Çalışmanın konusu Hasidik Yahudiliğin vaat edilmiş topraklar fikri ve bu fikrin oluşturduğu İsrail karşıtlığıdır. Vaat edilmiş topraklar fikri seçilmişlik, ahitleşme ve tek Kutsal Mabet ile bütündür. Bunları birleştiren ise Mesih beklentisidir. Yahudiler vaat edilmiş topraklarda Süleyman’ın mabedi Tanah’da belirtildiği şekilde inşa ettiğinde zirveyi yaşamışlardır. Ancak, Beytü’l Makdis’in ve Kudüs’ün iki defa tahribi Yahudileri bu topraklardan uzak yaşamaya mecbur bırakmıştır. Diaspora, Tanrı’nın seçtiği ve ahitleşerek vaat ettiği kutsal topraklarda tek mabet etrafında şekillenen bir hayattan mahrum kalma ve özlem demektir. Özlemin Mesih’in gelişiyle sona ereceğine inanç ise geleneksel kabuldür. Ancak Mesih gelmeyince Fransız İhtilali’nden sonra yükselen milliyetçilik akımı ve antisemitik olaylar Yahudileri Siyonizmi kurmaya itmiştir. Siyonizm sosyal, siyasal, ekonomik ve askeri alanlarda verdiği mücadelelerle 1948’de İsrail’i kurmuştur. Ancak insan eliyle kurulduğu için geleneksel Yahudilik tarafından meşru görülmemiştir. Hasidik Yahudilik ise Siyonizmi ve İsrail’i doğal olmamakla ve Mesih’in gelişini geciktirmekle suçlamış ve seküler yaşam biçimini reddetmiştir. İsrail karşıtlığını fiili şekilde sürdürmektedir.
The subject of the study is Hasidic Judaism's idea of the promised land and the anti-Israelism that this idea creates. The idea of the promised land is complete with the chosen nation, covenant, and the Holy House (Beit HaMikdash). Messiah anticipation gathers them under one roof. The Jews experienced the summit in the promised land when Solomon built the temple as stated in Tanah. However, the destruction of Beit HaMikdash and Jerusalem twice forced the Jews to live away from these lands. Diaspora means staying away from and longing for a life shaped around a single temple in the holy lands chosen and promised by God. The belief that longing will end with the coming of Messiah is traditional acceptance. However, when the Messiah did not arrive, the nationalism movement that rose after the French Revolution and antisemitic events pushed the Jews to establish Zionism. Zionism established Israel in 1948 with its struggles in social, political, economic and military fields. However, because it was established by man, it was not considered legitimate by traditional Judaism. Hasidic Judaism accused Zionism and Israel of being unnatural and delaying the coming of the Messiah and rejected the secular way of life. It is de facto maintaining its anti-Israel.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2020 |
Submission Date | November 8, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 4 Issue: 2 |
Türkiye Journal of Theological Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).