Kişilerin bütün bir ulaştırma sistemi algılarının yanı sıra, toplu taşıma türünü seçip seçmeme durumu kişinin toplu taşıma sistem algısı ile ilgilidir. Bu çalışmayla, kullanıcıların toplu taşıma sisteminin hangi özelliklerini nasıl algıladıkları, tür seçiminde hangi özelliğin daha etken olduğu ikili lojit modeliyle açıklanmaya çalışılmıştır. Bireylerin toplu taşıma sistemi algısının, sosyo-ekonomik ve ulaştırma türlerine ait özelliklerle birlikte, toplu taşımanın hizmet kalitesi ile ilgili çeşitli kriterler açısından nasıl etkilendiği incelenmiştir. Söz konusu toplu taşıma sistem algısı mal ve can güvenliği, kalabalıklık, stres, gerginlik ve motivasyon kaybı ve yorgunluk olmak üzere dört grupta incelenmiştir. Sonuçta, kullanıcıların genel olarak sistemin Mal ve Can Güvenliği kapsamında yeterli olmadığı, stres ve gerginliğin en fazla etki ettiği yolculuk türünün ev-iş yolculukları olduğu gibi değerlendirmelerde bulunulmuştur.
Besides users’ perception of a whole transportation system, the situation of whether the users choose the mode of public transportation or not is related to their perception of the public transportation system. In this study, it has been tried to explain which features of the public transportation system perceived by users and how, and which variable is more effective in choosing the type of transportation by using binary logit model. The mentioned public transport system perception has been examined in four groups as property and life safety, crowding, stress, tension and loss of motivation and fatigue. As a result, it has been evaluated that the users are generally not satisfied within the scope of the property and life safety of the public transport system, and it is revealed that the most impacted type of trip by stress and tension is home-based trips.
Public transport user perception perception analysis Binary logit model Willingness to pay analysis
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2021 |
Submission Date | November 16, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 20 Issue: 39 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.