This review is based on a textual evaluation of Edward Bond’s trilogy The Chair Plays which is a thought-provoking work set in a bleak, dystopian future where individuals struggle against oppressive systems of control. Published by Methuen Drama in 2015, each play—Have I None, The Under Room, and The Chair—portrays characters who, despite living under constant surveillance and dehumanizing conditions, find ways to resist in their own personal ways. Bond’s stark settings mirror a vivid critique of oppressive systems and constant surveillance that feel all too familiar. As this review attempts to show, the trilogy is both a warning about the dangers of oppressive systems and a profound reflection on the resilience of the human spirit, and it draws striking parallels with contemporary socio-political realities.
Bu inceleme, Edward Bond’un bireylerin baskıcı kontrol sistemlerine karşı mücadele ettiği kasvetli, distopik bir gelecekte geçen ve kışkırtıcı bir eser olan The Chair Plays (Sandalye Oyunları) üçlemesinin metinsel bir değerlendirmesine dayanmaktadır. 2015’de Methuen Drama tarafından yayımlanan üçlemenin her bir oyunu, Have I None (Ben Yokum), The Under Room (Alt Oda) ve The Chair (Sandalye) sürekli gözetim altında ve insanlık dışı koşulların hâkim olduğu bir ortamda yaşamalarına rağmen mevcut şartlara kendi kişisel yöntemleriyle direnmenin yollarını bulan karakterleri anlatıyor. Bond’un seçtiği sade mekanlar, çok tanıdık gelen toplumsal yapıların canlı bir eleştirisini yansıtıyor. Bu incelemenin göstermeye çalıştığı gibi, üçleme hem baskıcı sistemlerin tehlikeleri hakkında bir uyarı hem de insan ruhunun dayanıklılığı üzerine derin bir düşünce niteliği taşır ve günümüzün sosyo-politik gerçekleriyle ilgi çarpıcı paralellikler kurmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Contemporary Drama Studies |
Journal Section | Play Review |
Authors | |
Early Pub Date | March 18, 2025 |
Publication Date | March 18, 2025 |
Submission Date | December 15, 2024 |
Acceptance Date | February 23, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 3 Issue: 1 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License