ABSTRACT
In the face of new technological developments, location data collected especially with mobile devices and the processing of this data have become an important issue. Nowadays, as technology develops rapidly, people's engagement with their mobile devices increases day by day. In the United States of America, a society dominated by liberal economic understanding and consumption, identifying the habits of consumers is very important. Because, it is of great importance that the advertisement reaches the right target in advertising expenditures; personal data and the analysis of these data have a very important role in reaching the right target audience for advertising and marketing activities. At this point, by collecting and processing people's location data via mobile devices, it is ensured that advertising and marketing activities are delivered to the correct target audience.
In the United States of America, unlike our country's regulations and the European Union regulations, there is no central regulatory authority for the protection of personal data on federal level, and the FTC (Federal Trade Commission), which is equipped with executive powers and has duties as a sanctioning authority on many different issues, is effective in handling and regulating the issue. In response to new technological developments, the FTC has conducted a number of investigations, especially regarding location data collected via mobile devices. It is a realistic expectation that similar issues addressed in these investigations will be addressed at the level of our country as well. Our article covers developments regarding location data and recent FTC investigations into the collection and processing of location data in the United States and our country.
Personal Data Location Data Federal Trade Comission Collection and Process of Location Data
ÖZ
Yeni gelişen teknolojik gelişmeler karşısında özellikle mobil cihazlarla toplanan konum verisi ve bu verinin işlenmesi önemli bir meseleyi oluşturmaktadır. Teknolojinin süratle geliştiği günümüzde kişilerin mobil cihazları ile angajmanları da her geçen gün artmaktadır. Liberal ekonomik anlayışın ve tüketimin egemen olduğu bir toplum olan Amerika Birleşik Devletleri’nde tüketicilerin alışkanlıklarının tayini ve tespiti oldukça önem taşımaktadır. Zira, reklam harcamalarında reklamın doğru hedefe ulaşması büyük önem taşımakta olup; reklam ve pazarlama faaliyetlerinin doğru hedef kitlesine ulaşmasında kişisel veriler ve bu verilerin analizi oldukça önemli bir yer tutmaktadır. İşte bu noktada mobil cihazlarla kişilerin konum verisinin toplanıp işlenmesi suretiyle, reklam ve pazarlama faaliyetlerinin doğru hedef kitlesine ulaştırılması temin edilmektedir.
Amerika Birleşik Devletleri’nde ülkemiz düzenlemelerinden ve Avrupa Birliği düzenlemelerinden farklı olarak kişisel verilerin korunmasına yönelik federal düzeyde düzenleyici merkezi bir idari otorite bulunmamakta olup, icrai yetkiler ile donatılmış ve yaptırım makamı olarak birçok farklı konuda görevi bulunan FTC (Federal Trade Commission) konunun ele alınmasında ve düzenlenmesinde etkin bir rol oynamaktadır. FTC, yeni gelişen teknolojik gelişmeler karşısında özellikle mobil cihazlarla toplanan konum verisine ilişkin olarak birtakım soruşturmalarda bulunmuştur. Bu soruşturmalar ile ele alınan benzeri konu ve hassasiyetlerin ülkemiz düzleminde de ele alınması gerçekçi bir beklentiyi oluşturmaktadır. Makalemizde konum verisi ile ilgili olarak ülkemizdeki gelişmelere ve Amerika Birleşik Devletleri’nde toplanması ve işlenmesine dair yakın geçmişteki FTC soruşturmalarına yer verilmiştir.
Kişisel Veri Konum Verisi Federal Ticaret Komisyonu Konum Verisinin Toplanması ve İşlenmesi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Information and Technology Law |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 17, 2024 |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | October 23, 2023 |
Acceptance Date | December 23, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 1 |