Tefsîr Günah İstiğfar Peygamberler Hz. Muhammed (s.a.s.) Exegesis Sin Repentance Prophets Mohammed (PBUH)
Tefsîr Günah İstiğfar Peygamberler Hz. Muhammed (s.a.s.) Exegesis Sin Repentance Prophets Mohammed (PBUH)
Tefsîr Günah İstiğfar Peygamberler Hz. Muhammed (s.a.s.) Exegesis Sin Repentance Prophets Mohammed (PBUH)
Istigfar is a person’s request with his heart and tongue to be forgiven for his sin by pleading with and apologizing from Allah. The Word istiğfar, which also contains different meanings in the Qur’an,is mostly used in the sense of forgiveness from sins. On the other hand, there are remarkable verse in the Qur’an stating that the prophets, who were chosen by Allah to convey his orders and advice to the humankind, sought forgiveness, as well. The first prophet whose repetance is mentioned in the Qur’an is Adam (PBUH). Eating the fruit of the tree, even though it was forbidden, drove him to seek forgiveness. Moreover, altough the Qur’an informs that the last prophet Mohammed (PBUH) is forgiven all his past, present and future sins, it includes his repetances, as well. This study hopes to reveal the reasons why Mohammed (PBUH),who is the most perfect man in terms of faith, morality, pray and devotion, is ordered to ask for forgiveness in the 3rd Verse of Chapter Nasr. In addition, to eliminate the fantasy in the hearts of who liken repetance to sin, it is aimed to clarify what asking for forgiveness means for the Messenger of Allah in this Verse within the framework of main sources in the field of exegesis
Tefsîr Günah İstiğfar Peygamberler Hz. Muhammed (s.a.s.) Exegesis Sin Repentance Prophets Mohammed (PBUH)
İstiğfar, kişinin işlediği günahtan ötürü Allah’a yalvarmak ve özür beyan etmek suretiyle bağışlanmasını kalbi ve diliyle talep etmesidir. Kur'ân’da farklı manaları da içeren istiğfar lafzı en fazla günahlardan mağfiret olunma manasında kullanılmıştır. Öte yandan Kur’an’da Allah’ın buyruklarını ve mesajlarını insanlığa iletmek için seçtiği peygamberlerin de istiğfar ettiklerine dair âyetler dikkat çeker. Kur’an-ı Kerim’de istiğfarından bahsedilen peygamberlerin ilki Hz. Âdem’dir (a.s.). Nehyedildiği halde yasaklı ağacın meyvesinden yemesi onu istiğfara sürüklemiştir. Ayrıca Kur’an peygamberlerin sonuncusu Hz. Muhammed’in (s.a.s.) gelmiş, geçmiş ve gelecek tüm günahlarının bağışlandığını aktarmanın yanı sıra O’nun da yaptığı istiğfarlara yer vermektedir. Bu çalışmada iman, ahlak, ibadet ve takvâ yönünden beşeriyetin en kusursuzu olan Hz. Peygamber’in (s.a.s.) Nasr Sûresi 3. âyetinde istiğfara davet edilme sebepleri ele alınacaktır. Aynı zamanda istiğfar ile günahı özdeşleştirenlerin kalplerindeki saplantının bertaraf edilmesi noktasında söz konusu bu âyette Allah Resûlü için istiğfarın ne anlama geldiği temel tefsir kaynaklarından faydalanılarak etraflıca ortaya konulacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 1, 2023 |
Publication Date | July 1, 2023 |
Submission Date | January 26, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 2 |
Türkiye Journal of Theological Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).