Amaç: Dünyada su potansiyelinin sabit olduğu düşünüldüğünde, tüm insanların su kaynaklarını etkileyen durumların farkında olmaları ve su tüketim alışkanlıkları çok önemlidir. Su ve sağlık ilişkisi nedeniyle de hekim ya da hekim adaylarının konu hakkındaki duyarlılıkları ayrı bir öneme sahiptir. Bu çalışmanın amacı, Gaziantep Üniversitesi Tıp Fakültesi birinci ve altıncı sınıf öğrencilerinin su kullanımıyla ilgili tutum ve davranışlarının su kullanım ölçeği aracılığıyla değerlendirilmesidir.Yöntem: Bu çalışma, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Gaziantep Üniversitesi Tıp Fakültesi birinci ve altıncı sınıf öğrencilerinde yapılan tanımlayıcı kesitsel tipte yapılmıştır. Tıp Fakültesi birinci sınıftan 129 altıncı sınıftan 113 kişiye ulaşılmıştır. Birinci sınıflarda anket http: //tipdekanlik.gantep.edu.trlnews.php linki üzerinden elektronik olarak uygulanmıştır. Altıncı sınıflarda ise öğrencilere anket formu verilmiş kendileri doldurduktan sonra teslim alınmıştır. Çalışmada, öğrencilerin suyla ilgili tutum ve davranışlarının ölçülmesine yönelik Su Kullanım Anketi Tutum-Davranış Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 22 programında analiz edilmiştir. p0,05 . Altıncı sınıf öğrencilerinin tutum ölçek puan ortalaması birinci sınıf öğrencilerinden yüksek tespit edilmiş p0,05 . Anne eğitiminin lisans ve üstü olmasının tutum puan ortalamalarını anlamlı olarak arttırdığı, davranış puan ortalamalarını ise etkilemediği saptanmıştır. Baba eğitim düzeyinin ise her iki ölçekte de puan ortalamalarında anlamlı fark yaratmadığı görülmüştür.Sonuç: Çevre ve onun bir parçası olarak su ile ilgili farkındalık açısından tıp fakültesi öğrencileri gibi eğitimli bir grupta yaptığımız çalışmada, uyguladığımız ölçek puanlarının çok da yüksek çıkmaması düşündürücü olmuştur. Öncelikle hekim adaylarının su ile ilgili tutum ve davranışlarının iyileştirmesi için konunun sürekli gündemde tutulması, yeni çalışmalarla elde edilecek sonuçlara göre çözümler üretilmesi ve uygulanması gelecek için zorunlu gibi görünmektedir
Objective: Considering that the water potential in the world is constant, it is very important for all people to be aware of their water consumption habits and the situations affecting water resources. Because of the relationship between water and health, the sensitivity of physicians or candidate physicians to this subject has a special importance. The aim of this study is to evaluate the attitudes and behaviors of the first and sixth grade students of Gaziantep University Medical Faculty, regarding their water usage through the water usage scale.Methods: IThis study is a descriptive cross-sectional study conducted in the first and sixth grade students of Gaziantep University Medical Faculty in the 20182019 academic year. While in the first grades the questionnaire was applied electronically via http: //tipdekanlik.gantep.edu.trlnews.php link, in the sixth grades, the students were given a questionnaire and Bulgular: Çalışmaya, %54,1’i kadın ve %45,9’u erkek olmak üzere toplam 242 öğrenci katılmıştır. . Öğrencilerin %53,3’ü birinci sınıf, %46,7’si altıncı sınıfta öğrenim görmektedir. Çalışmaya katılan tüm öğrenciler birlikte değerlendirildiğinde tutum ölçek puanları ortalama 23,1±6,5, davranış ölçeği ortalama puanları 37,5±10,1 olarak bulunmuştur p=0,000 . Hem tutum hem de davranış alt ölçek puan ortalamaları arasında cinsiyete göre anlamlı sonuç bulunmamıştır p>0,05 . Altıncı sınıf öğrencilerinin tutum ölçek puan ortalaması birinci sınıf öğrencilerinden yüksek tespit edilmiş p0,05 . Anne eğitiminin lisans ve üstü olmasının tutum puan ortalamalarını anlamlı olarak arttırdığı, davranış puan ortalamalarını ise etkilemediği saptanmıştır. Baba eğitim düzeyinin ise her iki ölçekte de puan ortalamalarında anlamlı fark yaratmadığı görülmüştür.Sonuç: Çevre ve onun bir parçası olarak su ile ilgili farkındalık açısından tıp fakültesi öğrencileri gibi eğitimli bir grupta yaptığımız çalışmada, uyguladığımız ölçek puanlarının çok da yüksek çıkmaması düşündürücü olmuştur. Öncelikle hekim adaylarının su ile ilgili tutum ve davranışlarının iyileştirmesi için konunun sürekli gündemde tutulması, yeni çalışmalarla elde edilecek sonuçlara göre çözümler üretilmesi ve uygulanması gelecek için zorunlu gibi görünmektedir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 77 Issue: EK-4 |