A descriptive case study approach, one of the qualitative research methods, was used in this research, which aimed to determine what problems the administrators working in independent kindergartens encountered during the management process. The study group of the research consists of 6 assistant principals and 10 school principals working in kindergartens in the 2023-2024 academic year, determined using an easily accessible and purposeful sampling method. The data collected using a semi-structured interview form was analyzed with content analysis. According to the research findings, the most common institution-related problems in the management process, according to independent kindergarten administrators, are inadequate physical conditions, lack of financial resources, teachers' lack of awareness of their duties and responsibilities, parents' indifference or indifference, and lack of personnel. Among the effects of the problems encountered on professional development and competence, it is concluded that while the most common negative effects are loss of motivation/performance, feeling of professional burnout, increase in workload, and dulling of professional competence, they create positive effects such as precaution/foresight and self-sacrifice, self-confidence/fighting spirit and gaining experience. has been reached. Among the suggestions for solving the problems encountered, suggestions such as providing financial resources/support, physical improvements, personnel support, and effective communication were expressed. In addition, it can be stated within the limitations of this research that it is important to provide training to school principals on educational management, to improve coordination and communication between school administrators and senior managers, to provide sufficient support to preschool institutions in terms of funds and auxiliary staff, and to work on granting teachers the right to free time within the framework of the legislation.
Bağımsız anaokullarında görev yapan yöneticilerin, yönetim sürecinde ne gibi problemlerle karşı karşıya kaldıklarının tespiti amaçlanan bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden betimleyici örnek olay yaklaşımı kullanılmıştır. Kolay ulaşılabilir ve amaçlı örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında anaokullarında çalışan 6 müdür yardımcısı ve 10 okul müdürü araştırmanın çalışma grubunu oluşmaktadır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanan veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma bulgularına göre bağımsız anaokulu yöneticilerine göre yönetim sürecinde en çok karşılaşılan kurum kaynaklı problemler arasında fiziki koşulların yetersizliği, maddi kaynak yetersizliği, öğretmenlerin görev ve sorumluluk bilincinin olmaması, velilerin ilgisiz veya kayıtsız davranması ve personel yetersizliği öne çıkmıştır. Karşılaşılan problemlerin mesleki gelişim ve yeterliliğe etkileri arasında ise motivasyon/performans kaybı, mesleki tükenmişlik hissi, iş yükü artışı, mesleki yeterliliği köreltme en çok karşılaşılan olumsuz etkiler iken tedbir/öngörü ve özveri özelliği, özgüven/mücadele ruhu ve deneyim kazandırma gibi olumlu etkiler oluşturduğu sonucuna ulaşılmıştır. Karşılaşılan problemlerin çözümüne ilişkin öneriler arasında finansal kaynak/destek sağlanması, fiziki iyileştirme yapılması, personel desteği sağlanması, etkili iletişim gibi öneriler ifade edilmiştir. Ayrıca okul müdürlerine eğitim yönetimi konusunda eğitimler verilmesi, okul yöneticileri ile üst yöneticiler arasındaki eşgüdüm ve iletişimin geliştirilmesi, okulöncesi kurumlarına ödenek ve yardımcı personel konusunda yeterli destek verilmesi ile mevzuatta çerçevesinde öğretmenlere serbest zaman hakkının tanınması konusunda çalışmalar yapılmasının önemli olduğu bu araştırmanın sınırlılıkları içinde ifade edilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | April 20, 2024 |
Publication Date | July 15, 2024 |
Submission Date | January 17, 2024 |
Acceptance Date | March 22, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 23 |