2018). Okul öncesi eğitim kurumlarının yönetiminde yaşanan zorlukların değerlendirilmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, STEMES’18, 95–102.

Bağımsız Anaokullarında Görev Yapan Yöneticilerin Yönetim Sürecinde Karşılaştıkları Problemlerin İncelenmesi

Year 2024, Volume: 6 Issue: 23, 60 - 77, 15.07.2024
https://doi.org/10.52105/temelegitim.1421487

Abstract

Bağımsız anaokullarında görev yapan yöneticilerin, yönetim sürecinde ne gibi problemlerle karşı karşıya kaldıklarının tespiti amaçlanan bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden betimleyici örnek olay yaklaşımı kullanılmıştır. Kolay ulaşılabilir ve amaçlı örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında anaokullarında çalışan 6 müdür yardımcısı ve 10 okul müdürü araştırmanın çalışma grubunu oluşmaktadır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanan veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma bulgularına göre bağımsız anaokulu yöneticilerine göre yönetim sürecinde en çok karşılaşılan kurum kaynaklı problemler arasında fiziki koşulların yetersizliği, maddi kaynak yetersizliği, öğretmenlerin görev ve sorumluluk bilincinin olmaması, velilerin ilgisiz veya kayıtsız davranması ve personel yetersizliği öne çıkmıştır. Karşılaşılan problemlerin mesleki gelişim ve yeterliliğe etkileri arasında ise motivasyon/performans kaybı, mesleki tükenmişlik hissi, iş yükü artışı, mesleki yeterliliği köreltme en çok karşılaşılan olumsuz etkiler iken tedbir/öngörü ve özveri özelliği, özgüven/mücadele ruhu ve deneyim kazandırma gibi olumlu etkiler oluşturduğu sonucuna ulaşılmıştır. Karşılaşılan problemlerin çözümüne ilişkin öneriler arasında finansal kaynak/destek sağlanması, fiziki iyileştirme yapılması, personel desteği sağlanması, etkili iletişim gibi öneriler ifade edilmiştir. Ayrıca okul müdürlerine eğitim yönetimi konusunda eğitimler verilmesi, okul yöneticileri ile üst yöneticiler arasındaki eşgüdüm ve iletişimin geliştirilmesi, okulöncesi kurumlarına ödenek ve yardımcı personel konusunda yeterli destek verilmesi ile mevzuatta çerçevesinde öğretmenlere serbest zaman hakkının tanınması konusunda çalışmalar yapılmasının önemli olduğu bu araştırmanın sınırlılıkları içinde ifade edilebilir.

References

  • Ada, Ş., Küçükali, R., Akan, D., & Dal, M. (2014). Okul öncesi eğitim kurumlarında yönetim sorunları. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 12, 32–49.
  • Argon, T., ve Zafer, D. (2013). İlköğretim okulu yöneticilerinin iletişim sürecinde yaşadıkları problemler. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 99–123.
  • Aslanargun, E., ve Bozkurt, S. (2012). Okul müdürlerinin okul yönetiminde karşılaştığı sorunlar. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 11(2).
  • Balaban, E. (2017). Türkiye’de okul öncesi eğitim ve okul öncesi öğretmenlerinin yönetim sürecinde karşılaştıkları sorunlar. (Tez No. 329969) [Doktora tezi, Trakya Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 231–274.
  • Başkale, H. (2016). Nitel Araştırmalarda Geçerlik, Güvenirlik ve Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23–28.
  • Berg, B. L., & Lune, H. (2019). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (A. Arı (ed.); 9. Baskı). Eğitim Yayınevi. Büte, M., ve Balcı, A. F. (2010). Bağımsız anaokulu yöneticilerinin bakış açısından okul yönetimi süreçlerinin işleyişi ve sorunlar. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 16(4), 485–511.
  • Can, E. ve Kılıç, Ş. (2019). Okul Öncesi Eğitim: Temel Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Milli Eğitim Dergisi, Temel Eğitim, 483-519.
  • Creswell J.W. (2016). Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Ankara: Siyasal Kitap Evi Çetin, Ş. (2019). Okul müdürlerinin karşılaştığı sorunlar: Nitel bir inceleme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(4), 1637–1647.
  • Derman, M. T., ve Başal, H. A. (2010). Cumhuriyetin ilanından günümüze Türkiye’de okul öncesi eğitim ve ilköğretimde niceliksel ve niteliksel gelişmeler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(11), 560–569.
  • Diktaş, A. (2021). Okul yöneticilerinin eğitim öğretim sürecinde karşılaştıkları güncel sorunlar. Journal of International Social Research, 14(80), 58–79.
  • Duygulu, A., Yenel, K., ve Cemaloğlu, N. (2023). Türkiye’de okul yöneticilerinin yönetim süreçlerinde karşılaştıkları sorunlara ilişkin nitel bir araştırma. Baskent University Journal of Education, 10(2), 163–176.
  • Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. Educatio-nal Communication and Technology Journal, 30 (4), 233-252.
  • Hamurcu, H., ve Demirçelik, E. (2015). Çokkültürlü ortaöğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin yönetim-öğretim sürecinde karşılaştıkları güçlüklerin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 45(207), 24–39.
  • Kara, M., ve Bozkurt, B. (2021). COVID-19 pandemisi sürecinde okul yöneticiliği: Karşılaşılan sorunlar ve çıkarılan dersler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(2), 1076–1103.
  • Karagöz, B. K. (2006). Okul yöneticilerinin yönetim süreçleri açısından karşılaştıkları problemler. (Tez No. 349811) [Yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Karakaş, E. (2020). Okul müdürlerinin yönetim süreci işlevlerinde karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri: Bir nitel analiz. (Tez No. 649801) [Yüksek lisans tezi, Avrasya Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Karakütük, K., ve Özbal, E. Ö. (2019). Eğitim yöneticilerinin yaşadıkları sorunlar ile sorun çözmede kullandıkları teknikler. Milli Eğitim Dergisi, 48(223), 33–60.
  • Karalı, K. (2019). Bağımsız anaokulları ile bünyesinde anasınıfı olan ilkokul yöneticilerinin yönetim sürecinde karşılaştıkları sorunlarla ilgili görüşlerinin irdelenmesi. (Tez No. 622584) [Yüksek lisans tezi, Dumlupınar Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Karaoğlu, Z. (2020). Okullarda kadın yöneticilerin yönetim sürecinde karşılaştığı sorunlar. (Tez No. 622584) [Yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kaya, Z. ve Köse, A. (2020). Farklı kademelerde görevli okul yöneticilerine göre okul öncesi eğitim. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(3), 1532-1553.
  • Memduhoğlu, H. B., ve Meriç, E. (2014). Okul müdürlerinin eğitim yönetiminin işlevleri bağlamında yönetim sürecinde karşılaştıkları temel sorunlar. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(33), 653.
  • Özdoğru, M. (2020). Covıd-19 salgınında okul müdürlerinin okul yönetiminde karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunlarla başa çıkma stratejileri. Medeniyet Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 1–14.
  • Özbakır, D. ve Dilmaç, B. (2021). Okulöncesi kurumlarındaki yöneticilerin sorunları ve çözüm önerileri: Ereğli örneği. Öğretim Teknolojisi ve Hayat Boyu Öğrenme Dergisi, 2 (1), 153-174.
  • Öztürk, F., Niyazi, K., ve Durmaz, E. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin görev sürecinde yaşadıkları eğitimsel sorunlar ve çözüm önerileri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 7(03), 68–94.
  • Teddlie, C. & Tashakkori, A. (2015). Karma yöntem araştırmalarının temelleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Umuzdaş, S. (2006). Anadolu güzel sanatlar lisesi yöneticilerinin okul yönetiminde karşılaştıkları sorunlar. (Tez No. 189156) [Yüksek lisans tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Vardar, B., Bahar, H. H., & Yalçın, S. (2022). Bağımsız Anaokulu Yöneticilerinin Okul Yönetiminde Yaşadığı Problemler, Çözümleri Ve Çözüm Önerilerinin İncelenmesi. Socıal Scıences Studıes Journal (SSSJournal), 8(100), 2465-2479.
  • Yetim, G., ve Toprakcı, E. (2020). Göreve yeni başlayan okul yöneticilerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 13–32.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8. Basım). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, C.D. (2018). Okul öncesi eğitim kurumlarının yönetiminde yaşanan zorlukların değerlendirilmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, STEMES’18, 95–102.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education (Other)
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Engin İş 0000-0003-4304-0662

Irmak Akdeniz 0009-0002-9213-1050

Early Pub Date April 20, 2024
Publication Date July 15, 2024
Submission Date January 17, 2024
Acceptance Date March 22, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 6 Issue: 23

Cite

APA İş, E., & Akdeniz, I. (2024). Bağımsız Anaokullarında Görev Yapan Yöneticilerin Yönetim Sürecinde Karşılaştıkları Problemlerin İncelenmesi. Temel Eğitim, 6(23), 60-77. https://doi.org/10.52105/temelegitim.1421487

24007          Open_Access_logo_with_dark_text_for_contrast%2C_on_transparent_background.png                      240px-Cc-nc.svg.png No APCs or Submission Charges           Copyright.svg Authors Hold Copyright without Restrictions